עבור לתוכן העמוד
Menu

שילוב הכוחות הפלסטיני יקרוס

הפרשן לענייני ערבים יוני בן מנחם מעריך שההתקרבות הנוכחית בין חמאס לפתח' על רקע ההתנגדות לריבונות לא תצליח להחזיק מעמד.

בין ארגוני הפתח' והחמאס הפלסטיניים ניכרת התקרבות בימים האחרונים שהחלה במסיבת עיתונאים משותפת ולצידה גם הקצנה מצד הארגון שעליו מתבססת הרשות הפלסטינית, אחרי שאחד מבכיריו ג'יבריל רג'וב ביקר משפחה של מחבל שרצח חייל ועודד אותה.

הפרשן לענייני ערבים יוני בן מנחם, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מסביר לערוץ 7 שמדובר בעיקר באינטרס רגעי של שני הצדדים.

"השבוע הופיעו בטלוויזיה הרשמית של הרשות הפלסטינית בכיר פתח' אחמד חילא עם מבכיר חמאס מוחמד בדראן והודיעו על המשך התיאום במאבק נגד תוכנית הסיפוח של ישראל. היה עוד צעד מעניין, של שיחת טלפון בין מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שנמצא בקטאר לראש עיריית חברון מהפתח' בו התעניין בסגר שהוטל על העיר ובהתמודדות שלה עם נגיף הקורונה", מספר בן מנחם.

לדבריו, "לצד זאת בימים האחרונים שמענו גם מסגן ראש הפתח' שיש מגעים אינטנסיביים עם חמאס ושמנסים להגיע לפיוס".

עם זאת, בן מנחם חושב שאת האידיליה המשותפת צריך לקחת בעירבון מוגבל. "מאז שנת 2007 שחמאס השתלט על רצועת עזה בכוח ועד היום נחתמו 14 הסכמים והבנות בין הארגונים וכולם קרסו ולא החזיקו מעמד".

"במקרה הטוב ההבנות שלהם תופסות לכמה שבועות או חודשים ואז הכל מתפרק. שזה הולך להיות הגורל של מה שקורה עכשיו, כי מה שמאחד אותם באופן זמני זה נושא הסיפוח. בכיר בפתח' אמר לי שארגונו וחמאס הם שני קווים מקבילים שלעולם לא יכולים להיפגש".

להערכתו, "הסימן הטוב ביותר לכך שהסיכומים הללו לא יחזיקו הוא שמצרים, המתווכת העיקרית בין פתח' לחמאס, שומרת על שתיקה בכל הקשור להצגת האחדות הזו ואפילו לא הזמינה את שני הצדדים לשיחות רציניות בקהיר. כנראה שגם הם מעריכים שמדובר במהלך לא רציני".

"יש גם בתוך צמרת הפתח' קולות שמתנגדים לכל המהלך הזה וחושבים שחמאס מבצע הונאה כדי לדחוק את הרשות לאינתיפאדה או עימות צבאי עם ישראל בשטחי יהודה ושומרון כדי להביא להתמוטטות שלה. אפשר לראות שהפתח' עושה פעולות מאוד מדודות נגד הסיפוח, אלא לא דברים קיצוניים", מוסיף יוני בן מנחם.

גם מעורבותו העמוקה של ג'יבריל רג'וב בהתקרבות בין חמאס ופתח' לא מוסיפה לאמינות המהלך. "יש דעה נוספת בצמרת הארגון שגורסת שמי שיזם את המהלך הוא ג'יבריל רג'וב, מזכ"ל הפתח' וראש הוועדה שאמורה לתאם את ההתנגדות נגד הסיפוח ויחד עם אחיו שפעיל בצמרת חמאס נולד המהלך. ראש המודיעין הפלסטיני טוען שרג'וב יזם את המהלך רק כדי לקדם עצמו בקרב על הירושה של אבו מאזן ביום שאחרי, כשהוא עצמו אגב, נמצא בקרב הזה".

 

פורסם באתר ערוץ 7.