עבור לתוכן העמוד
Menu

רקטה על השרון: כשחמאס מותח את הגבול

ירי הרקטה מרצועת עזה לעבר אזור השרון מהווה צעד נוסף בהסלמה שיוזם ארגון חמאס בניסיון לסחוט את ישראל ולהכתיב לה את תנאיו לרגיעה • ישראל חייבת להגיב בתקיפות על הירי ולהנחית מכה כואבת על ארגון חמאס אחרת הדבר יתפרש כחולשה וההתקפות עליה יתגברו.

ירי הרקטה מרצועת עזה לעבר מושב משמרת בשרון שממנו נפצעו אזרחים ישראלים איננו צריך להפתיע, הכתובת הייתה על הקיר לאחר שלפני 10 ימים נורו 2 רקטות מהרצועה לעבר אזור גוש דן. ההבלגה הישראלית והרצון שלא להסלים רק עודדו את ארגוני הטרור להמשיך בניסיונות שלהם לסחוט את ישראל ולהכתיב לה את כללי המשחק.

ארגון חמאס הוא שנושא באחריות לירי לעבר ישראל מבלי כל קשר למי שביצע בפועל את שיגור הרקטה. הוא שולט היטב בגובה הלהבות ויודע על כל בלון נפץ, ירי או השלכת מטען חבלה לעבר חיילי צה"ל על גבול הרצועה. היום היה צפוי לנאום יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, לקראת יום השנה הראשון של צעדות השיבה אולם לאור ההתפתחויות האחרונות הוא ביטל את נאומו.

ארגון חמאס קיבל כבר בסוף השבוע שעבר החלטה להסלים את המצב הביטחוני על גבול הרצועה בשבוע הקרוב עד ליום האדמה.

יחידות "ההטרדה הליילית" הודיעו כי יפעלו כל יום על גדר הגבול נגד חיילי צה"ל משעה 7 בערב עד השחר וכי יכפילו בשעות היום את כמות בלוני הנפץ שהן משגרות לעבר ישראל.

חמאס מותח את החבל בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו שוהה בוושינגטון, זאת בתיאום עם איראן העומדת בראש "ציר הרשע", לקראת פגישת נתניהו-טראמפ והחתימה של נשיא ארה"ב על מסמך המכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן.

יש כמה סיבות נוספות להסלמה שיזם חמאס.

 

א.כישלון קמפיין צעדות השיבה – ארגון חמאס שופך דלק ומסלים לקראת אירועי יום האדמה ו"צעדת המיליון" בסוף השבוע ברצועה.

בתום שנה של מלחמת התשה נגד ישראל, נחל קמפיין צעדות השיבה כשלון חרוץ והוא לא השיג את שתי המטרות שמארגניו הציבו בפני תושבי הרצועה:

1.הדגשת זכות השיבה לכפרים הפלסטינים בשטחי 48, כל הניסיונות הפלסטינים לחדור לשטח ישראל ולהגיע לישובי עוטף עזה נהדפו בנחישות ע"י חיילי צה"ל.

2.שבירת המצור הישראלי – הפלסטינים לא הצליחו לשבור את המצור ומלבד כמה עשרות מיליוני דולרים שקיבלו מקטאר, באישור ישראל, לא השיגו עד כה את מטרותיהם העיקריות כמו הקמת נמל ימי, הקמת שדה תעופה ברצועה, פתיחת מעבר ימי לקפריסין, הקמת קו אספקת חשמל (מספר 161) מישראל לרצועת עזה שיפתור את בעיית אספקת החשמל, הקמת פרוייקטים ברצועת עזה בפיקוח האו"ם בהיקף של מאות מיליוני דולרים ועוד.

 

ב.המתיחות באגפי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל – על רקע הניסיון של שב"ס להכניס מערכות אלקטרוניות לשיבוש קליטה של טלפונים סלולארים.

אמש אירעה תקרית חמורה בכלא קציעות על הרקע הזה, אסירים של חמאס דקרו 2 קצינים של שב"ס ופצעו אחד מהם באורח קשה ואת השני באורח קל. במהלך אירוע התקיפה נפצעו גם 11 אסירים ביטחוניים.

האסירים הביטחוניים בבתי הכלא הודיעו כבר אתמול כי בכוונתם ללכת לקראת שביתת רעב בכל בתי הכלא בישראל והיום הם צפויים להודיע על התוכנית המעשית.

מדובר בנושא רגיש ביותר בחברה הפלסטינית ויחיא סינוואר הבהיר כבר בכמה הזדמנויות את החשיבות שהוא מייחס למצב האסירים הביטחוניים בבתי הכלא ו "ההגנה" עליהם מפני שב"ס.

