עבור לתוכן העמוד
Menu

שער הרחמים: ממשיך להיות מוקד חיכוך בהר הבית

כמעט שנה חלפה מאז השתלט הווקף המוסלמי על מתחם שער הרחמים בהר הבית תוך הפרת החוק והסטטוס קוו במקום • המתחם הפך למוקד חיכוך יומיומי בין ישראלים לפלסטינים • ירדן מסרבת לכל פשרה בנושא והגיעה העת שישראל תאכוף מחדש את ריבונותה במתחם שער הרחמים

יחסי ישראל עם ירדן נמצאים במשבר עמוק,לאחר שירדן סירבה להאריך את החכרת השטחים החקלאיים במובלעות צופר ובנהריים לישראל וההצהרות על סיפוח בקעת הירדן לישראל. בפרלמנט הירדני גוברת הדרישה לבטל את הסכם הגז עם ישראל ונשמעות גם קריאות לבטל לגמרי את הסכם השלום עמה, "הסכם ואדי ערבה" שנחתם ב-1994.

עבדאללה מלך ירדן מודאג מאוד מהכוונה הישראלית לספח את בקעת הירדן לישראל, בעקבות פירסומים באמצעי התקשורת הישראלים המלך חושש כי הימין הישראלי גיבש תוכנית למוטט את שלטונו כדי להקים בשטח ירדן "מולדת חלופית" לפלסטינים.

על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, המתיחות ביחסים עם ירדן הביאה לכך שהמשא ומתן החשאי עמה על פתרון סוגיית מתחם שער הרחמים בהר הבית נקלע למבוי סתום.

מתחם שער הרחמים בצד המזרחי של הר הבית הפך לזירת מאבק יום יומית בין הפלסטינים לבין כוחות המשטרה והאזרחים הישראלים המבקרים בהר הבית.
המתחם נפתח באורח חד צדדי על ידי הווקף הירדני בחודש פברואר בשנה שעברה תוך הפרה בוטה של הסטטוס קוו בהר הבית לאחר שהיה סגור בצו בית משפט במשך 16 שנים.

הווקף המוסלמי השייך לירדן הקים במתחם שער הרחמים מסגד שבו מתפללים מדי יום והוא אף מתכנן לשפץ את המתחם,דבר שעלול לפגוע בשרידים אריכאולוגים חשובים לעם היהודי.

כל המאמצים של ישראל להימנע מעימות עם ירדן ולמצוא פתרון של פשרה לסוגיית מתחם שער הרחמים עלו בתוהו, שליחים מדיניים יצאו מירושלים לעמאן עם הצעות שונות אך המלך עבדאללה דחה את כולן.

על פי הסכם השלום בין ישראל לירדן,למלך עבדאללה יש מעמד מיוחד כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים והוא מנצל היטב את המעמד הזה בקביעת עובדות חד צדדיות בהר הבית.

 

ירדן יזמה באמצעות הווקף המוסלמי את פתיחת מתחם שער הרחמים בכוח בשנה שעברה, למרות צו בית המשפט שסגר את המקום, כאקט של הפגנת ריבונות בהר הבית לקראת פרסום תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ומאז מנסה המלך עבדאללה בכל הזדמנות להדגיש את מעמדו כמגן על מסגד אלאקצא.

הנה למשל ב-23 בדצמבר אמר המלך עבדאללה:

"אני מגן על זכויות המוסלמים והנוצרים בירושלים מכיוון שזו חובה ומורשת האשמית, איננו מסכימים לשום תחליף לאפוטרופסות ההאשמית על המקומות הקדושים בירושלים".

משטרת ישראל נכשלה בכל הניסיונות להחזיר את המצב לקדמותו ולסגור את מתחם שער הרחמים, הווקף המוסלמי מקפיד לפתוח אותו בכל יום ולקיים בו תפילות, במקביל מפיץ הווקף שקרים ובדיות באמצעי התקשורת כי ישראל מתכוונת לפתוח במתחם בית כנסת.

השיח' עומר אלכיסוואני, מנהל מסגד אלאקצא אמר ב-23 בדצמבר לסוכנות הידיעת הטורקית "אנאדולו" כי לישראל יש שאיפות ברורות לגבי מתחם שער הרחמים וכי ישנן קבוצות יהודיות קיצוניות שרוצות להפוך אותו לבית כנסת יהודי.

כאמור, בשנה האחרונה הפך מתחם שער הרחמים לזירת התגוששות יומית בין משטרת ישראל לבין המתפללים המוסלמים והמשטרה עצרה עשרות מהם וכמה משומרי הווקף המוסלמי במסגרת המאבק על השליטה במתחם.

הווקף המוסלמי רואה במתחם שער הרחמים חלק בלתי נפרד ממסגד אלאקצא וטוען כי ישראל רוצה להשתלט על המתחם כדי ליצור הפרדה במקום ובזמן כפי שעשתה במערת המכפלה בחברון וחילקה אותה לתפילה ליהודים ולמוסלמים.

על פי גורמים מדיניים,כל הסימנים מעידים על כך שירדן איננה מעוניינת לפתור את המחלוקת על מתחם שער הרחמים ולהגיע להבנות עם ישראל על סטטוס קוו חדש ומוסכם במקום.

המשך החיכוכים היומיים במתחם שער הרחמים ושמירת המחלוקת על "אש קטנה" משרתים את האינטרס של ירדן להציג את עצמה כמי שמגנה על מסגד אלאקצא ולנגח את ישראל בזירה הבינלאומית תוך הפצת הספין השקרי "אלאקצא בסכנה".

נראה כי ישראל איננה מתאמצת די הצורך לשנות את המצב החדש שיצרה ירדן במתחם שער הרחמים כדי שלא להגביר את המתיחות הר הבית, אולם המדיניות הזו תהייה בעוכריה של ישראל, מדובר בתקדים מסוכן של הפרת החוק והפרת הסטטוס קוו במקום שמתפרש כחולשה של ישראל, בחלוף שנה, ולאור המבוי הסתום בשיחות עם ירדן בנושא, הגיע הזמן שישראל תאכוף את ריבונותה מחדש במתחם שער הרחמים אחרת הכרסום במעמדה בהר הבית ימשך.