עבור לתוכן העמוד
Menu

שה"ח זריף: חלון הזדמנויות מוגבל

בראיון ל-CNN סימן שר החוץ האיראני את גבולות הגזרה • איראן דוחה את דבריו של הנשיא מקרון

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר ב-2 לפברואר כי לממשל ביידן יש "חלון הזדמנויות מוגבל" להיכנס מחדש ל- JCPOA. את הדברים אמר לכריסטיאן אמפור ב-CNN.

"הזמן של ארצות הברית לחזור להסכם הגרעין אינו מוגבל", אמר זריף. "לארצות הברית יש חלון הזדמנויות מוגבל מכיוון שהנשיא ביידן אינו רוצה להציג את עצמו כניסיון לנצל את המדיניות הכושלת של ממשל טראמפ לשעבר."

כשנשאל זריף עד כמה במהירות איראן יכולה להקטין את תוכנית העשרת האורניום שלה כדי לעמוד בהסכם הגרעין אם ארה"ב תסיר את הסנקציות, אמר זריף, "8,000 פאונד של אורניום מועשר יכול לחזור לכמות הקודמת תוך פחות מיממה."

 

יו"ר ה –GCC: חייבים להיות מעורבים בהסכם החדש

"ביטחון האזור אינו ניתן לחלוקה ולכן כל דיון נוסף בנושא הסכם הגרעין באיראן חייב לכלול את חוות הדעת של כל המדינות, כולל מדינות המפרץ", כל הצהיר מזכ"ל המועצה לשיתוף פעולה במפרץ לאל-ערביה בראיון מיוחד.

"הבענו את עמדתנו בבירור וללא עמימות ביחס להגרעיני האיראני וההסכם שנכרת בין המעצמות זאת בתוספת לשלושה עקרונות בסיסיים: הראשון הוא ביטחון האזור,  הוא שלם ואינו ניתן לחלוקה. לכן, לא אמור להיות שום הסכמה הנוגעת לביטחון האזור מבלי לקחת בחשבון את דעת כל המדינות, ואנחנו (מדינות המפרץ) בעלי העניין בכך ", אמר ראש ה- GCC, ניף אל-חג'רף.

אל-חג'ראף אמר כי ל- GCC היו חששות לגיטימיים בנוגע להסכם הגרעין האיראני שנחתם בשנת 2015 ואמר כי יש "חסרון בהם מהיום הראשון".

רצח לוקמן סלים: איתות לממשל ביידן ומקרון

"במיוחד תקופת החסד שהוענקה לאיראנים או נושא סעיף השקיעה, השנוי במחלוקת שנמצאה בהסכם. אנו זקוקים לרצון פוליטי אמיתי. זה חייב לבוא לידי ביטוי על ידי כל הצדדים, בין אם באזור או מהמדינות המממנות הסכם זה, כך שיהיה מנגנון מעקב ברור ", הוסיף.

הערותיו של אל-חג'ראף בנוגע לעסקה מגיעות יום לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון אמר לאל-ערביה כי כל משא ומתן חדש על הסכם הגרעין של מעצמות העולם ב -2015 עם איראן יהיה "קפדני" מאוד ועליו לכלול את ערב הסעודית.

איראן הגיבה ביום שבת בדחיית כל משא ומתן חדש או שינוי במשתתפים בהסכם הגרעין של טהראן עם מעצמות העולם.

כשנשאל האם ה- GCC ימצא בעל ברית בממשל הנוכחי של ג'ו ביידן בהשוואה לארבע השנים האחרונות של ממשל טראמפ, אמר אל-חג'ראף כי יחסי העבודה הם אסטרטגיים ללא קשר לאיזו מפלגה פוליטית מחזיקה בשלטון בוושינגטון.

"מדובר במערכת יחסים אסטרטגית והיא אינה מושפעת ממי שכובש את המשרד הסגלגל, בין אם הוא רפובליקני ובין אם דמוקרטי, מכיוון שמדינות ה- GCC כמערכת וכישות עסקו בכל הממשלות האמריקאיות כעבודה מוסדית ומבוססת על אינטרסים משותפים, "הוא אמר.

