עבור לתוכן העמוד
Menu

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר: ההחלטה הגרמנית תגביר לחץ על חיזבאללה

מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים לשעבר, יוסי קופרווסר, מעריך כי החלטת גרמניה נגד חיזבאללה תיתן זריקת מרץ למאבק בטרור.

יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במכון בירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מסביר בשיחה עם ערוץ 7 מדוע החלטת גרמניה להוציא את חיזבאללה מחוץ לחוק היא בעלת משמעות רבה בזירה הבינלאומית.

קופרווסר, לשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים וראש חטיבת המחקר באמ"ן, אמר כי "ראשית מדובר במשמעות סמלית, משום שזה צעד נוסף שבו מדינות מרכזיות באירופה מאמצות החלטה שמשמעותה לראות את חיזבאללה כארגון טרור על כל זרועותיו.

 

חשש ממשי לפיצול באש”פ

"הרי עד לפני שנה מדינות אירופה עשו הפרדה בין הזרוע הצבאית של חיזבאללה שאותה ראו כארגון טרור לבין הזרוע ה'מדינית' שאותה ראו כארגון לגיטימי וכתוצאה מכך אפשרו לארגון לפעול בשטחן. עכשיו, שתיים מהמדינות המרכזיות באירופה – גרמניה וצרפת, אומרות את הדבר המובן מאליו: אין הפרדה בין זרוע צבאית למדינית כי מדובר בארגון טרור על כל מרכיביו".

לדבריו, "המשמעות המעשית היא שכתוצאה מכך נאסרה פעילות של חיזבאללה לגרמניה ובלעדיה ייגרם לארגון נזק מאוד משמעותי לפעילות איסוף הכספים והרכש, שלא תוכל להימשך. זה מאוד משמעותי לחיזבאללה שנמצא כעת במצוקה משמעותית".

האם מדובר במגמה שיש סיכוי שתימשך? "מי שפרצה את הדרך היתה בריטניה וגרמניה הלכה בעקבותיה, אך ההחלטה הגרמנית משמעותית יותר. בריטניה נחשבת ליותר לוחמנית בעניין הזה וגרמניה פחות והיא גם מעוניינת לשמר יחסים טובים עם איראן. המהלך הזה מעיד על שינוי כיוון במדיניות הגרמנית ומשום שלגרמנים יש השפעה גדולה יותר על המתרחש ביבשת מאשר בריטניה, יש יותר סיכוי שהדבר הזה ישפיע על מדינות אחרות לנקוט צעד דומה".

לדעתו של קופרווסר המהלך הגרמני הוא נזק של ממש לארגון הטרור הלבנוני. "אני חושב שמדובר במהלך די משמעותי. יש הרבה פעילות של חיזבאללה בגרמניה, בעיקר לאיסוף כספים. היום, במצוקה הכלכלית שהארגון נמצא בה כתוצאה מהסנקציות על איראן ועל הבנקאות הלבנונית, כל פרוטה חשובה. המהלך הזה יגביר את הלחץ על חיזבאללה בצורה מעשית ולא רק באופן סמלי".

"הגרמנים לא רק דיברו על שינוי אלא השתלטו היום על ארבעה מרכזים איסלאמיים שמתנהלים בגרמניה. זה בהחלט מהלך משמעותי ואני מקווה שגם במקומות נוספים שיש פעילות כזו יינקטו צעדים דומים. קצת קשה לי לראות את צרפת עושה את זה בגלל יחסה המיוחד ללבנון, אבל ניתן לקוות שגם הם יתעשתו", הוא מוסיף.

לדברי קופרווסר גם ארגון חמאס נמצא על הכוונה. "חמאס נמצא במציאות קצת דומה. הכריזו עליו כארגון טרור על כל מרכיביו, אך בית הדין האירופי ביטל את ההכרזה הזו. הכוונה לעשות אבחנה בין 'גופים צבאיים' בארגוני הטרור ל'גופים מדיניים' היא סוג של תרגיל מצד כל מיני גורמים בעולם. אני שמח שכאן לא נהגו כך. ברור שכדי להילחם באיומים צריך להכיר בעצם קיומם ומה שהגרמנים עשו הוא דבר מאוד חשוב".

 

פורסם בערוץ 7.