עבור לתוכן העמוד
Menu

שנה חדשה באיראן – המנהיגים מכינים את הציבור לשנה קשה

מנהיגי איראן בנאומיהם לשנה החדשה האיראנית (נורוז) פנו אל הציבור וממשיכים להכין אותתו לקראת הסנקציות והאתגרים הקשים העומדים בפניהם

בנאומים שנשאו מנהיג ונשיא (21 מרץ) לרגל השנה החדשה (נורוז) הגדירו השנים את הכלכלה והמאבק בסנקציות האמריקניות כסוגיה החשובה ביותר הצפויה לעמוד על סדר היום האיראני  בשנה הקרובה. מנהיג איראן הגדיר את השנה הקרובה כ"שנת השגשוג והגברת הייצור הלאומי"

מנהיג איראן, ח'אמנהאי אמר כי "הכלכלה היא הבעיה הדחופה והחמורה" ביותר בפניה נצבת איראן והיא תעמוד בראש סדר העדיפויות של קברניטיה. מנהיג איראן הודה, כי איראן נצבת בפני בעיות כלכליות מחריפות רבות וביניהן הצניחה החדה בערך המטבע האיראני, כוח הקנייה של העם, התפוקה הנמוכה במפעלים ואף סגירת חלק מהם. ח'אמנהאי אמר,  כי חלק מהבעיות נובע מניהול לא יעיל וכי יש לפתור בעיה זו[1].

בהתייחסו לסנקציות האמריקניות והאירופאיות  המתהדקות ציין המנהיג כי איראן הגיבה אליהן בעוצמה רבה בשנה החולפת ותמשיך לעשות זאת במשך השנה הקרובה. הוא קבע כי אויביה של איראן תכננו שורת צעדים נגד העם האיראני אך כוחה, חזונה והדור הצעיר באיראן (שאת תפקידו המיוחד הדגיש מנהיג איראן גם בנאומו לרגל יום המהפכה) הצליחו לסכל "מזימות אלה…האומה האיראנית הפגינה נחישות ועוצמה במישור הפוליטי והכלכלי והדפה את הסנקציות החמורות וחסרות התקדים שהטילו ארה"ב ואירופה".

רוחאני : אנו ניצבים בליבו של  שדה קרב

נשיא איראן, רוחאני, אמר כי מטרת ממשלתו במהלך השנה הקרובה הוא לעמוד איתן בפני "המיעוט הזעיר" (ארצות הברית ואירופה) המנסים להפוך את הסנקציות להשגת אינטרסים אישיים "אנו רוצים שהרשויות באיראן – המבצעת השופטת, והמחוקקת,– כמו גם שאר המגזרים כוחות הביטחון, הפועלים האוניברסיטאות, מפעלי הייצור  והעם, יעבדו יד ביד" ובאחריות להגשמת יעד זה. רוחאני הוסיף כי הממשלה תפעל לספק לעם האיראני את כל צרכיו ולהקל את הלחץ מעליו, להילחם בשחיתות בחברה ובכלכלה ולנהל בצורה יעילה יותר את הכלכלה[2]. רוחאני קרא לרסן את האינפלציה, לבלום את הירידה בערך המטבע הלאומי ולכונן קשרים מדיניים טובים עם שכנותיה של איראן.

רוחאני הדגיש כי "כיון שאנו מצויים בליבו של שדב קרב, בו כולם צריכים ליטול חלק, העדרו ולו של גורם אחד יכול להוביל לאבדות…יש השואלים עד מתי תמשכנה הבעיות והסנקציות ברצוני להדגיש בפני האומה הגדולה האיראנית כי האויבים ובעיקר אלה בוושינגטון התחילו בכך אך בידינו להביא לסיומן…הם (ארה"ב)  חשבו שכל עולם ובנות בריתה יעמדו לצידה, אך ראינו שרוב המדינות התייצבו לצידה של איראן"

 

 

נאומיהם של מנהיגי איראן ערב ראש השנה האיראנית חדשה, מהווים חלק מהכנת העם האיראני לשנה כלכלית קשה של התמודדות עם הסנקציות האמריקאיות העתידות להעמיק את המשבר הכלכלי בו נתונה איראן.

משבר זה צפוי להקרין על היחסים המתוחים בין לשכת המנהיג ולשכת הנשיא וכן על משמרות המהפכה שנהנים לפי שעה ממעמד מיוחד באיראן והמשבר הכלכלי כמעט ואינו נוגע בהם. גם עמדת איראן לגבי המשך דבקות בהסכם הגרעין קשורה להתפתחויות במצב הכלכלי ויתכן כי ישפיע גם על יכולתה של ממשלת רוחאני לעמוד בלחצים מצד הגורמים השמרניים באיראן ומשמרות המהפכה לסגת ממנו. רמז לכך ניתן למצוא בציון אירופה, לצד ארצות הברית, כמי ששותפה לסנקציות שהוטלו לאחרונה נגד איראן ולקיים הגוברים בכינון מנגנון התאום הכלכלי בין איראן לבין אירופה.

 

[1] http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=42034

[2] http://www.president.ir/en/108871