מזכ"ל ה- GCC נגע גם בנושאים אחרים, ובראשם הצהרת AlUla שנחתמה לאחרונה בסעודיה, שראתה חזרתה של קטאר לאחר יותר משלוש שנים של חרם דיפלומטי וסחר על ידי ערב הסעודית, בחריין ו איחוד האמירויות הערביות.

"כן, מה קרה, ולכן ההשפעה התרחשה. אסור לנו להתעכב יותר מדי על הסיבה, מתי ומי. במקום זאת, עלינו לשים את מה שקרה לנגד עינינו על מנת להבין את המסגרת הזו באופן מלא ולהבטיח כי אין הישנות, אך הדבר החשוב ביותר הוא שנמשיך להתקדם ", אמר אל-חג'רף .

איראן דוחה את הצהרת מקרון

דובר משרד החוץ האיראני דחה את דבריו של נשיא צרפת מקרון אודות הצורך בשיתופה של ערב הסעודית בדיאלוג מול איראן על הסכם הגרעין.

בהצהרה שפורסמה ביום שבת הגיב סעיד ח'טיבזדה לדבריו של הנשיא הצרפתי וקרא לעמנואל מקרון להימנע מעמדות נמהרות וחסרות ייעוץ.

"ה- JCPOA הוא הסכם בינלאומי רב-צדדי אשר אושר על ידי החלטת מועצת הביטחון (האו"ם) 2231. בשום פנים ואופן לא ניתן לדון בו מחדש, וסעיפיו מוגדרים ובלתי ניתנות לשינוי," הוסיף.

הדובר האיראני הצביע על פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין וכישלונה של אירופה, ואמר כי "אם יש נכונות להחיות ולהציל את ה- JCPOA, הפיתרון קל. על ארה"ב לחזור ל- JCPOA ולהסיר את כל הסנקציות מעל איראן ".

"אם הפקידים הצרפתיים מודאגים ממכירת הנשק העצומה למדינות ערב במפרץ הפרסי, מוטב היה שהם יבהירו את מדיניותם", הוסיף חטיבזדה, כך על פי אתר משרד החוץ.

דובר משרד החוץ של איראן
דובר משרד החוץ של איראן

"הנשק הצרפתי, יחד עם כלי נשק מערביים אחרים, לא רק טבחו והרגו אלפי תימנים, אלא הם גם הסיבה העיקרית מאחורי חוסר היציבות באזור המפרץ הפרסי", אמר.

"ללא עצירה של שיטפון של יצוא הנשק מצרפת, בריטניה, ארה"ב ואחרים, לא ניתן לצפות ליציבות ורוגע באזור עדין זה", הוסיף הדובר האיראני.

ראש הוועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של הפרלמנט, אבולפזל אמוי, דחה אף הוא את עמדת צרפת בנוגע למעורבות סעודיה במסגרת הסכם (JCPOA), והדגיש כי על פאריס להמשיך ולנסות להשאיר את הסכם הגרעין חי במקום לנסות ולהוסיף חברים לעסקה שיש להם הרבה אי בהירות בפעילותם האזורית והגרעינית.

אמוי אמר כי טהרן לא רואה מקום לריאד בשיחות ה- JCPOA מכיוון שכבר ידועים חברי הסכם הגרעין.

"יש הרבה עמימות בתכנית הגרעין הסעודית", אמר אמוי, וציין כי יש חששות חמורים בנוגע לרכישת נשק על ידי סעודים וטבחם בעם התימני.

"המשתתפים ב- JCPOA ידועים וזה נאמר בהחלטה 2231", אמר, והמשיך ואמר, "לפיכך, הרפובליקה האיסלאמית של איראן אינה רואה מקום עבור ריאד בהסכם זה."

"האיראנים לא שכחו את ההופעה השלילית של הצרפתים בעבר. כעת, התנהגויות אלה חוזרות על עצמן," ציין אמוי.