עבור לתוכן העמוד
Menu

שריפת ענק בעיר נמל חשובה באיראן

שריפת ענק משתוללת כבר יומיים באחת מערי הנמל החשבות ביותר של המדינה • בעבר הנמל היה חלק חשוב ממערך הייצוא והייבוא של איראן • הרקע עדיין לא ברור

אירנ"א, סוכנות הידיעות הרשמית של איראן ותחנת הרדיו הממלכתית של המדינה, הודיעו היום (חמישי) על התפרצות אש ענקית בעיר הנמל רג'איי שהר, המשמשת כאחד הנמלים הגדולים ביותר של המדינה. דווח כי אדם אחד נהרג.

לפי סוכנות הידיעות השריפה החלה עוד ביום הקודם והתפשטה במהירות לפינות רבות ברחבי הנמל. לפי הדיווח, האש החלה בעקבות עבודה על מכשיר טכני ישן שהיה בשימוש לצורך פינוי סחורות מיובאות ממכליות באונייה שעגנה בנמל. ישנם רבים המעלים ספק על אמינות הסיבה שבגללה פרצה השריפה, בשל היותה עיר נמל מרכזית ואסטרטגית.

השריפה התפשטה במהירות
השריפה התפשטה במהירות

לפי הדיווח נגרם גם נזק רב לשטחים רחבים באזור הסחר החופשי של איי ק'שם. כוחות הכיבוי טוענים כי הושגה שליטה על האש, אולם ישנו חשש כי היא יכולה להשתולל מחדש בגלל סמיכות של מתקנים עם חומרים רעילים שפנויים דורש שזמן הערכות רב.

מסוכנים רבים ליד המקום שפינויים דורש זמן רב.

סוריה ואיראן מאותתות – תמו ימי ההבלגה

האירוע מתרחש בשעה שייצוא הנפט האיראני, שמתבצע גם מהנמל הזה, צנח ל-400 אלף חביות ביום, שיא שלילי של כל הזמנים. לפני כשנה איראן ייצאה כ-2.5 מיליון וחצי חביות ליום.

 

עיר הנמל הגדול באיראן, רג'איי שה, גוגל
עיר הנמל הגדול באיראן, רג'איי שהר, גוגל

בשנת 2017 כ-40 אחוזים מסחורות הייבוא לאיראן הגיעו באמצעות מכליות לנמל באזורי חוף ק'שם במחוז הורמוזגאן. לפני הטלת הסבב הראשון של הסנקציות נגד איראן בשנת 2011 , לפני החתימה על ההסכם, פעלו בנמל יותר מ-30 קווי ספנות בינלאומיות. הסכם הגרעין בין שש המעצמות עם איראן בשנת 2015 הפיחה חיים חדשים בפעילות הנמל, אך הסבב הסנקציות האחרון , אשר שובר את גב הכלכלה האיראנית, פוגע קשות בפעילות נמל זו יותר ערי הנמל של המדינה.

הנמל בפתח מיצירי הורמוז // גוגל מפות
הנמל בפתח מיצירי הורמוז // גוגל מפות

במקרים דומים בעבר הלא רחוק, הועלו השערות בקשר לגורם להצתה מכוונת, אפילו באמצעות מתקפות סאייבר נגד איראן. בין היתר, השריפה הענקית של לפני כחודש בבאזאר הגדול וההיסטורי של העיר תבריז, אשר השאירה הרס אדיר, התפרשה ע"י חלק מהאיראנים שמדובר במתקפה מכוונת מבחוץ.

https://www.irna.ir/news/83342080/%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

 

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Explosions-Rock-Irans-Largest-Port-As-Oil-Products-Catch-Fire.html