עבור לתוכן העמוד
Menu

שובו של דאע"ש בעיראק, סוריה ואפריקה

למרות המכה שקיבל עם חיסול ההנהגה שלו בסוריה ובעיראק, ארגון המדינה האיסלאמית מצליח להתאושש בזירות הללו ומתמקד בעיקר באזור אפריקה שם הוא מצליח להביא להישגים

האירועים הקטלניים המתרחשים במערב ובמזרח אפריקה, כמו גם בעיראק, כורדיסטן, סוריה ועד לאפגניסטן, אינדונזיה והפיליפינים, ממחישים את ההתאוששות המקאברית של המדינה האסלאמית (דאע”ש), שהובסה על ידי קואליציה בינלאומית ביולי 2017.

כמו ההידרה, מפלצת הנחש במיתולוגיה היוונית והרומית, שהייתה כל כך קטלנית שאפילו ריחה היה קטלני ובעלת יכולת התחדשות לאחר שראשה נכרת, כך ההידרה הצמיחה שני ראשים מחדש. בדומה להידרה כך המדינה האסלאמית הצליחה לשקם את עצמה, במקומות שונים בעולם.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

מאות לוחמי דאע”ש הסתערו על כלא אל-סינאח (ערבית) ברובע גואורן בחסיקה, העיר הגדולה בצפון מזרח סוריה, ב -20 בינואר 2022. הכלא, המנוהל על ידי הכוחות הדמוקרטיים הכורדים הדמוקרטיים   SDF  (כולל מאות מבני הנוער החטופים של IS המכונים "גורי הח'ליפות . ההתקפה של דאע”ש שחררה עשרות, אולי מאות, אסירים והחזיקה את השטח והשכונות הסמוכות במשך כמעט שבועיים לפני שהתקפת נגד, בגיבוי כוחות האוויר והיבשה האמריקאים, אילצה את כניעת הלוחמים הנותרים. 1 על פי כמה דיווחים, יותר מ-340 לוחמי דאע”ש נהרגו, וכ-115 סוהרים וחיילים של SDF מתו. 2

חמש שנים לאחר נפילת מוסול, עיראק, בירת המדינה האסלאמית, וחיסולו ב-2019 של המנהיג המייסד שלה, אבו בכר אל-בגדאדי, המדינה האסלאמית הצליחה לשקם את עצמה, התארגנה והתאגדה מחדש, ונשבעה אמונים למנהיג חדש חמקמק בן 46, אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי. אולם הנהגת אל-קוריישי לא החזיקה מעמד זמן רב,ו ב-3 בפברואר 2022, אל-קוריישי פוצץ עצמו ואת משפחתו למוות  במקום להיכנע לכוחות המיוחדים של ארה"ב שחשפו את מקום המחבוא שלו במובלעת שהוחזקו על ידי האיסלאמיסטים בצפון מערב סוריה (על פי דיווחים תחת חסות טורקית).

מלחמת רוסיה-אוקראינה: האם ישנן השלכות משפטיות ופוליטיות על ישראל?

לאחר גמגום והתחלות מהוססות, דאע”ש חזרה למתקפה, יזמה ופתחה תקיפות מתוחכמות נגד מטרות ספציפיות ברחבי העולם. המדינה האסלאמית משתמשת ביחידות קרביות מאומנות וחמושות שהתבססו מחדש מתחת לרדאר של ארגוני ביון גדולים, כולל אלו בארצות הברית, צרפת ובריטניה.

ההספדים אודות גורלה של המדינה האיסלאמית מיולי 2017 היו מוקדמים מדי.

הפוקוס החדש על אפריקה

על רקע זה, דאע”ש מתרכז באפריקה. 13 מדינות היו עדות להתקפות נגד מטרות אזרחיות. 3 התקפות בוצעו על ידי  בעלות ברית של דאע”ש במאלי שכנעו את הרשויות שם לנסות להגיע להסדר עם דאע”ש אל מול  הנוכחות הצבאית הצרפתית באותה מדינה.

מנקודת מבט זו, אפריקה היא סיפור ההצלחה של המדינה האסלאמית. משקיפים רואים בהתקפות הגוברות של ארגון הטרור (על פי סטטיסטיקה שפרסם IS: 429 פיגועי טרור בשנת 2021) הוכחה לכך שהיבשת הפכה למרכז החדש של הג'יהאד העולמי . באוגוסט 2021, האו"ם הכריז כי "ההתפתחות המדאיגה ביותר בחודשים האחרונים היא התפשטות הבלתי פוסקת של [המדינה האסלאמית] על פני יבשת אפריקה". 4

מוזמביק תחת התקפה

מאז 2017, קבוצות איסלאמיסטיות קיצוניות בשם " אל-שבאב " (אין קשר לקבוצה באותו השם בסומליה), המזוהות עם דאע”ש, נפוצו במחוז קאבו דלגאדו, בעל הרוב המוסלמי. הסכסוך החל בהתקפה על עיירת הנמל מוצ'ימבואה דה פראיה ב-2017, כך דווח ב- BBC, והוא הסלים כשהלוחמים תפסו נשק מחיילים וזכו לתמיכה מקומית. המורדים יצרו מגעים עם המדינה האסלאמית ב-2019.

