עבור לתוכן העמוד
Menu

שחקנים ואמנים דוחים את הזמנת הנשיא לארוחת שבירת הצום – "אכזבת אותנו"

המחאה נגד המשטר האיראני גוברת • סטודנטית הופיעה אל מולה ההנהגה ומתחה ביקורת על המצב הכלכלי • המנהיג: לא שותף לתחושת המוחים

באיראן נמשכים גילויי המחאה נגד המשטר, לאחר העימותים האלימים בין כוחות הביטחון למשתתפי הלווייתו של שחקן הקולנוע הנערץ, נאצר מלכ מוטיעי, שהמשטר מנע ממנו, ב-40 שנות המהפכה האסלאמית, לשחק ולהופיע בקולנוע ובטלוויזיה באיראן מחשש שישחית את ערכיה. במהלך טקס  ההלוויה נשמעו קריאות "מוות לדיקטטורה" לצד גל ביקורת נרחב על המשטר ועל רשות השידור האיראנית.

אנשי קולנוע מפורסמים באיראן שהשתתפו בהלוויה ורבים נוספים דחו בתוקף את הזמנתו של הנשיא, חסן רוחאני, להשתתף בארוחת שבירת צום חודש רמדאן (אפטאר) , שאמורה להתקיים בשעות הערב של יום ד' 30.5.2018 ונצלו את ההזמנה למתיחת ביקורת נוקבת על המחנה הרפורמיסטי, שהנשיא רוחאני נחשב מייצגו ואף זכה בעבר לתמיכת (בבחינת הרע במיעוטו) הצעירים והאומנים. המוחים ביקשו להדגיש את האכזבה ממנו וכי לא עמד בהבטחותיו לשינוי ואף דרדר את המצב החברתי, התרבותי והכלכלי כאשר ברקע נמשכות הפרות זכויות האדם וחופש הביטוי והצנזורה החמורה בכלי התקשורת.

אותם עשרות אנשי קולנוע, ובעיקר שחקנים גברים ונשים יידועי שם, השיבו בנפרד להזמנתו של רוחאני והודיעו כי לא זו בלבד שהם דוחים את ההזמנה, אלא שנקעה נפשם מרפורמיסטיים  (שהוא מייצגם הנאמן המוליכים את העם האיראני שולל  בהבטחות שווא. האמנים טענו כי הולך ומתברר לאחרונה באופן ברור כי גם הרפורמיסטים שיקרו בעזות מצח וכי למעשה אין כל הבדל בינם לבין השמרנים והקיצונים במשטר[1]. ההשטאג "אנו לא הולכים למסיבת האפטאר  (של הנשיא)", הפך לטרנד פעיל ביממה האחרונה(# ما_به_افطارى_نخواهيم_رفت( .

תומכי המחנה הרפורמיסטי העדיפו עד כה למקד את ביקורתם נגד המנהיג והמחנה השמרני באיראן ופחות נגד הנשיא, הנתפס כמי שמוביל את התקווה לשינוי באיראן, גם אם איטי. הביקורת הנוכחית היא חסרת תקדים וממוקדת בנשיא עצמו ובכישלונותיו להביא כל שהוא במצבם החברתי, הכלכלי ואף הבינלאומי של איראן המוצגת שוב כמדינה פורעת חוק על ידי ארצות והמדינות הערביות הסוניות באזור.

המחאה נגד הנשיא האיראני
המחאה נגד הנשיא האיראני

המחאה נגד הנשיא היא משמעותית, שכן עד כה הוא נחשב לתקוותם של הרפורמיסטים. לא ברור לאיזה כיוון תפנה האופוזיציה למשטר האסלאמי באיראן, אם עד כה הייתה תקווה כי חאתמי  (ומנהיגי התנועה הירוקה – מיר חסין מוסוי , שהתמודד מול אחמדינז'אד ומהדי כרובי הנתונים עדין במעצר בית) יצליחו לשנות\ לתקן  את השיטה מבפנים, הרי שתקווה זו נסדקה ונכזבה ועל האופוזיציה ומברי המשטר למצוא ערוצים אחרים לשינוי. הרמזים העבים המגיעים מארצות הברית לגבי הצורך בשינוי, המשטר נופלים על אוזן קשבת בתוך איראן. עדין נשארה פתוחה השאלה – מי יוביל את המהלך לשינוי ומה יהיה הטריגר שלו.

