עבור לתוכן העמוד
Menu

שובו של "חמאס חוץ" למרכז הבמה

נדמה שאסמעיל הנייה, שיצא את עזה לפני מספר חודשים, מבין כי לא יוכל לשוב לרצועה לאחר שהפר את הבטחותיו למשטר המצרי • בתגובה ובתמיכה איראנית-תורכית הקים מחדש את הדרג המדיני מחוץ לעזה על מנת לסכל את האפשרות להסדרה

האם ההקלות החדשות של ישראל לכלכלה של עזה מבשרות את מימוש של ההסדרה עם חמאס?

קשה לדעת, אבל על פי מקורות פלסטיניים, צאתו של איסמאעיל הנייה מעזה פתחה את הסיכוי שאכן ההסדרה אפשרית. על פי המקורות האלה, מצרים הרשתה להנייה לצאת את הרצועה ככל הנראה מתוך נקודת המוצא הזו ועל מנת להקל על הצדדים להגיע להסדרה הנחוצה לעזתים ולייצוב שלטון החמאס.

על פי מקורות האלה, הנייה לא קיבל בעין יפה את תוצאות החלטת השורא, הדחתו שלו מהתפקיד המשפיע ביותר ברצועה לטובת יחיא סינוואר. בהנהגת החמאס נוצר מצב שכל דבר שניסה סינוואר לקדם מול ישראל דרך מצרים, הנייה חיבל בו דרך תורכיה ואיראן, ולמעשה נתן גיבוי של חמאס לפעולות של הג'יהאד האיסלאמי כדי לחבל בהסדרה.

מצרים לא התכוונה לאשר להנייה לצאת את עזה לצורך עניינים שוטפים של חמאס , עם הבטחה שיוכל לחזור, אבל אולי לא התכוונה לכך. מה שבטוח, שהנייה הפר הבטחה מפורשת למצרים שיימנע משני דברים – לא יצור קשר עם איראן ולא עם הנהגת "האחים המוסלמים" בחו"ל. הנייה לא עמד בשתי ההתחייבויות הללו.

כאשר חוסל קאסם סוליימאני מיהר הנייה לבקר באיראן. המצרים כעסו, אבל בניסיונות התיווך נאמר למצרים כי הנייה בא רק לניחום אבלים, שלא היה מנוס ממנו. המצרים עוד ניסו לקנות את התירוץ, ואז התברר כי הוא נשאר מספר ימים נוספים וקיים סדרת פגישות עם בכירים איראנים. סדרת הפגישות הללו הבהירה למצרים כי זה לא היה ביקור של ניחום אבלים, אלא פגישות עבודה לכל דבר ועניין.

לא זו בלבד, כך מוסרים המקורות הפלסטיניים, הוא גם יצר קשר עם אנשי "האחים המוסלמים" של אינדונזיה, שעדיין רואה במורסי, שמת לא מכבר, כנשיא הלגיטימי של מצרים ולא בנשיא א-סיסי. לא זו בלבד שהפר התחייבות להימנע מכל קשר עם "האחים המוסלמים", הרי עשה זאת דווקא עם המפלגה שלא מכירה בגלוי בא-סיסי כנשיא מצרים. כעת ברור לכל כי הנייה יתקשה מאוד לשוב לרצועת עזה ואכן נראה כי הוא השלים עם זה. את פגישותיו עם עארורי בטהראן יש לפרש כיצירת הנהגה חדשה לחמאס שתתבסס מחוץ לעזה.

על פי המקורות האלה, חאלד משעל חולה, וציר הנייה-עארורי נועד להחליף אותו. כל עוד קאטר מעורבת בהסדרה של חמאס עם ישראל, ציר הנייה-עארורי לא יוכל להתמקם בעזה, אלא במקום אחר. תורכיה מן הסתם.

הסתלקות הנייה מעזה מאפשרת להנהגת עזה לפעול לטובת ההסדרה, אבל הציר הנגדי המתגבש בחוץ עלול לעשות בעיות.