כפי שדווח ב- BBC תוך ארבע שנים, המורדים הצליחו להשתלט על רוב מחוז  קאבו דלגדו בצפון מזרח מוזמביק". 5 יותר מ-3,000 בני אדם נהרגו, ויותר מ-800,000 עקורים. במרץ 2021, כאשר המורדים כבשו את פלמה, עיר החוף הצמודה, לשדה הגז השני בגודלו באפריקה ובעל שווי של  20 מיליארד דולר, הצרפתים משכו את הצוותים שלהם מהאתר והשעו את כל הפעילויות.

מול התפתחות זו, נשיא מוזמביק קרא לעזרה זרה.  רואנדה שלחה 1,000 חיילים לאזור שבו פרסו והגיעו לנמל האסטרטגי של מוצ'ימבואה דה פראיה. ארצות הברית ופורטוגל, השליטה הקולוניאלית לשעבר, סיפקו חיילים למוזמביק כדי לאמן את הצבא להילחם במורדים. דרום אפריקה התנדבה לשלוח חיילים, אך מוזמביק העדיפה את רואנדה. דרום אפריקה החליטה לשלוח ספינות ומטוסים לפמבה, ו-1,500 חיילים דרום אפריקאים נסעו בשיירות משוריינות לתוך מוזמביק. בוצואנה שלחה כלי רכב משוריינים עם 300 חיילים.

נכון לפברואר 2022, המצב התייצב, אך חיילים זרים עדיין נוכחים כדי להגן על הערים המרכזיות של קאבו דלגאדו מפני התקפות דאע”ש, מה שמותיר את הג'ונגל והפריפריה לשליטה בלעדית של דאע”ש-מוזמביק.

ניגריה: האם "המדינה האסלאמית במחוז מערב אפריקה" (ISWAP) תחליף את בוקו חראם?

בניגריה, צבא ניגריה לא הצליח לחסל את ארגון הטרור בוקו חראם. לכאורה, המדינה האסלאמית, הידועה יותר בשם ISWAP (המדינה האיסלאמית במחוז מערב אפריקה), הצליחה.  בהתפתחות דרמטית, במהלך 2021, הגיע בוקו חראם, ארגון הטרור האיסלאמיסטי הקיצוני בעל נוכחות בניגריה ובאזור צ'אד, לצומת דרכים, כאשר אלפי לוחמיו נטשו את יחידותיהם ונכנעו לדאע”ש, בעקבות תבוסת ארגונם ומותם. של מנהיגם, אבו בכר שכאו. כתוצאה מכך, ISWAP ירש את השטחים של בוקו חראם ביער סמביסה, שהיה מקום המפלט של בוקו חראם וממנו הרחיבו המחבלים את אחיזתם בצפון מזרח ניגריה וצ'אד במזרח כולל צפון קמרון וניז'ר.

מפה של דרום אגן צ'אד המציגה את השליטה של ​​המורדים 2019. ( ויקימדיה ) 6
מפה של דרום אגן צ'אד המציגה את השליטה של ​​המורדים 2019. ( ויקימדיה ) 6

על פי ההערכות, הסכסוך גרם למותם של כ-350,000 בני אדם, זאת בנוסף לשלושה מיליון עקורים נוספים. לפי סטיג ג'ארל הנסן, מומחה לקבוצות ג'יהאדיסטיות ואיסלאמיות באפריקה, 7 היו דיווחים ש-ISWAP  מנסה להקים ממשלה מתחרה, וממן  פרויקטי פיתוח וגובה מסים כדי לזכות בתמיכה עממית.   ISWAP  כנראה תמשיך באסטרטגיה של בוקו חראם ותנסה לגייס ארגונים דומים בחגורת סהרה, תוך חקירת אזורים במרכז ובדרום היבשת.

אזור הסאהל. ( קול אמריקה ) 8
אזור הסאהל. ( קול אמריקה ) 8

 

לפי הדו"ח השנתי של IS הקבוצה רשמה פעולות במצרים, תוניסיה, מאלי, ניז'ר, קונגו , וכן בסומליה, לוב, צ'אד, אוגנדה ובורקינה פאסו.  דאע”ש כנראה יתרכז במאלי ובבורקינה פאסו בחודשים הקרובים, שתי מדינות שהן המפתח לשליטה בחגורת הסאהל. האו"ם מודאג גם מהתחדשות דאע”ש בדרום לוב, אזור המאפשר את חדירת הגבולות הנושמים  של שכנותיה של לוב מדרום, מזרח ומערב.

