עבור לתוכן העמוד
Menu

"צעדת השיבה" – עיקרי תמונת המצב

החמאס והרש"פ מתכננים מתכונים לנצל מספר תאריכים שונים כדי ליצור התנגשות מול ישראל

היעד הטקטי המוצהר של תהלוכת השיבה – התנגדות לעסקת המאה, היוזמה האמריקנית ליישוב הסכסוך ולמדיניות הממשל האמריקני. הדגש בפעילות יושם על החשיפה התקשורתית וההשפעה על דעת הקהל העולמית.

 

כל הארגונים  הפלסטיניים נערכים להפוך "יום האדמה" ב-30 במרץ 2018 למפגן כוח שיבטא את המחויבות הפלסטינית לדרישה למימוש "זכות השיבה", שמשמעותה המעשית פינוי האוכלוסיה היהודית במדינת ישראל ממקומות מגוריהם לשם קליטת מיליוני פלסטינים המוגדרים "פליטי 1948" וצאצאיהם ללא הגבלת דור.

 

תהלוכת השיבה המתוכננת ביום זה הינה אך מהלך ראשון בסדרה של תהלוכות שיבה שתתקיימנה בחודשים הקרובים, פעולות מחאה וניסיונות לפרוץ את המצור הימי על רצועת עזה. הפעילות תגיע לשיאה באמצע חודש מאי (יום הנכבה) ותימשך גם בחודש יוני (יום אל-קודס).

 

מעבר לרצועת עזה, איו"ש, ירושלים ופעולות מחאה במגזר הערבי ישראלי, מתיחות צפויה גם בגבול עם לבנון וירדן. מחאת "השיבה" עשויה לגורם לגלי זעזוע בממלכה ההאשמית שמרבית תושביה פלסטינים.

 

הסיכונים העיקריים – פיגועי טרור והפרות סדר בחסות "תהלוכות השיבה" שיגרמו להתדרדרות ביטחונית ולסכנת התלקחות צבאית. טורקיה המובילה קו ניצי נגד ישראל ומאמצת מדיניות אזורית אגרסיבית עלולה ליזום משבר מכוון עם ישראל באזור הר הבית באמצעות "התיירים" הטורקים הנשלחים לאחרונה למסגד אל-אקצה.

 

להלן עיקרי תמונות המצב בשלב זה:

 

בראש הוועדה הלאומית של תהלוכת השיבה עומד ח'אלד אל-בטש, מראשי הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

 

הוועדה כוללת את הארגונים הלאומיים והאסלאמיים (כלל הארגונים הפוליטיים ובכללם 'פתח', חמאס והג'יהאד  האסלאמי), ארגונים חברתיים ואחרים.

 

לוועדה 13 ועדות משנה ובהן ועדה משפטית, ועדה לקשר עם גורמים בינלאומיים וועדה ביטחונית.

 

הוועדה מתאמת את פעילותה עם הארגונים הפלסטיניים באיו"ש הצפויים לארגן "תהלוכות שיבה" דומות.

 

היעד האסטרטגי המוצהר של תהלוכת השיבה – מימוש זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים מ-1948 וצאצאיהם ללא הגבלת דור.

 

היעד הטקטי המוצהר של תהלוכת השיבה – התנגדות לעסקת המאה, היוזמה האמריקנית ליישוב הסכסוך ולמדיניות הממשל האמריקני שהכיר בירושלים כבירת ישראל וצמצם את הסיוע לאונר"א. הדגש בפעילות יושם על החשיפה התקשורתית וההשפעה על דעת הקהל העולמית.

 

מאפייני הפעילות הצפויה –  נוכחות המון פלסטיני לאורך קו הגבול בין רצועת עזה לישראל, הקמת אוהלים לאורך הגבול ותהלוכות מחאה ב"דרכי שלום". במונח "דרכי שלום" נעשה שימוש בתיאור הפרות סדר אלימות, הכוללות ניסיונות לרצוח/ רצח ישראלים.

 

ראשי הוועדה מוסמכים לקבל החלטה לפרוץ באמצעות ההמון את גדר הגבול בין רצועת עזה לישראל והם רומזים על כוונתם להורות על כך.

 

במקביל ובתיאום עם הפעילות הקשורה לתהלוכת השיבה, ארגונים פלסטיניים ופרו פלסטיניים באירופה מארגנים פעולות מחאה למען מימוש זכות השיבה ומשט לפריצת המצור על רצועת עזה.

מקורות:

 

http://www.felesteen.ps/article/albtsh-yln-tshkyl-alhyyt-alwtnyt-lmsyrt-alwdt

 

https://tinyurl.com/yah8hm49