עבור לתוכן העמוד
Menu

שינוי בסמל הצבא האיראני בעקבות הקמת כוח הגנה אווירית

המהלך קודם במידה רבה בעקבות האירוע הטרגי של הפלת מטוס נוסעים אוקראיני בטיסה 752 PS מעל שמי איראן (5 ימים לאחר חיסול קאסם סלימאני בינואר 2020) בידי כוח ההגנה האווירית של משמרות המהפכה

שנתיים לאחר הקמת כוח ההגנה האווירית, ככוח הרביעי של הצבא הסדיר (ארטש) ברפובליקה האסלאמית של איראן, הוחלף באופן רשמי גם הסמל של הצבא. הרדיו והטלוויזיה של איראן דיווחו (22.11) כי סמל הצבא שונה לאחר כ-43 שנים מאז הקמת הרפובליקה האסלאמית.

הסמל הקודם, שדמה לסמל הצבא בתקופת השאה הפרסי עם תוספת של פסוק מקוראן, כלל ציורי החרב (המסמלת את חיל היבשה), העוגן (המסמל את חיל הים) והנשר (המסמל את חיל האוויר) של הצבא. כעת, כשנתיים לאחר הקמת הזרוע הרביעית, נוספו 2 טילים (כסמל של חיל ההגנה האווירית) ללוגו של הצבא.

 

ימין: סמל הצבא בתקופת השאה בשושלת פהלווי, שמאל: סמל הצבא מאז הקמת לאחר המהפכה
ימין: סמל הצבא בתקופת השאה בשושלת פהלווי, שמאל: סמל הצבא מאז הקמת לאחר המהפכה

 

זרוע ההגנה האווירית של איראן הוקמה בשנת 1992 והמפקדה המרכזית נשלט ע"י משמרות המהפכה. לפני שנתיים (2019), אנשי הצבא שחויבו עד אז לשרת במפקדה האווירית של המשמרות, מטה ח'אתם אלאנביאא' (Khatam al-Anbiya Air Defence Headquarters), הוחזרו למסגרת הצבא בהסכמת, ח'אמנהאי, המשמש גם כמפקד העליון של הכוחות המזוינים, בכדי להקים את זרוע ההגנה האווירית של הצבא.

המהלך קודם במידה רבה בעקבות האירוע הטרגי של הפלת מטוס נוסעים אוקראיני בטיסה 752 PS מעל שמי איראן (5 ימים לאחר חיסול קאסם סלימאני בינואר 2020) בידי כוח ההגנה האווירית של משמרות המהפכה. בית משפט צבאי החל (21 נובמבר)  בשימוע סביב נסיבות הפלת המטוס וראש הראשות השופטת של הכוחות המזויינים אמר כי 10 אנשי צבא הואשמו באחריות להפלתו. מחוץ לבית המשפט הפגינו קרוביהם של ההרוגים שהניפו את תמונות יקיריהם[1].

הצבא המודרני של איראן הוקם לפני 101 שנה בעת הקמת שושלת המלכים פהלווי ועם פרוץ המהפכה האסלאמית, מפקדי הצבא הביעו לכאורה נאמנות לשלטון החדש כדי למנוע שפיכות דמים ובכך רבים מהם יצאו מהסכנה שיוצאו להורג כמו עשרת המפקדים שנשארו נאמנים לשאה. גורמים קיצונים בסביבת ח'מיני הקימו אז את משמרות המהפכה במטרה לפזר את הצבא או למזג חלקים מכוחות הצבא לתוך הכוח החדש, אך דווקא ח'מיני מנע זאת.

הצבא האיראני אחראי בעיקר על הגנת גבולותיה איראן והוא מרוכז באזורים הצפוניים, המערביים והדרום מזרחיים באיראן ובחרום הוא אמור לפעול בתאום  כוחות הקרקע של משמרות המהפכה ובשגרה הוא מסייע למשמרות המהפכה לטפל במחאות שונות באזורים בהן הוא פרוס. כמו כן הצבא מסייע למשמרות המהפכה בטיפול באזורי אסון . בעת הלחימה בין ארמניה לאזרביג'אן נפרסו באזור הגבול  כוחות של הצבא ומשה"מ

מזה מספר שנים, הנשיאים של איראן בוחרים באחד מבכירי הצבא לתפקיד שר ההגנה ולא גנרלים ששירתו במשמרות המהפכה. אף אבראהים ראיסי, המזוהה עם המחנה הקיצוני של משה"מ, בחר באיש של הצבא לתפקיד שר ההגנה בממשלתו. כמו כן רב אלוף מוחמד באק'רי, איש הצבא, מחזיק מיוני 2016 בתפקיד רמטכ"ל הכוחות המזוינים של איראן ובכך הוא נחשב, לכאורה, בכיר יותר ביחס לחסין סלאמי מפקד משמרות המהפכה

זאת, כדי לשמור על איזון כלשהו בין הצבא הסדיר למשמרות המהפכה, הזוכים לתעדוף, ולמעשה עם שחרורם מתמנים לתפקידים בכירים במוסדות השלטון של רפובליקה האסלאמית ובכלל זו שרים, חברי מג'לס, מושליח מחוזות ועוד.

.

 

[1] https://twitter.com/mahoor116/status/1462362115352768521