בעיות וסיכויים של חדירת IS לאפריקה

למרות הצלחתו של דאע”ש באיחוד עמדותיו באפריקה, הוא עדיין מתמודד עם בעיות רבות אחרות.  דאע”ש שקוע כעת בסכסוכים עם חמולות פולאני והחקלאים הנוודים, תושבי העיר והכפריים, ובתגובה לאיום הצבאי המתגבר הנשקף מקואליציית המדינות (אירופאיות, אמריקאיות ואפריקניות) המוקדשות למיגור נוכחותו. יתרה מכך, חיסולם האחרון של שלושה מנהיגים ג'יהאדיסטים – אבו בכר שכאו, אבו מוסעב אל-ברנאווי ועדנאן אבו וליד א-סהרווי – מדגיש את העובדה שמחלוקות פנימיות, שבטיות ופלגים הם מכשולים רציניים העומדים בפני התפשטות המדינה האסלאמית באפריקה. 9

מחוז המדינה האסלאמית במערב אפריקה הוכיח עד כה את חוסר יכולתו ליצור ולבנות תנועה ג'יהאדיסטית מאוחדת יותר באפריקה.  "המחוז המערב אפריקאי של המדינה האסלאמית כבר לא במגמת עלייה", דיווח סטיג ג'רל הנסן בנובמבר 2021. "זה נבדק על ידי הפעילות המחתרתית שלה ומעורבותה בסכסוכים מקומיים. אבל המדינה האסלאמית תקום כמעט בוודאות מחדש". 10

אפילו בוקו חראם המובס הצליח לשרוד, להשיב מלחמה ולהתבסס מחדש בתחומי אגם צ'אד, הרחק מיער סמביסה.

 

אינפוגרפיקה: תוצאות התקפות של לוחמי המדינה האסלאמית במהלך 2021 ( סוכנות הידיעות Amaq-State Islam )
אינפוגרפיקה: תוצאות התקפות של לוחמי המדינה האסלאמית במהלך 2021 ( סוכנות הידיעות Amaq-State Islam )

המדינה האסלאמית דיווחה כי בשנת 2021 היא ביצעה 2,748 פעולות שהביאו למותם ולפציעה של 8,039 אנשים. כמעט 50 אחוז מהמבצעים נערכו בעיראק ובסוריה (1,127 ו-368, בהתאמה), וגרמו למוות ולפציעה של יותר מ-2,800 אנשים. דאע”ש, שבסיסו נמצא במובלעת אידליב בסוריה ומוגן על ידי שליטה טורקית, המשיך במאמצים לגייס מתגייסים חדשים מאירופה ומהעולם הערבי. הצלחתה האחרונה היא גיוס עשרות לבנונים מאזור טריפולי, שבגלל המצוקה הכלכלית בלבנון, רואים בהצטרפות לדאע”ש בעיראק דרך לפרנס את משפחותיהם בלבנון.

הדו"ח מציין פעילויות באינדונזיה, אפגניסטן, פקיסטן, הודו והפיליפינים אך משמיט פעילויות באירופה, מרוקו, אלג'יריה, מרכז אפריקה. הדוח אינו מספק הסבר על פעילויות אלו; אין ספק שהשמטתם אינה מקרית.

סיכום

התבוסה של המדינה האסלאמית ב-2017 הוכחה כלא סופית. היא הצליחה להתארגן מחדש, ואחרי הופעת בכורה מחדש מגומגמת, היא הוכיחה כי הצליחה להתאושש מההפסדים שלה. אין ספק שחיסולו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורשי על ידי הכוחות המיוחדים של ארה"ב ייצור ואקום זמני בהנהגה, וייתכן שייקח זמן להתארגן מחדש בהנהגתו של יורש אחר. עם זאת, דאע”ש ימשיך לשרוד, לאור הקיטוב המתמשך בין השיעים לסונים, ומכיוון שהסיבות הפוליטיות והחברתיות-כלכליות שהיו מקורות ליצירתו עדיין קיימות. חמש שנים לאחר שנכנע לקואליציה הצבאית הבינלאומית, דאע”ש הצליח לכבוש שטחים חדשים, בעיקר באפריקה.

חשוב להדגיש כי מחצית מכלל פעולות דאע”ש בשנת 2021 בוצעו בעיראק ובסוריה, שנותרו הבסיס לאסטרטגיית דאע”ש, למרות המאמצים שהושקעו במיגור נוכחותו. המציאות הפוליטית של סוריה ועיראק יכולה רק להצביע על כך שדאע”ש ימשיך להכות ולהתפתח ברגע שיבחר יורש לאל-קוראשי.

המאמר תורגם מאנגלית – למקור יש ללחוץ כאן.