עבור לתוכן העמוד
Menu

שובו של סלאם פיאד?

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שוקל למנות את סלאם פיאד לתפקיד ראש הממשלה ולערוך שינויים בצמרת הרש"פ בניסיון להכיל את הזעם העממי וליצור מראית עין של רפורמות • סלאם פיאד נפגש עם נציגי הפלגים ברצועה בניסיון לקבל את הסכמתם לתוכניתו להקמת ממשלת אחדות רחבה והוא צפוי לצאת לביקור נוסף ברצועה

ראש הממשלה הפלסטיני שלעבר סלאם פיאד, ביקר בשבוע שעבר ברצועת עזה ונפגש עם נציגי הפלגים הפלסטינים כדי לבחון את אפשרות היענותם ליוזמתו החדשה להקים ממשלת אחדות פלסטינית שתהייה מקובלת על הקהיליה הבינלאומית ותפעל למען פיוס לאומי ושיקום רצועת עזה.

 

גורמים בכירים בפת"ח מסרו כי לפני צאתו לרצועת עזה הוא נפגש עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס ועם בכירי הרש"פ חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שנחשבים ל"ציר החזק" ברש"פ המקורב למחמוד עבאס וקיבל מהם את ברכת הדרך.

לבנון: המדינה לא מסוגלת לספק את המוצרים הבסיסים

https://bit.ly/36gUcuq

על פי הגורמים בפת"ח, עבאס שוקל למנות את סלאם פיאד לתפקיד ראש הממשלה במקום ראש הממשלה הנוכחי, מוחמד א-שתייה, אשר נכשל בניהול משבר הקורונה  והטיפול במשבר הביטחוני-חברתי בעקבות הריגתו של ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ.

 

"מוחמד א-שתייה התגלה ככישלון גדול" אומר גורם בכיר בפת"ח, "הוא הפתיע אותנו לרעה". על פי מקורות בפת"ח, ביקורו של סלאם פיאד ברצועת עזה תואם עם ממשל ביידן ועם ישראל.

 

סלאם פיאד הינו פוליטיקאי וכלכלן פלסטיני עצמאי ששימש כראש הממשלה הפלסטיני בין השנים 2007-2013, הוא מקובל על מדינות המערב ונחשב למי שאיננו מעורב במעשי שחיתות.

 

סלאם פיאד נפגש עם נציגי כמה פלגים ברצועה והציג בפניהם את תוכניתו להקמת ממשלת אחדות שתהייה מקובלת על ממשל ביידן והקהיליה הבינלאומית,הוא הסביר כי היא תתעסק בהשגת פיוס פלסטיני פנימי ושיקום הרצועה, הוא הבטיח להם כי ממשלתו תזכה לאמון הקהיליה הבינלאומית, הכספים מהמדינות התורמות לשיקום עזה יזרמו אליה והוא יכניס גם את המענק החודשי הקטארי לרצועה ללא בעיות.

 

מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר סירב להיפגש עמו ושלח לפגישה את חבר הלשכה המדינית של חמאס ראזי חמד. חמאס לא השיבה בחיוב או בשלילה להצעתו של סלאם פיאד, בחמאס חושדים כי הוא המועמד של ממשל ביידן, פיאד הכחיש את הדברים בתוקף.

איראן: קריאות נגד המנהיג העליון ברקע תקלות תשתית ואסונות טבע

בחמאס חוששים שהקמת ממשלת אחדות פלסטינית נועדה לסייע למחמוד עבאס להתחמק מהבחירות שמהן הוא כה חושש. נציג חמאס ביקש לדעת בפגישה עם סלאם פיאד מה יהיה המצע של הממשלה הפלסטינית החדשה והאם חמאס תוכל לקבל ערבויות שהבחירות יתקיימו לפרלמנט, לנשיאות ולמל"פ.

 

סלאם פיאד הבטיח להביא עמו תשובות בביקורו הבא ברצועת עזה.

ארגון הג'יהאד האסלאמי תקף את ביקורו של סלאם פיאד ברצועת עזה ואמר כי הוא נועד לשרת את האינטרסים של ארה"ב וישראל המודאגות ממצבה של הרש"פ.

 

גם בתנועת פת"ח מסתייגים מסלאם פיאד, הוא איננו בן התנועה והם היו רוצים מישהו מבכירי התנועה שיחליף את מוחמד א-שתייה. אבל נראה שיו"ר הרש"פ רוצה לנצל לטובתו את מעמדו הבינלאומי של סלאם פיאד כדי לרכך את הזעם ברחוב הפלסטיני ולשים את ידו על הכספים שמיועדים לשיקום רצועת עזה ובכך להחליש את תנועת חמאס.

 

נראה כי מחמוד עבאס נאחז בסלאם פיאד כטובע הנאחז בקש נוכח המשבר הגדול שבו נתונה הרש"פ נוכח פרשת הריגתו של ניזאר בנאת והתחזקות מעמדה של תנועת חמאס ברחוב הפלסטיני בעקבות המלחמה האחרונה נגד ישראל.

 

מחמוד עבאס רוצה לעשות שינויים פוליטיים מחוסר ברירה כדי לשרוד בשלטון, הוא רוצה ליזום מראית עין של שינוי בצמרת הרש"פ: החלפת כל הממשלה הפלסטינית ועריכת רפורמות, הוא חושש שאם הוא לא יעשה זאת הרחוב הפלסטיני בגדה ייצא לאינתיפאדה נגדו, השקט היחסי בשטחי הגדה הוא זמני ומדומה, המתח מבעבע מתחת לפני השטח ומאיים להתפרץ בשנית, נכון לעכשיו מנגנוני הביטחון של הרש"פ הצליחו להכיל את הפגנות הזעם והמחאה בעקבות מותו של ניזאר בנאת אך אף אחד לא יכול להעריך מה יהיה בהמשך.