עבור לתוכן העמוד
Menu

רוסיה מקימה כוח נאמן בדרום סוריה

רוסיה מקימה כוח צבאי נאמן לה ברמת הגולן הסורי שמתנגד לנוכחות של איראן וחזבאללה באזור שיקרא "צבא החוראן" • מדובר בהתפתחות חיובית מבחינת ישראל שיש לה דיאלוג מדיני וצבאי פתוח עם רוסיה ועשויה לתרום להשגת שקט באזור

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, איננו מרוצה בלשון המעטה, מההתבססות הצבאית של איראן בסוריה והמאמצים שלה להשתלט על המשאבים הטבעיים של סוריה. פוטין רואה בפעילות האיראנית, שמטרתה בין היתר לפתוח חזית חדשה נגד ישראל משטח רמת הגולן הסורי, סכנה רבה ליציבות שרוסיה פועלת להשיג ולבסס בסוריה. בתום מלחמת האזרחים במרבית חלקי המדינה, כדי שהיא תוכל לסייע בשיקומה ולקטוף את פירות ההשקעה שלה בסוריה בשנים האחרונות.

אחת הזירות שמדאיגה מאוד את הנשיא פוטין היא דרום סוריה ובמיוחד הגולן הסורי שבו כבר הקים ארגון חזבאללה, בסיוע הצבאי הסורי ואיראן, תשתית מבצעית ומודיעינית כדי לפגוע בישראל, לאזור הזה יש פוטנציאל להביא להתלקחות צבאית גדולה עם ישראל.

כבר ב-2018 הקימו הרוסים כוח צבאי הנקרא "הגיס החמישי" (אלפיילק אלחאמס-בערבית) שבו שולבו מורדים נגד משטרו של הנשיא אסד, עכשיו מקימים הרוסים את חטיבה 8 שתשתייך לאותו הגיס ותכלול כמה אלפי לוחמים.

ערוץ הטלוויזיה "אלחדת" דיווח ב-30 ביולי, מפי גורמים מקומיים באזור הדרום הסורי, כי מוסקבה מנסה לשים קץ להשפעה האיראנית והכוחות הנאמנים לה באזורי הגבול עם ישראל ברמת הגולן כדי למנוע עימות ישראלי-איראני ישיר וכי היא תתיר לאיראן להשאיר כוחות על הגבול של סוריה עם עיראק בלבד.

 

 

 

 

 

 

לפני כמה ימים הסתיים קורס הכשרה של כמה מאות לוחמים של חטיבה 8 בעיירה בצרה א-שאם באזור דרעא בדרום סוריה. מאות המשתתפים בקורס קראו בטקס קריאות נגד משטרו של בשאר אסד, בטקס הונף שלט גדול שעליו נכתב:

"סוריה היא לתושביה, היא איננה חווה של אף אחד".

 

דיווח: חברי הקהילה היהודית בתימן יעוברו לאבו דאבי

בראש חטיבה 8 עומד אחמד אלעודה, אחד מהמפקדים הבכירים של "הגיס החמישי" שהודיע על הקמתו של "הצבא המאוחד" או בשמו השני "צבא החוראן".

מיהו אחמד אלעודה?

אחמד אלעודה נולד בעיירה בצרה א-שאם והתחיל את דרכו כלוחם בשורות המורדים נגד המשטר הסורי, ב-2014 הוא איבד את 3 אחיו שנהרגו בקרבות נגד הצבא הסורי.

יש לו מוניטין כמי שמחליף את עורו ונאמנותו בהתאם לאינטרסים שלו. הוא התחיל את דרכו בארגון "ג'בהת אלנוסרה" אך אח"כ בגד בו, ב-2013 הוא נתמך ביחד עם הכוח הצבאי שהקים על ידי ארה"ב, צרפת,בריטניה, ירדן וחלק ממדינות המפרץ עד שהגיע ב-2017 לחיקם של הרוסים וב-2018 הצטרף ל"גיס החמישי" שכפוף ישירות לצבא הרוסי, כך הוא קיבל את הפיקוד על אזור הדרום.

ב-23 ביולי הודיע אחמד אלעודה כי אזור חוראן "יהפוך לגוף אחד וצבא אחד שיהיה חזק לא רק להגנת החוראן אלא להגנה על כל חלקי סוריה".

על פי גורמים סורים, הוא מנסה כבר תקופה ארוכה לגייס לשורותיו צעירים מן האזור שאינם רוצים להתגייס לשורות צבאו של בשאר אסד ומורדים נגד המשטר.

"הצבא המאוחד" שהרוסים מקימים יתבסס על מורדים נגד המשטר הסורי שיש להם אינטרס בשמירה על שקט ויציבות בגולן הסורי ללא עימותים עם ישראל.

הלוחמים של חטיבה 8 אינם חוששים להיכנס לעימותים עם חיילי הצבא הסורי באזור והם מנסים להגביר את שליטתם בשטח, ב-9 ביולי היכו נמרצות חיילים של חטיבה 8 כמה חיילים סורים במחסום צבאי בעיירה בצרה אלחריר באזור דרעא.

באחרונה גובר הזעם של חיילי "הגיס החמישי" נגד המשטר הסורי ואיראן, 10 חיילים של הגיס נהרגו בפיצוץ אוטובוס שהסיע 40 חיילים מלאד'קיה לדרעא, "הגיס החמישי" מאשים את סוריה וחזבאללה באחריות לפיגוע.

חטיבה 8 שולטת בעיר דרעא ומרחיבה אט אט את תחום השליטה שלה לאזורים נוספים בדרום.

 

חמיאני מזהיר – לא להסתמך על תוצאות בחירות במדינות זרות

מדובר בהתפתחות חיובית עבור ישראל שעשויה לפעול לטובתה בסיכול הפעילות של איראן וחזבאללה בגולן הסורי, מרבית הגורמים החיים באזור, ובעיקר הדרוזים, רוצים חיים שלווים אחרי הטראומה של מלחמת האזרחים ואינם רוצים בהתערבותם של האיראנים וחזבאללה בחייהם, בין ישראל לרוסיה קיים דיאלוג מדיני וצבאי ויש לשתיהן אינטרס לשמור על שקט בדרום סוריה ולא להביא להסלמה צבאית.

 

ההפגנה ב מלאד'קיה לדרעא, בעקבות הריגת 10 חיילי ה"גיס החמישי" . האשמה על סוריה וחיזבאללה.
ההפגנה ב מלאד'קיה לדרעא, בעקבות הריגת 10 חיילי ה"גיס החמישי" . האשמה על סוריה וחיזבאללה.

אם אכן יקום "צבא החוראן" הוא עשוי להיות כוח שיפעל לסיכול כוונת איראן וחזבאללה לפתוח חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן.

הנשיא פוטין איננו בוחל בשום אמצעי כדי לחזק את השפעתו בסוריה, הוא איננו רוצה לפעול כרגע להחלפתו של הנשיא בשאר אסד שנותן לו את הלגיטימציה החוקית להישאר עם כוחותיו הצבאיים בסוריה כ"אורח" של המשטר, אך מאידך גיסא הוא חושש מאוד מההתבססות האיראנית, הצבאית והאזרחית של איראן בסוריה, באישורו של בשאר אסד, שמסכנת את ההשפעה ואת האינטרסים הרוסים בסוריה.
עם זאת, אסור לישראל לבחוש באמצעות יחידות המודיעין שלה בנעשה באזור, היא צריכה להניח לרוסים לעשות את העבודה, המטרה של הרוסים היא להשיג שקט ויציבות באזור וזהו גם האינטרס הישראלי.