 

ג. כישלון מאמצי התיווך של מצרים בנושא הרגיעה –  מצרים לא הצליחה להשיג פריצת דרך בנושא יישום הבנות הרגיעה בין ישראל וחמאס לקראת " צעדת המיליון", ישראל מסרבת לאשר העברת מיליוני דולרים לחמאס לפני הבחירות ולהתחייב לביצוע מיידי של הפרוייקטים הגדולים של השלב השני של הבנות הרגיעה.

הנהגת חמאס ממשיכה להבטיח לתושבים ברצועה כי היא תשבור את המצור הנמשך כבר 12 שנים, היא מאשימה את ישראל בנקיטת סחבת והתחמקות מהבנות הרגיעה שהושגו בתיווך מצרי כדי לרוקן את קמפיין צעדות השיבה מכל הישג ולפגוע באמינות ההבטחות של הנהגת חמאס לציבור העזתי.

לא ברור מה יעלה בגורל התיווך המצרי והאם משלחת המודיעין המצרי תגיע לרצועה כדי לנסות ולהרגיע את המצב הביטחוני.

מצרים ממשיכה להיות המתווך העיקרי בין חמאס לישראל כדי להביא לישום הבנות הרגיעה בין שני הצדדים.

האווירה בין הנהגת חמאס למודיעין המצרי היא מתוחה מאוד על רקע העובדה שארגון חמאס שיגר 2 רקטות לעבר תל אביב בזמן שהנהגת חמאס נועדה עם משלחת המודיעין המצרי.

מוצטפא בכרי, חבר הפרלמנט המצרי, אמר לאתר החדשות "דוניא אלווטן" ב-23 במרץ כי משלחת המודיעין המצרי נמנעה מלהגיע לרצועת עזה בשבועיים האחרונים משתי סיבות:

א. ארגון חמאס לא כיבד את המשלחת המצרית שעבדה על יישום הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס ושיגר רקטות לעבר ישראל.

ב. ארגון חמאס דיכא בכוח את הפגנות תנועת המחאה "רוצים לחיות" ועצר מאות פעילים של התנועה,פעילים של תנועת פת"ח ועיתונאים.

לדבריו, הלשכה מדינית של חמאס הפגינה חוסר אמינות שכן היא הבטיחה למצרים כי איננה מבצעת מעצרים על רקע פוליטי.

השלטון המצרי התיר בצעד חריג, לאחר תקופה ארוכה, לעיתונות המצרית הרשמית להשתלח בארגון חמאס.

העיתונאי המצרי הידוע מכרם אחמד, המקורב לנשיא א-סיסי ומשמש גם  כראש מועצת העיתונות המצרית, פירסם ב-23 במרץ מאמר בעיתון "אל-אהראם" שבו כתב כי ארגון חמאס פיצל את העם הפלסטיני והקים אמירות ברצועת עזה, הוא שולט ברצועה ביד ברזל ומדכא את תנועת המחאה "רוצים לחיות".

"חמאס כפה משטר שמפלה את האנשים  ונותן לחבריו זכויות על חשבון העם הפלסטיני, הארגון משחק משחק כפול, הוא שיגר 2 רקטות לעבר תל אביב בזמן שברצועה נכחה משלחת מצרית ואין זו הפעם הראשונה שהוא מכחיש או מטיל את האחריות על הג'יהאד האסלאמי" כתב מכרם אחמד וגילה כי יחיא סינוואר ביקש ממצרים להודיע לישראל כי ארגונו לא התכוון לשגר רקטות לעבר שטחה.

ד. המצב בהר הבית– המשך המשבר בנושא שער הרחמים והמבוי הסתום במגעים עם ירדן על מציאת פתרון למשבר.

 

לסיכום: המצב הוא מורכב מאוד. הנחת העבודה של ארגון חמאס היא שישראל מוכנה להכיל כל הסלמה, כל עוד לא נהרגו אזרחים ישראלים, והיא איננה רוצה בשום סבב לחימה לפני הבחירות, בנוסף לחששה מהתפתחויות בזירת הצפון ודאגתה כי הצהרת הנשיא טראמפ בנושא הריבונות ברמת הגולן תביא לאירועים ביטחוניים על הגבול עם סוריה.

הנהגת חמאס  ממשיכה בשחיקת ההרתעה הישראלית ומנסה להפוך את הירי למרכז ישראל לעניין של שגרה כפי שעשתה בשנה האחרונה בירי רקטות ושיגור בלוני נפץ לעבר ישובי עוטף עזה.

ישראל חייבת להגיב בתקיפות ובנחישות על ירי  רקטה היום לעבר אזור השרון, אחרת הדבר יתפרש כחולשה ויתן תיאבון נוסף לארגוני הטרור להמשיך במלחמת ההתשה נגד ישראל.