עבור לתוכן העמוד
Menu

שנאת ארדואן

מה עומד מאחורי ההתקפות הבלתי פוסקות של הנשיא הטורקי את ישראל

" לא אקבל הטפות ממנהיג שמפציץ כפרים כורדים, כולא עיתונאים ותומך בטרור גם בעזה" ענה ראש הממשלה נתניהו לנשיא טורקיה שתקף את ישראל במסיבת עיתונאים השבוע.
הנשיא הטורקי, רג'ב טייפ ארדואן, איים בתחילת המשבר לנתק את הקשרים עם ישראל, אח"כ קרא לישראל "מדינת טרור שהורגת ילדים פלסטינים".

דברי הבלע של הנשיא ארדואן קיבלו הד תקשורתי נרחב בעולם על רקע הרפיסות של מנהיגי ערב בעקבות הכרזת הנשיא טראמפ. אסור לשכוח את חלקה של טורקיה בפעולות הטרור הנוראיות המתבצעות במצרים ע"י ארגוני טרור הנתמכים בידי טורקיה וקטאר.

כתבת CNN, מציגה את דבריו של ארדואן:

הנשיא ארדואן הוא האחרון שיכול להרשות לעצמו לכנות את ישראל בשם "מדינת טרור" כשהוא מארח בארצו את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים והוכרזו ע"י הנשא א-סיסי כטרוריסטים מבוקשים.
ארדואן, העניק להם מקלט מדיני ואף איפשר להם להפעיל כמה ערוצי טלוויזיה בשפה הערבית שאותם הם מפעילים לצורך הסתה נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.
ההסתה כוללת גם פרסום "פתאווא" (פסקי ההלכה) הקוראים להתנקש בחייו של הנשיא המצרי ומתארים אותם כ"מצווה" מאללה.

זאת ועוד, הנשיא ארדואן מארח באיסטנבול משרד של תנועת חמאס שמכווין פעולות טרור בגדה, החל מחטיפת ורצח 3 הנערים הישראלים בגוש עציון בקיץ 2014 ועד לרצח בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל ליד שכם באוקטובר 2015 .
מהמשרד הזה פעל צאלח אלעארורי, כיום סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שהוא גם ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, הוא נאלץ לעזוב את טורקיה בעקבות לחץ של ישראל אך משרד חמאס ממשיך לפעול באיסטנבול למרות מחאות ישראל.

לפני כחודש חשפו שירותי הביטחון של מצרים רשת ריגול גדולה של המודיעין הטורקי שפעלה במצרים ואספה מודיעין בתחום המדיני, הכלכלי והחברתי.
עפ"י הודעת משרד הפנים המצרי, המידע המודיעיני הועבר למנהיגי "האחים המוסלמים" בחו"ל לצורך תכנון שורה של מעשי טרור במצרים.
המגלומניה של הנשיא ארדואן היא שדוחפת אותו להסית ולתקוף את ישראל כדי למנף את עצמו ואת מעמדו בעולם המוסלמי.

ארדואן עומד בראש מפלגת "הצדק והפיתוח" שהינה תנועת בת של "האחים המוסלמים" בדיוק כמו תנועת חמאס.
הנשיא הטורקי מחשיב את עצמו כמנהיג הבולט של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית,לא פחות מהשיח' יוסף אלקרדאווי הנחשב למנהיג הרוחני של התנועה שנמלט ממצרים וקיבל מקלט מדיני בקטאר.
פרשנים ערבים אומרים כי הנשיא ארדואן מתחרה באמצעי התקשורת עם השיח' קרדאווי על השאלה מי מייצג טוב יותר את האינטרסים של העולם האסלאמי.
ארדואן משמש גם כנשיא התורן של הארגון לשת"פ אסלאמי שחברות בו 57 מדינות.

לכן הוא הזדרז מייד לאחר הכרזת הנשיא טראמפ להודיע על כינוס חירום של הארגון שמתקיים בטורקיה בעצם ימים אלה.
יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יצא לטורקיה כדי להשתתף בכינוס ונועד לפניו עם הנשיא ארדואן כדי לתאם עמדות.

