עבור לתוכן העמוד
Menu

שה"ח החדש של איראן: הדיפלומט המהפכני

שה"ח האיראני בביקור בסוריה לחיזוק "מחנה ההתנגדות" והמאבק בסנקציות • סוריה "חברה מועילה בקו הראשון של מחנה ההתנגדות".

שה"ח הנכנס של איראן, חסין אמיר-עבדאללהיאן,  ביקר במהלך הימים האחרונים בעיראק (ביקור ראשון כשר חוץ) ובסוריה. במהלך הביקור נפגש עבדאללהיאן עם הנשיא אסד ועם עמיתו, הסורי, פיצל אלמקדאד. השר האיראני כהן בעבר כסגן שה"ח לענייני ערב ואפריקה ובמהלך תפקידו קיים קשרים הדוקים עם קאסם סלימאני  מפקד כח קדס, שחוסל (ינו' 2020) על ידי ארה"ב.

עבדאללהיאן נהנה מקשרים טובים גם עם חסן נצראללה ועם בכירים נוספים במה שמכנה איראן "חזית ההתנגדות" והדגיש כבר בתחילת כניסתו לתפקיד כי בכוונתו להשקיע מאמצים רבים בחיזוקה ובחיבור וקיום זיקה בין מרכיביה השונים כדי להשפיע על מהלך האירועים באזור[1]. במהלך פגישתו עם אלמקדאד שב והביע עבדאללהיאן את תמיכת איראן בסוריה ושבח את תפקידה כ"חברה מועילה בקו הראשון של מחנה ההתנגדות". עבור איראן משמשת סוריה קו ההגנה הראשון באסטרטגיית הביטחון הלאומי והרחק סכסוכים ואויבים מגבולה.

במישור הבילטרלי ברך שה"ח האיראני את נשיא סוריה על "הבחירות המוצלחות במדינה" ואת "ניצחונותיו הפוליטיים של בשאר אסד" ועדכן בתוצאות הפגישה  האזורית שהתקיימה בסוף השבוע ((Baghdad Conference for Cooperation and Partnership בו "גנב את ההצגה", כשהתייצב בשורת המנהיגים לצילום הקבוצתי ולא בשורה שהוקצתה לו על ידי מנהלי הכינוס[2], בו השתתפו נציגים מדינות ערביות ובהן סעודיה, וכן צרפת, יפן  תורכיה האיחוד האירופי, האו"ם והG20.

(עבדאללהיאן : התייצב בהתרסה בשורה הראשונה של המנהיגים)
(עבדאללהיאן : התייצב בהתרסה בשורה הראשונה של המנהיגים)

 

בדברים שנשא בכינוס שבח עבדאללהיאן את תפקידה של איראן במיגור המדינה האסלאמית ואת חלקה של סוריה בייצוב המצב הביטחוני בעיראק ומתח ביקור חריפה על הדרתה מהכינוס האזורי והצהיר כי "נדרש ביטחון אזורי בהשתתפות כל המדינות באזור". הוא הוסיף, כי איראן לא תשכח ולא תסלח על חיסול סלימאני ואבו אלמהדי אלמהנדס בעיראק "ארה"ב אחראית גם אם הממשל הקודם בצע את הפשע, ארה"ב לא יכולה לחמוק מהשלכותיו ועל מבצעיו לבוא על עונשם". לדבריו, משה"ח  האיראני  יוסיף לפעול בסוגיה זו במישור הבינלאומי[3]

במהלך הביקור בסוריה נדונו סוגיות כלכליות בילטרליות במסגרת הועדה הכלכלית המשותפת לשתי המדינות וסוגיות הקשורות להמשך עקיפת הסנקציות האמריקניות וככל הנראה גם סוגיית אספקת הדלקים לסוריה וללבנון באמצעות הספינות האיראניות העושות דרכן לאזור. בהקשר זה דווח כי שתי המדינות הסכימו "על צעדים רבי עוצמה" להתמודד עם הסנקציות האמריקניות המוטלות עליהן והדגישו כי היחסים ביניהן יהודקו לאחר הקמת הממשלה החדשה באיראן.

עבדאללהיאן, שזכה לכינוי, "הדיפלומט המהפכני", עתיד לגשר על הפערים שנוצרו במהלך כהונתו של קודמו בתפקיד, ט'ריף, בין משמרות המהפכה לבין משרד החוץ האיראני ולרתום את האחרון לפעילות ייצוא המהפכה של איראן באזור וחיזוק בעלי בריתה בו.

