עבור לתוכן העמוד
Menu

רימוני העשן "חודרי הגולגולת" מחרידים את עיראק

אמנסטי אינטרנשיונל מאשר כי מפגינים עיראקים נורו ישירות על ירי הרימונים תוצרת איראן • מאז הגעתו של סולמאני לעיראק מספר הרוגים עולה בהתמדה ועומד על מעל ל-300 איש

מאז ה-1 באוקטובר עת התחילו המהומות ברחובות עיראק נהרגו מעל 300 אנשים ונפצעו מעל 15 אלף. היקף המהומות לא יורד ומשרד החוץ של ארה"ב הוציא היום (שני) הודעה בה הוא קורא לעריכת בחירות חדשות במדינה במטרה להרגיע את הרוחות במדינה.

ההפגנות בעיראק: המבחן של סולימאני

ממזרח, מודאגת לא פחות איראן בשל החשש שלה לאבד את האחיזה במדינה אותה עמלה קשות להשיג מאז הנסיגה של ארה"ב מעיראק ובשל החשש כי המהומות יתפשטו לעבר המדינה עצמה. לשם כך, נשלח כבר ב-2 באוקטובר מפקד "כח אל קודס", הגנרל קאסם סולימאני, לבגדאד על מנת לבחון את המצב. לפי דיווחים שונים סולמאני עוד באותו יום הורה לאנשי משמרות המהפכה לסייע לכוחות הצבא והשיטור העיראקים לדכא את המהומות.

 

סוכנות הידיעות רויטרס צליחה לאשר את השתתפות המליציות האיראניות ואנשי משמרות המהפכה בירי חי כלפי מפגינים, דבר שגרם לעליית מספר ההרוגים באופן חד.

סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי השבוע הגיע פעם נוספת סולאמני לעיראק ואמר כי יש לדכא את ההפגנות בכל מחיר.

מאז ביקורו של סולמאני ב-2 באוקטובר החלו להתרבות הדיווחים על אנשים לובשי שוחרים, אותם לא הכירו התושבים המקומיים הנציבים לפני חיילי עיראק וכוחות השיטור וצלפים במוקמות שונים המבצעים ירי חי וירי רימוני גז לפיזור הפגנות לעבר המפגינים.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל פרסם אתמול (ראשון) דיווח כי הוא הצליח לאמת כי הרימונים בהם משתמשים כוחות הביטחון ולובשי השחורים הם רימונים 40 מ"מ תוצרת סרביה מסוג Sloboda Ĉaĉak M99 וכן רימוני גז ועשן מסוג M651 ו- M713 המיוצרים באיראן.

 

 

לפי העיתון "אל שארק אל אוואסט" , הכינוי של אותם רימונים בפי המקומיים הוא רימון "חודר גולגולת". צילומים ואיורים קשים מופצים ברחבי הרשת והמראות אינם קלים.

לפי הדיווח 5 מפגינים מצאו את מותם בעקבות ירי ישיר עליהם. באמנסטי אינטרנשיונל טוענים כי לפי התחקיר שביצעו הריי שבוצע לעבר המפגינים היה "ירי על מנת להרוג ולא על מנת לפזר את ההפגנות".

"כל ההוכחות מצביעות כי הכוחות העיראקים הפרוסים משתמשים ברימונים הללו נגד המפגינים בעיראק, ומכוונים אותם לעבר הראשים והגוף של המפגינים מטווח אפס", מסר לין מאלוף, מנהל אזור המזרח התיכון באמנסטי אינטרנשיונל.

לפי תחקיר אמנסטי ירי של הרימונים הללו כבדים פי 10 מרימונים רגילים וכאשר הם נורים לעבר המפגינים התוצאות הם "מחרידות וגורמות למוות".

עיראק: איור המתאר את המוות מרימוני הגז "חודרי הגולגולות"
עיראק: איור המתאר את המוות מרימוני הגז "חודרי הגולגולות"

רופא בבירה , בגדאד, אמר ל-AFP כי זו הפעם הראשונה שהואר רואה נפגעים מירי מדויק של רימוני גז. "אנו יכולים לומר בוודאות כי הם נפגעו מרימונים לפי הריח, אם הם עדיין חיים. חיפשנו אחר פצעים וניסינו לשלוף את הרימונים. זה ברור כי הרימון נורה ישירות לעברם", ציין הרופא.

https://aawsat.com/english/home/article/1971441/amnesty-skull-piercing-tear-gas-grenades-used-iraq

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2019/10/iraq-gruesome-string-of-fatalities-as-new-tear-gas-grenades-pierce-protesters-skulls/