עבור לתוכן העמוד
Menu

תאום העמדות הישראלי-סעודי אל מול איראן

ביקורו החשאי של ראש הממשלה נתניהו בסעודיה נועד להדק את הברית בין ישראל למדינות המפרץ אל מול הסכנה האיראנית ולתאם מהלכים לקראת הממשל החדש בארה"ב • תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה מתקדם באיטיות ולא צפוייה פריצת דרך בקרוב נוכח עמדותיו של מלך סעודיה בנושא הפלסטיני

 ביקורו החשאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסעודיה ופגישתו המשולשת עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ועם שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו בעיר ניום ממשיכים להעסיק את אמצעי התקשורת בעולם הערבי.

העולם הערבי לא קונה את ההכחשה הרפה של שר החוץ הסעודי, פייצל בן פרחאן, באמצעות ציוץ בטוויטר לדבר הפגישה. שרים בישראל אישרו את קיום הפגישה והצנזורה הצבאית לא מנעה את פירסומה, כפי שהיה במקרים קודמים, וזה נותן לידיעה על עריכת המפגש המשולש גושפנקא נאמנה, למרות שראש הממשלה נתניהו הסתייג קלות מהפרטים שפורסמו מבלי לאשר או להכחיש את דבר התרחשותה.

מדובר בפגישה חשובה ביותר, סעודיה הינה מנהיגת העולם הסוני ומנהיגת המפרץ והעולם הערבי והאסלאמי, העוקב בדריכות אחר מהלכיה במיוחד כעת לאחר שהתבררו תוצאות הבחירות בארה"ב.

כדאי להסתכל על הפגישה הזו בהיבט האזורי בכל הקשור לאיום האיראני בדגש גדול יותר מאשר על חשיבותה בנושא הנורמליזציה עם ישראל.

לסעודיה יש אינטרסים ביטחוניים משותפים עם ישראל בכל הקשור לסכנה האיראנית, רק השבוע קיבלו הסעודים המחשה נוספת לסכנה המאיימת על ארצם מצדה של איראן.

המורדים החות'ים בתימן, שהינם שלוחה שיעית של איראן, שיגרו טיל בליסטי מסוג "קודס 2" לעבר מתקן נפט חשוב סעודי של חברת "אראמקו" בעיר ג'דה ושיתקו אותו.

הסעודים כבר חוו מתקפה רחבה יותר על מתקני הנפט של חברת " אראמקו" ב-14 בספטמבר 2019 באזור אלבקיק שגרמה להם נזק רב ושפגעה בכלכלת סעודיה.

מאחורי המתקפה עמדה איראן והיא בוצעה באמצעות מל"טים וטילים מדוייקים, השימוש הפעם בטיל  הבליסטי מסוג "קודס 2" מדאיג מאוד את הסעודים ואת ישראל.

מדובר בפיתוח של טיל מדוייק מתוצרת קוריאה או איראן שיש לו טווח של עד 1400 ק"מ. המורדים החות'ים בתימן כבר התרברבו בעבר כי הוא יכול לפגוע בעיר אילת.

לכן, מדינות המפרץ ובראשן סעודיה נמצאות ב"סירה אחת" עם ישראל בכל הקשור לסכנה מצדה של איראן שהיא בעלת שאיפות התפשטות בכל המזרח התיכון ושאיפה להשיג נשק גרעיני מהר ככל האפשר במקביל לפרוייקט ייצור טילים בליסטיים ארוכי טווח שיכולים גם לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

לממשל טראמפ היה תפקיד חשוב מאוד בבלימת השאיפות המסוכנות של איראן. הנסיגה של ארה"ב מהסכם הגרעין והסנקציות הכבדות שהטיל עליה ממשל טראמפ היו מהלכים חשובים מאוד, אך נראה שהדבר עומד להשתנות מהותית נוכח בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא הבא של ארה"ב.

ביקורו של שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו באזור, ולפני כן ביקורו אליוט אברהמס של השליח המיוחד לנושא איראן, נועדו להדק את הברית בין ארה"ב למדינות המפרץ ובראשן סעודיה וישראל מפני הסכנה האיראנית לפני שהנשיא טראמפ יעזוב את הבית הלבן בעוד כחודשיים.

מזכיר המדינה מייק פומפאו בפגישה בערב הסעודית // מקור: סטייט דיפרטמנט
מזכיר המדינה מייק פומפאו בפגישה בערב הסעודית // מקור: סטייט דיפרטמנט

על פי גורמים אמריקנים, ביקורו של מייק פומפיאו באזור נועד לייצר מציאות חדשה, שאותה נראה בשבועות הקרובים, כדי להקשות על הנשיא הבא ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן ולהסיר מעליה את הסנקציות. אחד הצעדים המתוכננים הוא הטלת סנקציות נוספות על איראן על ידי ממשל טראמפ בקרוב.

