עבור לתוכן העמוד
Menu

שיטת האיתותים של חמאס לישראל

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי ישראל מגיבה באופן מידתי לחידוש תופעת בלוני הנפץ והתבערה מרצועת עזה כדי שלא להביא להסלמה • ההערכה בישראל היא כי חמאס מגביר את הלחץ כדי להביא לחידוש המענק הכספי הקטארי והקלות נוספות אך איננו מעוניין בעימות צבאי נרחב

מעבר כרם שלום נסגר הבוקר להכנסת סחורות לרצועת עזה. ישראל לא תאפשר הכנסת חומרי בניה לרצועה, אך היא תאפשר הכנסת מזון, דלק וציוד הומניטארי.

 

הסנקציה הישראלית היא תגובה למתקפת בלוני הנפץ והתבערה אמש מהרצועה על עוטף עזה שהביאה לכ-25 שריפות במקומות שונים, מתקפה שנמשכת גם הבוקר. ישראל עשויה להודיע בעקבות כך על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה.

 

 

כלי טיס של חיל האוויר הישראלי תקף ב-9 באוגוסט עמדת תצפית של ארגון חמאס בצפון רצועת עזה, התקיפה באה בתגובה לשיגור בלוני נפץ משטח הרצועה לעבר ישראל.

 

בימים האחרונים התגברה תופעת שיגור בלוני הנפץ והתבערה לעבר ישראל, דבר שגרם לשריפות בעוטף עזה. גם באזור הגבול עם רצועת עזה הוגברה המתיחות בעקבות דיווח על שמיעת ירי, עבודות בניית המכשול הקרקעי בגבול הרצועה הופסקו וצירים באזור נחסמו לתנועה.

 

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" המקורב לחזבאללה דיווח ב-8 באוגוסט מפי גורמים בחמאס כי הארגון העביר מסר למודיעין המצרי כי תקופת השקט על גבול הרצועה תסתיים זאת מכיוון שהארגון סבור כי ישראל מכשילה ביצוע פרויקטים גדולים של פיתוח הרצועה שאמורים לשפר את המצב ההומניטארי.

 

להערכת הגורמים בחמאס, המתיחות בגבול הרצועה תגבר בימים הקרובים והיא עלולה לכלול גם שיגור רקטות לעבר ישראל.

ב-9 באוגוסט שיגר ארגון חמאס 8 רקטות לעבר הים ברצועת עזה כדי להעביר לישראל תזכורת על יכולותיו הרקטיות.

 

גורמים ביטחוניים מעריכים כי ארגון חמאס משגר לישראל מסרים, באמצעות שיגור הבלונים בשטח והרקטות לעבר הים והפירסום ב"שופרו" של ארגון חזבאללה, כי הוא מודאג מהמועד המתקרב של סיום המענק החודשי לרצועת עזה שאמור להסתיים בחודש ספטמבר.

 

הטקטיקה של חמאס היא להפעיל לחץ על ישראל באמצעות טרור בלונים ורקטות כדי שהיא תפעיל לחץ על קטאר להמשיך במענק הכספי החודשי גם לאחר חודש ספטמבר.

 

ארגון חמאס שואף להפוך את המענק הזמני למענק קבוע מבלי צורך לחדש אותו כל חצי שנה וגם להגדיל את הסכום שקטאר נותנת לו. ההחלטה היא בידי שליט קטאר השיח' תמים בן חמייד. לבן חמיד שיקולים משלו, במיוחד לאור מצב החירום בלבנון בעקבות הפיצוץ בנמל ורצונו לתרום סיוע הומניטארי, אך בחמאס מעריכים שלישראל יש השפעה עליו גם באמצעות ממשל טראמפ והיא יכולה להפעיל עליו לחץ בהתאם.

 

גורמים בחמאס מאשימים את ישראל כי הסטטוס קוו בגבול הרצועה נוח לה והיא רוצה לשמור עליו. לטענתם, אין מדובר רק בבעיית המענק החודשי הקטארי אלא בכל הבנות הרגיעה בין חמאס לישראל שרק חלק קטן מהן בוצע בפועל.

 

חמאס רוצה שהאו"ם יוציא אל הפועל את הפרוייקטים שהוא הבטיח וימצא מקומות תעסוקה לאלפי מובטלים ברצועה.

 

גורמים ברצועה טוענים כי שר הביטחון בני גנץ מנסה לקבוע כללי משחק חדשים ולהגיב בהפצצת עמדות של חמאס בתגובה על שיגור בלוני הנפץ לעבר ישראל.

 

אולם,ארגון חמאס הודיע למודיעין המצרי כי שיגור בלוני הנפץ הוא מחאה עממית על הפרת הבנות הרגיעה מצד ישראל וכי חמאס לא תוותר על דרישותיה.

 

ווליד אלקטטי,חבר הלשכה המדינית של ארגון הג'יהאד האסלאמי, אמר כי "ההתנגדות לא תאפשר לשנות את כללי המשחק שהיא קבעה מול הכיבוש הישראלי ובכך חסכה את התרת הדם הפלסטיני".

 

מחמוד א-זהאר, חבר ההנהגה המדינית של חמאס הזהיר את ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גנץ והרמטכ"ל כוכבי מפני עשיית "מעשה שטות" כלפי רצועת עזה או "ההתנגדות" ואמר כי כל תוקפנות של הצבא הישראלי תוביל לסיכון גבוה ולתוצאות בלתי צפויות, הוא הצדיק את שיגור בלוני הנפץ לעבר ישראל.

 

נוכח הכוננות של צה"ל בצפון מפני פיגוע נקמה של חזבאללה, ישראל איננה מעוניינת במתיחות בשתי חזיתות במקביל.

 

היא פועלת באינטנסיביות מאחורי הקלעים אצל קטאר, מצרים ושליח האו"ם מלדאנוב כדי להשיג את הארכת הסיוע הכספי הקטארי לרצועת עזה כדי למנוע הסלמה בגבול רצועת עזה, ההערכה היא כי יושג פיתרון לסוגיה שיאפשר את  הרגעת המתיחות בין ישראל לחמאס.

 

על פי גורמים בחמאס, מנהיג חמאס אסמעיל הניה שעבר באחרונה להתגורר בקטאר, מנהל בימים האחרונים מגעים אינטנסיביים עם בכירים קטארים והשליח המיוחד מוחמד אלעמאדי כדי להביא לחידוש והארכת המענק הכספי החודשי שאמור להסתיים בחודש הבא לתקופת זמן נוספת.

 

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי ישראל מגיבה באופן מידתי לחידוש שיגור בלוני הנפץ והתבערה כדי שלא להביא להסלמה בגבול הדרום, ההערכה המודיעינית של ישראל היא כי לחמאס אין שום עניין בעימות צבאי עם ישראל אך הוא מודאג מאוד מהמצב הכלכלי ברצועת עזה שהחריף בתקופת הקורונה.

 

לכן,חמאס עבר לשיטת האיתותים לישראל באמצעים שונים כדי להשיג את מטרותיו.

 

לחמאס, אומרים הגורמים הביטחוניים, אין פיתרון אחר למצב הכלכלי הקשה ברצועה, משבר הקורונה הוא עולמי ואין מדינות שמתנדבות להזרים כסף, לכן התלות שלו בקטאר גוברת.

 

משבר הקורונה הגביר את הלחץ בצמרת חמאס והרצון למצוא פתרון מהיר שיאפשר הכנסת כספים נוספים לרצועה בחודשים הקרובים.