עבור לתוכן העמוד
Menu

שבירת המבוי הסתום בעניין השבויים והנעדרים

המשא ומתן העקיף בין ישראל לארגון חמאס על שחרור החיילים והנעדרים נקלע למבוי סתום ומצרים המתווכת איננה יכולה להשיג עסקת חילופי שבויים • יוני בן מנחם חושב כי על הקבינט הביטחוני חייב לאמץ את המלצות ועדת שמגר ולהפעיל שורה של מנופי לחץ שגיבשה מערכת הביטחון כדי לזרז את חמאס להתקדם לעבר העסקה

סוגיית השבויים והנעדרים בעזה: חמש שנים חלפו ממבצע "צוק איתן" ברצועת עזה וארבעה אזרחים וחיילים ישראלים עדיין מוחזקים בשבי של ארגון חמאס ברצועת עזה, נכון לעכשיו המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס נקלע למבוי סתום.

גם מצרים שמתווכת בין ישראל לחמאס, איננה מצליחה לפרוץ את המבוי הסתום למרות שהיא הייתה המתווך הראשי שהצליח להביא ל"עסקת שליט" בין ישראל לחמאס ב-2011, שבמסגרתה שוחררו 1027 מחבלים תמורת גלעד שליט.

חאזם קאסם, דובר תנועת חמאס התראיין ב-24 ביוני לערוץ "אל-מיאדין" ואמר כי סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים מוקפאת כרגע מכיוון שנתניהו איננו מעוניין לעסוק בנושא הזאת בתקופת הבחירות, "אין מדובר בסוגיה הומניטרית אלא בחילופי שבויים", אמר קאסם.

על הנהגת חמאס מופעלים לחצים מתוך הנהגת האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ומצד משפחות האסירים לסגור עסקת חילופי שבויים, אולם חמאס מתעקש שלא לסגת מתנאיו, הוא רוצה עסקת חילופי שבויים שבה ישוחררו יותר מאלף מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט".

ירון בלום, המתאם האחראי על נושא השבויים והנעדרים גילה השבוע כי ארגון חמאס דורש שחרור 450 מחבלים רוצחים במסגרת העסקה.

בעקבות הראיונות שהעניק ירון בלום לאמצעי התקשורת בישראל בנושא השבויים והנעדרים, שיגר ארגון חמאס את דוברו המכונה "אבו עוביידה" לנאום בנושא כדי להילחם פסיכולוגית בישראל ולהעביר לה שורה של מסרים.

לא ניכנס לפרטי הפרטים של התעמולה של חמאס, המסר העיקרי של הארגון הוא שישראל צריכה להזדרז ולסגור עסקת חילופי שבויים עם חמאס, אחרת גורל השבויים יהיה כגורל הנווט השבוי רון ארד שעקבותיו נעלמו מ-1986 ועד היום.

חמאס טוען כי הגענו ל "פרשת דרכים" וכי הזמן פועל לרעתה של ישראל.

מה עוד ניתן ללמוד  מנאומו של "אבו עוביידה"?

א.לא מתקיים מו"מ רציני ואמיתי בין ישראל לחמאס, אלא גישושים על ידי המודיעין המצרי.

ב.ארגון חמאס איננו מוכן לסגת מהתנאי המוקדם שהציב לעסקה והוא שחרורם של כ-80 מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" ונעצרו מחדש ע"י השב"כ בגלל שחזרו לפעילות טרור.

ג.חמאס איננו מוכן להעביר מידע על גורל השבויים והנעדרים ללא תמורה, הוא מוכן לעסקה בשלבים כפי שהיה ב "עסקת שליט" והעברת מידע בתמורה לשחרור מחבלים.

ד. נאומו של "אבו עוביידה" נועד להפעיל לחץ פסיכולוגי על משפחות השבויים והנעדרים כדי שיעוררו את דעת הקהל בישראל ויפעילו לחץ על הממשלה להתגמש מול חמאס.

ה. ארגון חמאס מודאג מהקיפאון במשא ומתן על עסקת חילופי שבויים חדשה ומאיים לסגור את הפרשה ולא לדון בה יותר ולהיערך לפעולות חטיפה חדשות של חיילים ואזרחים ישראלים.

איך מקדמים את שחרור השבויים והנעדרים?

גורמים בחמאס אומרים כי נוכח העובדה שמצרים איננה מצליחה לפרוץ את המבוי הסתום, כדאי לערב בנושא את רוסיה שיש לה קשרים טובים עם ישראל ועם חמאס, רוסיה גם סייעה רבות לישראל בהחזרת גופתו של חייל צה"ל הנעדר זכריה באומל.

הדרג המדיני והביטחוני בישראל עשה שורה של טעויות בנושא השבויים והנעדרים מאז 2011, הוא לא הכליל את הנושא כתנאי בל יעבור במסגרת הסכם הפיוס עם טורקיה, לנשיא טורקיה טייפ רג'ב ארדואן יש קשרים הדוקים עם הנהגת חמאס והשפעה גדולה עליה.

ישראל גם נכנעה לדרישות חמאס כי נושא השבויים והנעדרים יהיה מחוץ להבנות הרגיעה ברצועת עזה ולהכנסת הכספים הקטאריים מדי חודש לרצועה.

לכן, הגיע הזמן שהדרג המדיני-ביטחוני הבכיר ביותר יקח את היוזמה לידיו כדי להפעיל לחץ על ארגון חמאס להתקדם במשא ומתן.

א.הקבינט הביטחוני צריך לאמץ את המלצות ועדת שמגר בנושא שבויים ונעדרים שבהם נקבעו הכללים לעסקאות חילופי שבויים כדי שארגון חמאס ידע כי לא יוכל לסחוט את ישראל ועליו לרדת מדרישותיו המוגזמות.

ועדת שמגר קבעה "תעריפי גג" לשחרור שבויים ישראלים חיים וגופות, היא גם יצרה חיץ בין ראש הממשלה לבין משפחות השבויים או הנעדרים וחייבה הצבעה בכנסת על כל עסקת חילופין והשגת רוב של 90 חברי כנסת.

ב. הפעלת מנופי לחץ על חמאס, חטיפת בכירים מצמרת הארגון כדי שיהוו קלפי מיקוח וסיכול ממוקד של בכירים אחרים, אימוץ שאר ההמלצות של מערכת הביטחון להפעלת לחץ על חמאס וישומן לאלתר.

רק שינוי כללי המשחק מול חמאס בנושא השבויים והנעדרים יזרז את המשא ומתן מול חמאס, לישראל אין ברירה מכיוון שאין לה מספיק מודיעין על מקום הימצאם של השבויים והנעדרים ברצועה כדי ליזום פעולה צבאית שתביא לשחרורם.

בהיעדר אלטרנטיבה מבצעית לפעלות שחרור יש לפעול לעסקת חילופי שבויים ולצמצם את הנזקים לישראל מבחינה ביטחונית.

 

.