עבאס מאוכזב מאוד מהעמדות של מדינות ערב בעקבות הכרזת טראמפ, הוא שומע הרבה הצהרות גינוי ואזהרות של המנהיגים הערביים אך אין שום צעד מעשי שהם נוקטים מול ארה"ב כתגובה להכרזת טראמפ, הכול דיבורים.
יו"ר הרש"פ קרא ב-11 בדצמבר למדינות ערב לגרש את שגרירי ארה"ב מבירותיהן, לנתק את בהקשרים עם הממשל האמריקני ולא לארח שום משלחת אמריקנית.
הממשל האמריקני מצדו החל להפעיל לחצים על המדינות המוסלמיות המשתתפות בכינוס בטורקיה כדי שלא יתמכו בהחלטות קיצוניות.

השאלה היא אם הנשיא ארדואן יוביל קו קיצוני ומיליטנטי נגד ארצות הברית וישראל, בינתיים הוא לא מימש את איומו לנתק את הקשרים עם ישראל, האם יעז לצאת בהחלטות מעשיות נגד ממשל טראמפ או שיסתפק גם כן ב "מס שפתיים" בדמות החלטות חריפות וגינוי להכרזה על ירושלים כבירת ישראל?

מההשתלחויות של הנשיא ארדואן בישראל מבצבצת שנאה ויש שיטענו גם שמדובר בנימה אנשטישמית מכיוון שהוא משתמש לעיתים בטרמינולוגיה הלקוחה מהאמנה של החמאס משנת 1988.
הנה לפני כמה ימים אמר ארדואן: "אלה (היהודים) שסבורים היום שהם שליטי ירושלים צריכים לדעת כי מחר לא יוכלו למצוא עץ כדי שיוכלו להסתתר מאחוריו".

הנשיא הטורקי מנסה להוביל את הסיסמא "ירושלים היא קו אדום של המוסלמים" כדי למנף את מעמדו כמוביל המאבק לשחרור מזרח ירושלים מידי ישראל וכמסכל של הכרזת טראמפ בעניין מעמד ירושלים.
אין לו באמת את היכולת המדינית להיאבק בהצלחה בממשל טראמפ ולהביא לכך שהנשיא יבטל את הכרזתו, במיוחד כשהוא מצפה שארה"ב תסגיר לידיו את יריבו הפוליטי פדוואלה גולאן,יחסיו עם הנשיא טראמפ אינם טובים והוא בן בריתה של קטאר שמהדקת את קשריה עם איראן.

יחסיו של הנשיא ארדואן עם ישראל החלו להתדרדר מאז מבצע "עופרת יצוקה" ב-2008 שאותו תיאר אז במילים"פשע כנגד האנושות".
אח"כ החל להשתלח בה על רקע המצור המוטל על רצועת עזה ואף שיגר את משט "המרמרה" לעבר חופי עזה ב-2010.

מותם של 9 טורקים על סיפון "המרמרה" לאחר שתקפו את חיילי צה"ל שניסו לעצור את הספינה יצר משבר חריף בין 2 המדינות שגרם לקרע ביחסים, רק בדצמבר 2016 לאחר נתק ארוך נחתם הסכם פיוס בין ישראל לטורקיה הכולל תשלום פיצויים לנפגעי משפחות "המרמרה" אך היחסים נותרו קרים ומתוחים.

הנשיא ארדואן מנסה מאז לדרוך מבחינה מדינית ותקשורתית על ישראל בכל הזדמנות כדי לפאר ולרומם את עצמו על חשבונה של ישראל, מדובר ברודן מגלומן שמנהיגי ישראל חייבים להעמידו במקומו, ישראל צריכה לחשוף את מעלליו של ארדואן בכל הזדמנות, נכון עשה ראש הממשלה נתניהו ויש להמשיך במגמה הזו כדי שהקהילה הבינלאומית תבין במי מדובר וגם כדי שארדואן עצמו ידע שהשמצותיו לא נשארות ללא תגובה.