השחקנים והבמאים הדגישו, כל אחד ברשתות החברתיות בהן הם פעילים, כי הם מתחרטים על תמיכתם ברוחאני בבחירות בשנה שעברה ובבחירות לפני חמש שנים, שכן התברר שהוא לא עשה מאומה למען שיפור מצב זכויות האדם, חופש חברתי, פוליטי, עיתונאי ונוכח מדיניותו הכושלת, וכי חלה החמרה מסוכנת במצב הכלכלי והפרנסה של הרוב המוחלט של אזרחי איראן הנצבת בפני התפוררות כלכלית, חברתית, תרבותית ועוד.

העם רעב ואתה חוגג ?

פרוויז פרסתוי, Parviz Parastooii הנחשב שחקן הדגול ביותר באיראן של היום ומובילי המחאה נגד הנשיא, נשא נאום במהלך הלוויית נאצר מלכ מוטיעי, בו הביע זעם ומחאה על ההגבלות הרבות שמטיל המשטר בתחום התרבות, האומנות והעדר חופש ביטוי באופן כללי, וכתב "העם רעב לפת לחם ואיראן עדה בימים אלה לגלים רבים של מחאות על רקע העדר פרנסה…אין טעם שלשכת הנשיא תקיים מסיבות ראווה לאנשי קולנוע לכבוד רמצ'אן". פרסתוי זכה  בתוך זמן קצר למאות אלפי שיתופים  ודברי שבח מגולשים איראנים[2]. בסירובו להזמנת הנשיא כתב "אתה רק מדבר על הבעיות במקום לנקוט בצעדיים מעשיים לפתור אותן". ברוח דומה התבטא גם השחקן בורוז ארג'מאנד Borzou Arjmand [3]. השחקן הידוע אמין טארוח' Amin Tarokhכתב "סעודת האפטאר היא חגיגה, אנו מבכים את הצבעתנו עבורך…עזוב אותנו לנפשנו"[4].

אכזבת אותנו...איננו כלי משחק בידך  
אכזבת אותנו…איננו כלי משחק בידך

 

מהנאז אפשאר, Mahnaz Afshar שחקנית ידועה (הנשואה לבן של מוחמד עלי ראמין, היועץ לשעבר של מחמוד אחמדי נג'אד, אך היא אחת הפעילות החברתיות הבולטות ומבקרת גדולה של המשטר בתחומים שונים) כתבה כי היא "שוללת מכל וכל את האפשרות לתת הזדמנות לנשיא לפגוש אותה ואת יתר אנשי הקולנוע… רוחאני קיבל מספיק הזדמנויות מאנשי תרבות ואומנות, שהיו בין תומכיו בתקווה שיביא לשיפור המצב, אך בפועל התברר כי למעשה היו רק כלי משחק בידיו והוא ניצל אותם …. הזדמנות דומה לא תינתן לו שנית והתקוות שאיראנים רבים תלו בו נכזבו [5]. לתמיכתם הגדולה של אנשי קולנוע, תרבות, אומנות וסופרים ברחבי איראן בחסן רוחאני, הייתה השפעה גדולה על ניצחונו הן בבחירות האחרונות ( מאי 2017)  ובבחירות הקודמות (יוני 2013).

מהנאז אפשאר, המליצה  לנשיא להזמין את אטנה דאימי,  Atena Daemi אומנית, ציירת ופעילת זכויות חברתיות צעירה הכלואה זה  מספר שנים. הגב' אפשאר, הפעילה  בקמפיין הסרת כיסוי ראש, פרסמה את תמונתה של האסירה אטנה דאימי ללא כיסוי ראש ליד צילום ההזמנה האישית של הנשיא להשתתפות במסיבה, וכתבה כי אטנה דאימי איננה פושעת, ובסך הכל פעלה למען זכויות אדם במדינה. השחקנית הוסיפה גם כי אטנה דאימי ציינה בימים אלה את  יום הולדתה השלושים  מאחורי סוגר ובריח והיא ראויה שתשוחרר והנשיא חייב להזמין אנשים כמוה למסיבת הרמדאן שלו.

החולי והעוני מחמירים

המחאה על המצב הכללי נמשכת
המחאה על המצב הכללי נמשכת

גב' אנאהיטא המתי, Anahita Hemati' שחקנית ידועה נוספת, שהייתה מבין הראשונות לדחות את הזמנת הנשיא ­­כתבה באינסטגראם שלה לנשיא: "ברכותי אדון נשי. לא אבוא לקבלת הפנים במהלך האפטאר (שכן) תנאי המחיה שלנו, האנשים, הופכים קשים מיום ליום. החולאים והעוני מחמירים במחוז סיסתאן ובלוצ'יסטאן (בדרום מזרח המדינה, מוקד למתיחות אתנית בין סונים לשיעים)…לא חל שיפור במצבם של האנשים באזורים מוכי רעידות האדמה זה כמה שנים…אין יום שעובר מבלי שאחינו הכורדים סובלים חרפת רעב..בתנאים אלה בהם האנשים ואני בתוכם סובלים מרעב ובהם המחאה, ולו הקטנה ביותר מדוכאת, אניני חושבת שמן הראוי שאשתתף באירוע ולהרשות שיתייחסו אלי כחפץ נוי"…[6]