במהלך הביקור בסוריה הוא חזר על המנטרה של מדיניות החוץ האיראנית, המקבלת עתה משנה חשיבות נוכח הפינוי הכוחות האמריקניים מאפגניסטאן ותהליך פינויים מעיראק, לפיה נוכחות הכוחות הזרים אינה תורמת לביטחון וליציבות לאורך זמן באזור כה רגיש. לדבריו, ביטחון ויציבות יושגו באמצעות נוכחותן והשתתפותן של כל מדינות האזור ובכלל זאת סוריה. עבדאללהיאן, הדגיש את חשיבותן של סוריה ועיראק "בניסיון ליצור מנגנונים אזוריים חדשים בתחום הכלכלה, הביטחון והמדינאות" ואמר כי שת"פ והתייעצויות בין מדינות האזור למדינות מוסלמיות יצור מציאות ביטחונית חדשה ויציבה באזור. שה"ח האיראני הדגיש,  כי ישראל מהווה גורם מתמשך לחוסר יציבות באזור והאשים אותה כי היא "מחזיקה מוסלמים, נוצרים ויהודים כבני ערובה באדמתם ההיסטורית של הפלסטינים".

 

בחירתו של שה"ח האיראני לקיים את ביקורו המדינתי הרשמי בסוריה אינה מקרית ונועדה לחזק את המסר האיראני של חיזוק חזית ההתנגדות ומרכיביה. כך גם לגבי ההשתתפות בכינוס האזורי בעיראק.

ספינות הדלק האיראניות העושות דרכן ללבנון מעבירות מסר דומה, כמו גם השבחים שחולקת איראן לתקיפות שבצעו החות'ים על הבסיס האווירי הסעודי אלענד בתימן. הביקור בסוריה הודגש, בראש מהדורות החדשות באיראן ובכותרות העיתונים המדגישים את העידן החדש של הדיפלומטיה האיראנית המחברת בין הפעילות המדינית לפעילות בשטח, קרי, הסיוע הצבאי, הכלכלי והצבאי למרכיביו חזית ההתנגדות והעדר החציצה בין משה"ח לבין משה"מ.

רוח חדשה מנשבת במסדרונות משרד החוץ האיראני והאיש שהיה מקורב למפקד כח קדס המיתולוגי, סלימאני, ומלא שורות תפקידים בכירים במשרד החוץ האיראני אמור מעתה בחזית יישומה הלכה למעשה של מדיניות ייצוא המהפכה האזורית של איראן, ויתכן גם, שאת שיחות הגרעין עם המערב, זאת נוכח האמון הרב לו הוא זוכה בקרב לשכת המנהיג ובקרב משמרות המהפכה.

בספרו "צבח שאם" (הבוקר של סוריה רבתי) מציין עבדאללהיאן כי הועבר מתפקידו כסגן שר החוץ לענייני ערב ואפריקה על ידי ט'ריף נוכח מחלוקות סבב המדיניות בסוריה ומספר כישלונות צבאיים  וסלימאני מחא על צעד זה.

 (עבדאללהיאן: זיכרונות מסוריה, סולק מתפקידו כסגן שה"ח לענייני ערב ואפריקה)
(עבדאללהיאן: זיכרונות מסוריה, סולק מתפקידו כסגן שה"ח לענייני ערב ואפריקה)

בינתיים מכל מקום נמשכים השינויים הפרסונליים בלשכת הנשיא שמנה את מחמד אסלאמי (Mohammad Eslami)  לראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן.

אסלאמי בוגר תואר ראשון בהנדסה אזרחית מ Detroit Institute of Technology, USAותואר שני באותו תחום Detroit Institute of Technology, USA . לאסלאמי תואר MBA ב World Aerospace Management from Royal Roads University, Canada and Sharif University of Technology והוא שמש קודם לכן שר התחבורה והפיתוח העירוני בממשלת רוחאני.

המינוי גרר הרמת גבה מצד תומכיו ומתנגדיו של הנשיא ראיסי, ויתכן כי השכלתו המערבית נועדה לשדר פתיחות מסוימת לקראת המשך הגרעין. מכל מקום מסתמן כי משרד החוץ האיראני ימשיך להחזיק ולנהל את תיק הגרעין ובקרוב יציג את מדיניותו כלפי המשך ניהול המגעים לאחר איוש כל התפקידים הכרוכים בכך.

 

[1] https://tinyurl.com/JCPAIRIgov08

[2] https://tinyurl.com/ABDMFAIri2908 ; https://twitter.com/HoseinGholame/status/1431693573267861505

[3] https://tinyurl.com/86hva33a