עבור לתוכן העמוד
Menu

רוסיה מחפש "דריסת רגל" בין חמאס לפתח'

רוסיה הזמינה נציגים בכירים של חמאס ופת"ח לדיון במוסקבה כדי לקדם את נושא הפיוס הפנים פלסטיני • הקרמלין מנסה לחזק את השפעתו בזירה הפלסטינית ונערך לאפשרות כי הנשיא טראמפ יפרסם את תוכנית השלום החדשה שלו מייד לאחר הבחירות בישראל

בעוד שבוע בדיוק יצאו נציגים בכירים של ארגוני חמאס ופת"ח למוסקבה להשתתף בכנס מיוחד שמארגן משרד החוץ הרוסי וימשך יומיים בניסיון להגיע לפיוס פנים פלסטיני.

בראש משלחת חמאס לדיונים יעמוד יו"ר הלשכה המדינית, אסמעיל הניה, שיצא כבר למצרים לתאם עמדות בנושא הפיוס עם ראשי המודיעין המצרי שהם יוזמי מהלך הפיוס ביו חמאס לפת"ח  מאז השתלט ארגון חמאס בכוח על רצועת עזה ב-2007.

את ההזמנה של אסמעיל הניה למוסקבה יזם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כבר בחודש נובמבר שעבר, לאחר סבב האלימות האחרון שבמהלכו שיגר ארגון חמאס יותר מ-400 רקטות לעבר ישראל. ישראל הגישה מחאה חריפה לרוסיה באמצעות גרי כהן, שגריר ישראל במוסקבה, אך הרוסים דחו את המחאה בטענה כי "גם ישראל מדברת בעצמה עם חמאס".

גם הרש"פ איננה מרוצה מהמעורבות הרוסית בתהליך הפיוס ואירוחו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה במוסקבה. השגריר פלסטיני במוסקבה עד אל חפיז נופל אמר בראיון לרדיו פלסטיין ב-4 בפברואר כי יומיים של דיונים במוסקבה אינם מספיקים כדי  לגשר על המחלוקות בין פת"ח לחמאס, אולם מדובר במסר רוסי לכל הפלגים הפלסטינים כי רוסיה מוכנה להשקיע מאמצים בנושא הפיוס הפנים פלסטיני.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס מעכב את ההכרזה על הממשלה הפלסטינית החדשה כדי להראות לרוסים כי הוא מוכן לתת סיכוי ליוזמת הפיוס שלהם, הממשלה הפלסטינית החדשה אמורה להיות ממשלת אחדות פלסטינית שתכלול נציגים מכל הפלגים הפלסטינים החברים באש"פ ללא השתתפות נציגים מארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי.

רוסיה הודיעה כי היא מנסה לפייס בין הפלגים הפלסטינים "כדי להביא לרגיעה ומהלך של תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית", במסרים שהעבירה רוסיה לכל הצדדים נאמר כי  ההתערבות הרוסית בנושא הפיוס הפנים פלסטיני  נועדה למנוע התדרדרות נוספת ברצועת עזה.

הרוסים אינם מתייחסים לחמאס כארגון טרור אלא כפלג פלסטיני לגיטימי חשוב. הם גם הצביעו באו"ם לפני כחודשייים נגד ההצעה של שגרירת ארה"ב ניקי היילי לגנות את ארגון חמאס על ירי הרקטות לעבר ישראל.

בעוד הנשיא פוטין מסרב להזמין את ראש הממשלה נתניהו לביקור במוסקבה, מאז תקרית הפלת מטוס הביון הרוסי על ידי מערכות ההגנה של הצבא הסורי, מנסה הנשיא הרוסי  לחדש את מעורבות רוסיה גם בנושא הפלסטיני ולהפוך לגורם משפיע בזירה הזו בתפקיד המתווך בין פת"ח לחמאס.

עפ"י גורמים בכירים ברש"פ, רוסיה  מנסה לחזק כעת את השפעתה האזורית על רקע היריבות שלה עם ממשל טראמפ והערכתה כי מייד לאחר הבחירות בישראל יניח הנשיא האמריקני את תוכנית השלום החדשה שלו המכונה"עסקת המאה" וינסה לקדם אותה בהשתתפות כל הצדדים האזוריים למרות התנגדות הפלסטינים.

הרוסים מנסים לחזק את השפעתם בהתאם לאינטרסים שלהם ואינם בוחלים בשום קשר רשמי עם ארגון חמאס. רוסיה התקרבה לחמאס כבר ב-2006 לאחר ניצחונו בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ומאז היא מקיימת עם הארגון דיאלוג מדיני שוטף שבא לידי ביטוי בביקורים של בכירי חמאס במוסקבה.

ח'אלד משעל , יו"ר הלשכה המדינית לשעבר, אמר בעבר כי רוסיה פתחה עבור  חמאס את השער לקהילה הבינלאומית ושברה את המצור המדיני שישראל וארה"ב הטילו על התנועה.

רוסיה הודפת את הביקורת על הקשר שלה עם ארגון חמאס וטוענת כי הדבר מסייע להתמתנות הארגון וויתור שלו על דרך האלימות.

בחמאס מרוצים מאוד מהפעילות הרוסית ומיוזמת הכינוס במוסקבה, המפגש הצפוי נותן לגיטימציה לארגון ולהערכת גורמים בחמאס הוא יסייע לדחוק את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לפינה ולהציגו כסרבן הראשי לתהליך הפיוס הפנים פלסטיני.

גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי היוזמה הרוסית לפיוס בין פת"ח תיכשל בסופו של דבר אולם הרוסים ירוויחו נקודות ו"דריסת רגל" מחודשת בזירה הפלסטינית, לא מן הנמנע כי  הרוסים יקבעו מפגשים נוספים בין הצדדים והם ינסו לשמור על מוערבות קבועה בנושא הפיוס הפנים פלסטיני.

 

 

 

 

 

.