סטודנטית למנהיג : אין חופש הכלכלה מתפוררת

 

 

הסטודנטית הצעירה, Sahar Mehrabi
הסטודנטית הצעירה, Sahar Mehrab

כמו כן, סטודנטית צעירה, Sahar Mehrabi שהזדמן לה לשאת נאום מול אייתוללה עלי ח'מנהאי, נצלה  את ההזדמנות להבעת ביקורת נוקבת ונדירה ביותר על המנהיג פרט ועל המטר האסלאמי בכלל  . פגישת המנהיג עם נציגי סטודנטים ברחבי איראן, התקיימה ביום ב' 28.5.22018 בלשכתו המנהיג.  מהראבי העלתה עשרות נקודות שגורמות להתמרמרות העמוקה של האזרחים, בייחוד בקרב הצעירים כלפי המשטר. היא הדגישה כי הרפובליקה האסלאמית האיראנית לא מקיימת את החוקה שלה וזו אחת הסיבות העיקריות שרוב מערכות המדינה לא פועלות בצורה התקינה, אין חופש מחשבה , אין הפצה חופשית של מידע הכלכלה מתפוררת, סטודנטים נעצרים ובנוסף לכך, ארגונים רבים הפועלים בחסותו  הישירה של המנהיג, גורמים להעמקת הזעם בקרב התושבים ובייחוד אצל הצעירים ולכן הם הולכים ומתרחקים בהמוניהם מהמשטר. היא הוסיפה כי קברניטי המשטר מתחמקים לא רק מלקיחת אחריות האחריות אלא גם  מטייחים את העובדות (ברמז ברור לח'אמנהאי עצמו). ח'אמנהאי ניסה לשמור על חיוך והבעת פנים רגועה במהלך הנאום של הסטודנטית ואף קרא לה להתקרב ולדבר איתו כמה דקות מול קהל גדול של סטודנטים . הסטודנטית  כתבה לאחר מכן ברשתות החברתיות שלה את דבר הפגישה ומה שאמרה למנהיג העליון[7].

ח'אמנהאי : לא שותף לתחושות הצעירים

ח'מינהאי - לא שותף לתחושת המוחים
ח'מינהאי – לא שותף לתחושת המוחים

לשכת המנהיג פרסמה הודעה רשמית על הפגישה והתייחסה גם לדבריה של הסטודנטית. בהודעה נכתב כי ח'אמנהאי אפשר לנציגת הסטודנטים להשלים את נאומה (שנמשך לפחות 15 דקות) ובסופו אמר כי הוא מבין לגמרי כיצד מרגישים הצעירים, אך אינו מזדהה עם רגשות אלה. עוד טען המנהיג כי (בתגובה ישירה לאחת הנקודות שהעלתה הסטודנטית)  כי ארגונים ורשויות רבים עובדות תחת חסותו ו אך אין הוא שולט באופן מלא על פעילותן. ח'אמנהאי אמר בין היתר כי הוא מבין את הביקורות על רשות השידור האיראנית וגם על רשות השופטת, אך הרבה דברים של רשויות וארגונים אלה נעשים על דעת עצמם! לשכת ח'אמנהאי אף פרסמה בטוויטר [8]תמונות ומספר משפטים של המנהיג מהפגישה[9].

 

 

[1] http://www.bbc.com/persian/arts-44291946

[2] https://www.instagram.com/p/BjVUjkpF0al/?hl=en&taken-by=parvizparastouei

[3] https://www.instagram.com/p/BjVCJMwHYNG/?taken-by=arjmandborzou

[4] https://www.instagram.com/p/BjWuu4MgzPc/?taken-by=tarokh.amin

[5] https://www.instagram.com/p/BjVH2fxAPW4/?hl=en&taken-by=mahnaz_afsharhttps://twitter.com/_saharmehrabi_/status/1001177849695494147

[6] https://www.instagram.com/p/BjUlCtnD1Sw/?taken-by=anahitahemmati

[7] https://twitter.com/_saharmehrabi_/status/1001177849695494147 ; http://www.ensafnews.com/115469/

[8] https://twitter.com/Khamenei_fa/status/1001167928790863872

[9]

https://www.radiofarda.com/a/khamenei-reaction-to-critics/29255731.html