עבור לתוכן העמוד
Menu

שובה של סוהא ערפאת

אלמנתו של יאסר ערפאת שוברת שתיקה ארוכה של שנים ומתנצלת בפני איחוד האמירויות על ההתנהגות החריגה של הפלסטינים כלפי הדגל והמנהיגים של איחוד האמירויות • גורמים בפת"ח טוענים כי סוהא ערפאת פועלת בשליחותו של מוחמד דחלאן כדי לנגח את הרש"פ וכי היא חלק מהציר הפוליטי החדש לקראת קרב הירושה

סוהא ערפאת, אלמנתו של יאסר ערפאת, הפתיעה לפני כמה ימים את הפלסטינים ואת איחוד האמירויות כאשר פירסמה פוסט מיוחד בחשבון האינסטגרם שלה שבו התנצלה בפני העם וההנהגה של איחוד האמירויות על התנהגותם של הפלסטינים במזרח ירושלים ובשטחי הגדה והרצועה לאחר שפורסם דבר השגת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. נדמה כי הפוסט נמחק על ידי ערפאת לאור הביקורת הקשה.

 

בפוסט שפירסמה ב-21 באוגוסט התנצלה סוהא ערפאת, בשם "המכובדים" בעם הפלסטיני על כך שפלסטינים שרפו את דגלי איחוד האמירויות וקיללו את מנהיגיו. היא טענה כי ההתנהגות הזו מנוגדת למסורת, המנהגים והמידות של העם הפלסטיני וכי המחלוקות אינן צריכות לקלקל את היחסים עם איחוד האמירויות.

 

"אני אומרת לדור שלנו לקרוא היטב את ההיסטוריה כדי לדעת כיצד איחוד האמירויות תמך בעבר ותומך כיום בעם הפלסטיני ובבעיה הפלסטינית, אני מתנצלת גם בפני השיח'ה פאטמה בת מובארכ על ההתנהגות הבלתי אחראית שהייתה"  הבהירה סוהא ערפאת.

 

 

למרות שבהודעתה לא התייחסה סוהא ערפאת להסכם הנורמליזציה עם ישראל ולא הביעה את דעתה עליו, הזדרזו אמצעי התקשורת באיחוד האמירויות לצטט את הדברים שכתבה כדי להשיב מנה אחת אפיים להנהגה הפלסטינית ברמאללה אשר פירסמה הודעה חריפה ביותר שבה האשימה את איחוד האמירויות ב"בגידה" וב"דקירת סכין בגבם של הפלסטינים".

 

ההודעה של סוהא ערפאת עוררה ביקורת מחלוקות וספקולציות לגבי עיתוי ההודעה והסיבות שעומדות מאחוריה. בקרב הפלסטינים ובעולם הערבי, מחד גיסא היו תגובות ברשתות החברתיות שתמכו בהתנצלות שלה בפני העם ושליט איחוד האמירויות על שריפת הדגל, אך מאידך גיסא היו גם תגובות קשות שתיארו אותה כאופורטיוניסטית ורודפת בצע שתומכת באיחוד האמירויות כדי לקבל כספים מיורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד.

 

אתר האינטרנט "ווטן אלדבור" כתב ב-22 באוגוסט מאמר חריף על הודעתה של סוהא ערפאת את הכותרת הבאה:

 

" סוהא ערפאת יצאה מהקבר על פי הוראה של מוחמד דחלאן כדי להתנצל בפניו של "שטן הערבים" על מה שעשה לעם הפלסטיני".

 

העיתונאי הפלסטיני ניזאם אלמהדאווי המתגורר בוושינגטון הגיב על הפוסט והסכים להתנצלות שלה על שריפת הדגלים של איחוד האמירויות על ידי פלסטינים, אולם, הוא שאל מיהם "הסמלים" של איחוד האמירויות שבפניהם התנצלה סוהא ערפאת, "האם הכוונה לשיח' מוחמד בן זאיד? השטן של הערבים? בן הברית של הציונים? לא אתפלא אם מוחמד דחלאן מממן אותה" כתב מהדאווי בציוץ הטוויטר שלו.

 

גורמים בפת"ח בגדה אינם שוללים את האפשרות שסוהא ערפאת היא חלק מהציר הפוליטי החדש שמוחמד דחלאן מנסה להקים בגדה לקראת חזרתו לשטחים במסגרת ההתמודדות בקרב הירושה.

 

לסוהא אין שום תפקיד רשמי ברש"פ או בתנועת פת"ח, היא מתגוררת לסירוגין עם בתה זהווה במלטה ובפאריז. מאז שנת 2005 לאחר שמחמוד עבאס נבחר ליו"ר הרש"פ היא שומרת על מרחק גדול מהרש"פ ואיננה מגיעה לביקורים בתחומי הרש"פ או מתבטאת בענייניה, לכן, ההתנצלות שלה בפני איחוד האמירויות היא צעד חריג ביותר שיש לו משמעויות בזירה הפוליטית הפלסטינית הפנימית.

 

היחסים בין אשתו של מנהיג אש"ף לשעבר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הם גרועים ביותר, כמו היחסים שלו עם מוחמד דחלאן, מחמוד עבאס התנגד לנישואיה של סוהא ליאסר ערפאת.

 

בזמן שיאסר ערפאת היה על ערש דווי בבית החולים בפריז ב-2004 טענה סוהא ערפאת כי חברי ההנהגה הפלסטינית אחמד קריע, מחמוד עבאס ונביל שעת' "רוצים לקבור את ערפאת בעודו בחיים", ביום מותו של מנהיג אש"ף ב-11 בנובמבר 2004 התראיינה סוהא ערפאת מפאריז בטלפון בערוץ אלג'זירה וטענה כי בעלה מת כתוצאה מ"קונספירציה" נגדו, על פי גורמים בכיריפ בפת"ח, מחמוד עבאס הקציב לה סכום של 32 מיליון דולר בשנה כדי להשתיקה.

 

מוחמד דחלאן מקפיד להדגיש לאורך כל הקריירה הפוליטית שלו כי הוא ממשיך דרכו של יאסר ערפאת. לכן לא יהיה זה פלא שסוהא ערפאת תחבור אליו לקראת קרב הירושה, מחמוד עבאס היה ביחסים גרועים עם מנהיג אש"ף לשעבר אשר רצה על מיטת חוליו למנות את אחמד קריע(אבו עלאא') ליורשו, אולם אחמד קריע ויתר על התפקיד לטובתו של מחמוד עבאס.

 

קרב הירושה ברש"פ והמפלה האסטרטגית שנחל מחמוד עבאס כתוצאה מהסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות מעורר אוייבים ותיקים משנתם הארוכה, הם חשים באוויר כי ימיו של מחמוד עבאס בשלטון מתקצרים בגלל גילו המתקדם והכישלון המנהיגותי שלו והם משתלבים בקואליציות השונות שקמו בתנועת  פת"ח כדי לרשת אותו.