עבור לתוכן העמוד
Menu

"שיחות ווינה יתנהלו במתכונת אחרת"

לאחר שמנהל המו"מ בוינה מטעם איראן אמר כי יש להמתין להעברת השלטון באיראן לממשל החדש, משרד החוץ של ארה"ב תקף את איראן וטען כי היא מנסה להעביר את האשמה לארה"ב על העיכוב בשיחות • חבר פרלמנט בכיר הודיע על שיוני בגישת הממשל הנכנס

מוג'טבה זונור, חבר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני, אמר היום (ראשון) לסוכנות הידיעות במדינה "מאהר" כי נשיא איראן הנבחר לא יעזוב את שיחות וינה, אך לא ימשיך אותן באותה מתכונת.

"המדיניות של הממשל הבא אינה זונחת את שיחות ה-  JCPOA. "הממשל מאמין ב- JCPOA היו עלויות ומורדות; הרפובליקה האיסלאמית שילמה את העלויות וכעת הגיע הזמן להוביל להטבות", הוסיף.

"ממשלת ראיסי לא תמשיך בשיחות במתכונת וינה. פורמט וינה הוא חזרה גרועה יותר על JCPOA ".

"ממשל רוחאני חב לאנשים משום שהם לא הצליחו לממש את יתרונות ה- JCPOA והמערב צריך לשלם את חובם לאיראן", אמר זונור.

מוג'טבה זונור, חבר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני
מוג'טבה זונור, חבר הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני

לחזרת ארה"ב ל- JCPOA יש יתרונות משלה לוושינגטון, אך הממשל האמריקני אינו מוכן לשלם את העלויות, אמר המחוקק והוסיף כי אחת העלויות של ארה"ב היא הסרת אמברגו הנשק על איראן.

"ביידן לא מוכן לחזור ל- JCPOA והוא אפילו לא מאמין לסעיפים בהסכם שפג תוקפם. הוא מנסה לשמור על 517 סנקציות ולהוציא לפועל את מנגנון ה- snapback ובנסיבות אלה, מצב הסנקציות יהפוך לקשה יותר."

"הממשל הבא לא יעזוב את שיחות וינה. [עם זאת] שיחות ה- JCPOA יימשכו רק אם יובטחו האינטרסים של האומה האיראנית."

בינתיים, מנהל המשא ומתן הראשי מטעם איראן בווינה, עבאס אראגצ'י, צייץ ביום שבת כי סבב השיחות הבא אמור להמתין למעבר הכוח באיראן.

"אנו נמצאים בתקופת מעבר בהעברת כוח דמוקרטית מתנהלת בבירתנו", אמר סגן שר החוץ האיראני לעניינים פוליטיים והוסיף, "שיחות וינה חייבות לפיכך להמתין לממשל החדש שלנו. זה מה שכל דמוקרטיה דורשת. "

במקביל דובר משרד החוץ של ארה"ב, נד פרייס, אמר בשבת כי טהרן במאמץ "שערורייתי" להסיט את האשמה במבוי הסתום בשיחות הגרעין באיראן והכחיש כי הושגה הסכמה כלשהי על החלפת שבויים".

"הערות אלה הן מאמץ שערורייתי להסיט את האשמה במבוי הסתום הנוכחי., אמר בתגובה לציוץ של מנהל המו"מ מטעם איראן.

"אנו מוכנים לחזור לווינה כדי להשלים את העבודה על חזרה הדדית ל- JCPOA לאחר שאיראן קיבלה את ההחלטות הדרושות", אמר פרייס, בהתייחס למאמצים דיפלומטיים להחזיר את שתי המדינות לתוכנית הפעולה המשותפת .

את ההפסקה בשיחות הגרעין, שאותן מייחסים גורמים אמריקניים ואירופאים לבחירתו של ראיסי, העלתה שאלות לגבי הצעדים הבאים אם השיחות יגיעו למבוי סתום.