לכן, הפגישה המשולשת בין נתניהו, מוחמד בן סלמאן ופומפיאו, היא חשובה ביותר לתיאום המהלכים האלה, ממשל טראמפ איננו רוצה להפתיע את בנות בריתו והוא מתאם עמן את המהלכים הגלויים והחשאיים בנושא האיראני.

בהיעדר הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה הרי שיש עמדה מאוחדת לשתי המדינות בנושא הסכנה האיראנית וזהו נושא חשוב מאוד עבור שתי המדינות שכן האיום האיראני הינו איום קיומי על שתיהן.

המכנה המשותף של ישראל וסעודיה הוא הסכנה האיראנית והחשש מהממשל החדש של ג'ו ביידן בכל הקשור  למדיניותו הפייסנית כלפי איראן,סעודיה וישראל סבורות שמדיניות ג'ו ביידן היא נאיבית בכל הקשור לאיראן שתנצל אותה להאדיר את כוחה, השעטה של איראן לעבר נשק גרעיני תאיץ את מרוץ החימוש במזרח התיכון ומדינות סוניות נוספות ירצו להתחמש בנשק גרעיני.

 הנורמליזציה עם ישראל

עצם קיום הפגישה בין ראש הממשלה ליורש העצר מוחמד בן סלמאן בסעודיה והפרסום הנרחב בעקבותיה בכל רחבי המזרח התיכון מכין את דעת הקהל בעולם הערבי לקראת נורמליזציה מלאה בעתיד בין ישראל לסעודיה.

על פי גורמים מדיניים בירושלים,הפגישה בין ראש הממשלה נתניהו לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן השבוע איננה הפגישה הראשונה בינהם והם כבר נפגשו בעבר.

עצם הפגישה בסעודיה עצמה הינה שחיקה נוספת של מעמדה של יוזמת השלום הערבית שהיא בעצם יוזמה סעודית שהפכה ליוזמה ערבית אחרי ועידת ביירות במרץ 2002.

הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה היא דבר מוגמר אחרי שנים רבות של תיאום חשאי בינהן, מה שנותר הוא רק שאלת  עיתוי ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין שתי המדינות, התהליך הזה עדיין לא הבשיל די הצורך.

המלך סלמאן עדיין מחזיק בעמדה המופיעה המסורתית ביוזמת השלום הערבית כי נורמליזציה מלאה בין ארצו לבין ישראל יכולה להתקיים רק אחרי שתקום מדינה פלסטינית עצמאית ולאחר שימצא פתרון לבעיית הפליטים. הוא חושש למעמדה של סעודיה כמנהיגת העולם הסוני וכשומרת על המקומות הקדושים לאסלאם במכה ומדינה, החשש שלו הוא מהתגובות של העמים המוסלמים, פן למשל יחרימו את העליה לרגל השנתית למכה (חג') או עליית הרגל הקטנה (עומרה).

מדינות מוסלמיות אחרות, כמו פקיסטאן או טורקיה, נושפות בעורפה של סעודיה כדי לגזול ממנה את תפקיד מנהיגת העולם הסוני, לכן המלך סלמאן נוהג בזהירות רבה בנושא הנורמלזיציה.

לעומתו, בנו יורש העצר מגלה פתיחות רבה כלפי רעיון הנורמליזציה עם ישראל. הוא מוכן להשתחרר מכבלי יוזמת השלום הערבית, הוא זה שהאיץ באיחוד האמירויות, בחריין וסודאן לחתום על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל כדי לשנות את האווירה במזרח התיכון ולהכשיר אותה לקראת הצטרפותה של סעודיה לתהליך הזה בעתיד.

יורש העצר גם זה שפתח את המרחב האווירי הסעודי לטיסות ישראליות, וניסה לקדם מאחורי הקלעים מול הרש"פ וירדן את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, כולל מציאת פיתרון למחלוקת בנושא מעמדה של ירושלים.

חשוב מאוד להרגיל את דעת הקהל הערבית והמוסלמית לתהליך הנורמליזציה, ולנתץ את המחסום הפסיכולוגי ואת חומת הדעות הקדומות שמערכת ההסתה הערבית בנתה במשך עשרות שנים נגד ישראל.

הרש"פ עצמה עשתה בלי משים צעד בכיוון הזה כשחידשה לפני כמה ימים את הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל.

ראש הממשלה נתניהו יבקר בקרוב בבחריין, משלחת ישראלית ביקרה בתחילת השבוע בסודאן וצריך להרגיל את מדינות ערב ואת הרש"פ כי מדובר בתהליך טבעי לטובת השגת שלום כולל במזה"ת.

ביקור נתניהו בסעודיה היה צעד חשוב בכיוון הזה אך הדרך לנורמליזציה עם סעודיה עדיין ארוכה, לפחות כל עוד המלך סלמאן עדיין בשלטון.