עבור לתוכן העמוד
Menu

"שביתת" הכבוד" – הפתיל שיצית את הגדה ועזה?

מאמץ למנוע את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים • הנהגת אסירי חמאס דחתה בסוף השבוע את הצעת שב"ס לדחות את שביתת הרעב ולנהל משא ומתן על דרישותיה • הבוקר ימשכו המגעים של שב"ס עם הנהגת אסירי חמאס אך לדברי גורמים פלסטינים היא תתחיל אחר הצהרים

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון תתחיל היום (ראשון) שביתת הרעב הפתוחה של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שאותה יזמו אסירי ארגון חמאס.

קדרי אבו בכר, המשמש כשר לענייני אסירים ברש"פ, אמר כי המו"מ בין האסירים להנהלת שב"ס ימשך עד אחר הצהרים ורק אז יוחלט אם תתקיים השביתה אם לאו.

השביתה אמורה להתפתח בהדרגה. בתחילה אמורים לשבות רעב (ללא מזון ומים) בין  8 ל-30 ממנהיגי האסירים של חמאס שכבר קיבלו את הכינוי "גדוד אלפידאין" ואחר כך היא תורחב ויצטרפו אליה גם אסירים נוספים עד שתכלול בין 1600 אסירים לבין 2000 אסירים מתוך 6000 אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל. המגמה היא להגיע ל "יום האסיר הפלסטיני" שמצויין ב-17 בחודש עם שביתת רעב בבתי הכלא.

גם בכיר פת"ח, מרוואן ברגותי, השפוט ל-5 מאסרי עולם בגין רצח אזרחים ישראלים אמור להצטרף לשביתה.

ברגותי הוביל בשנת 2017 את שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שנמשכה 47 ימים אך הוכשלה בסופו של דבר על ידי ישראל בסיוע הרש"פ.

איום שביתת האסירים – זה לו"ז השביתה המתוכנן

השביתה המתוכננת קיבלה את השם "שביתת הכבוד" (אידראב אלכראמה-בערבית) ותושבי השטחים נקראו על ידי תנועת האסירים הביטחוניים לתמוך בה באמצעות הפגנות.

הנהגת חמאס ברצועה בראשות אסמעיל הניה ניסתה להכליל את נושא שביתת הרעב בהבנות הרגיעה החדשות עם ישראל הקשורות לרצועת עזה. מנהיג חמאס אסמעיל הניה העלה את הנושא בפני משלחת המודיעין המצרי ובפני שליח האו"ם ניקלאי מלדאנוב כדי שיפעילו לחץ על ישראל להסיר את שבשי הקליטה הסלולארית שהותקנו באגפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא.

בסוף השבוע היו מגעים בין הנהלת שב"ס להנהגות אסירי חמאס והג'יהאד האסלאמי בבתי הכלא,עפ"י גורמים פלסטינים, הנהלת שב"ס הציעה להסיר את משבשי הקליטה הסלולארית שהוצבו באגפי אסירי חמאס בבתי הכלא ולהתקין במקומם טלפונים ציבוריים באגפים.

הנהלת שב"ס גם הציעה לדון, אחרי יום הבחירות,בנושא ביקורי משפחות האסירים מרצועת עזה בבתי הכלא והוספת ערוצי טלוויזיה לצפיה, אולם הנהגות האסירים דחו את ההצעה.

על פי הערכות גורמי הביטחון, באגפי האסירים הביטחוניים מוסתרים כ-300 מכשירי טלפון סלולארים שמשמשים אותם לקשר עם בני משפחותיהם ועם מפקדות ארגוני הטרור, לפחות 12 פיגועים הוצאו אל הפועל מתוך בתי הכלא באמצעות מכשירי הטלפון הסלולארים.

 

מי מוביל את שביתת הרעב?

 

ההסלמה בבתי הכלא החלה לאחר ששב"ס, בהוראת השר לביטחון פנים גלעד ארדן, החל ביישום פיילוט לשיבוש הקליטה של מכשירי הטלפון הסלולאריים באגפי אסירי חמאס בבתי הכלא, שב"ס הציב שבשי קליטה סלולארית ב-26 בינואר באגפי אסירי חמאס בכלא מגידו וכלא גלבוע.

אחר כך הורחב הפיילוט בבתי הכלא קציעות ורמון.

בעקבות המתיחות שנוצרה גברה המתיחות באגפי האסירים הביטחוניים של חמאס. בכלא קציעות דקרו אסירים חמאס 2 סוהרים ופצעו אחד מהם באורח קשה, ובבתי הכלא קציעות,גלבוע ורמון שרפו אסירי חמאס מזרונים ותאים.

בתגובה הטיל שב"ס סנקציות חריפות על המתפרעים.

מי שמוביל את השביתה הינו האסיר הביטחוני מוחמד ערמאן שעומד בראש הועדה העליונה של אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל.

ערמאן, תושב הכפר ח'רבה באזור רמאללה, נדון לעונש של 36 מאסרי עולם בשל מעורבות בפיגועי הטרור של חמאס ב-2001 בבית הקפה "מומנט", בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית ובמועדון "שפילד" בראשון לציון, הוא גוייס לזרוע הצבאית של חמאס ע"י אברהים חאמד שעמד בראשה והיה איש הקשר לחוליית "סילואן", אחת מחוליות הטרור הקטלניות ביותר שחבריה נעצרו על ידי השב"כ הישראלי.

כצעד מכין לקראת השביתה, הודיעו האסירים הביטחוניים על פירוק כל הגופים הארגוניים שלהם בבתי הכלא בישראל, המהלך נועד להקשות על שב"ס לנהל את חי היום יום באגפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא, לגום לאנדרלמוסיה ובלבול, להגביר את המתיחות ולגרום לשב"ס להגדיל את מצבת כ"א של הסוהרים ושל כוחות האבטחה ולצמצם את החופשות של הסגל הבכיר והזוטר.

הסנקציות נגד האסירים הביטחוניים של חמאס התחילו ב-2006 לאחר חטיפתו של חיל צה"ל גלעד שליט, הם התגברו בקיץ 2014 לאחר חטיפת ורצח 3 הנערים הישראלים בצומת גוש עציון ועכשיו פעם נוספת בעקבות החלטת השר לביטחון פנים ליישם את המלצות הועדה המיוחדת שהקים לדון בתנאיהם של האסירים הביטחונים בבתי הכלא בישראל.

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים אמורה להתחיל לפני יום הבחירות בישראל בסמוך להשגת הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס והיא עלולה להביא לפיצוץ המצב הביטחוני בשטחים, אם ימות אחד מהאסירים הביטחוניים כתוצאה מהשביתה עלול זה להיות הגפרור שיצית תבערה גדולה בשטחי הגדה ובגבול הרצועה.

 

 

.