עבור לתוכן העמוד
Menu

רוסיה בדרך לשיקום נמל לבנון ומתקני תשתית נוספים

חברות רוסיות נמצאים בשלבים אחרונים של הצעות לשיקום נמל ביירות שנפגע קשות לארח הפיצוץ באוגוסט 2020 • כמו כן בוחנים ברוסיה לשקם את המגורות בנמל טריפולי ותחנות כוח נוספות לאור בעיית החשמל באזור

משלחת של גורמים רשמיים ואנשי עסקים הגיעה ב-28 ליוני  ללבנון כדי להשלים את שלב האבחון הטכני של תוכניתם לשחזר את נמל ביירות – שנהרס בפיצוץ 2020 – כמו כן במטרה לבחון פרויקטים תשתיתיים אחרים בלבנון.

המשלחת כוללת את אנשי חברת התשתית הרוסית "הידרו הנדסה ובנייה", המובילה את הפרויקט המשנה לתיקון הנמל. המשלחת תבחן גם את היתכנות התיקון של שני בתי זיקוק נפט ושתי תחנות כוח באזורים אחרים בלבנון.

החברה שוקלת כעת שלוש גישות שונות לתיקונים. לאחר איסוף פרטים טכניים נוספים השבוע, החברה אמורה להכין את הדוח הטכני שלה.

חסן מוקאלד, כלכלן לבנוני ומתאם ביקור המשלחת, אמר לאצתר "Arab news” " כי לאחר סיום הדו"ח, הוא יידון במסגרת החברה הרוסית כדי לסיים את תוכנית השיקום.

"נמל ביירות ניזוק קשות לאחר פיצוץ באוגוסט 2020, בו נהרגו כ -200 ונפצעו 6,000. מאז, מספר חברות ומדינות הציעו הצעות טנטטיביות לבנייה מחדש.

באפריל נפגשו נציגים של כמה חברות גרמניות והציגו תוכנית של מיליארדי דולרים לשיקום נמל ביירות והסביבה. קונסורציום גרמניה, בראשות ייעוץ נמל המבורג וקוליירס, היה הראשון שביקר בלבנון עם תוכנית שהציג בפני בכירים לבנונים. זמן קצר לאחר מכן, קונגלומרט הספנות הצרפתי, CMA-CGM, התווה את תוכניתו לבנייתו מחדש של הנמל.

אולם נכון לעכשיו, לא עברו שום תכניות מעבר לשלב ההצעה.

המשלחת הרוסית תבקר שלושה ימים בנמל ביירות ושלושה נוספים בנמל טריפולי כדי לחקור את כדאיות תיקון ממגורות החיטה שם, אמר שר התחבורה בלבנון מישל נג'אר לתקשורת המקומית לאחר פגישה עם המשלחת הרוסית ביום שני בבוקר.

מחקר שהוזמן על ידי הממשלה בעקבות הפיצוץ העלאה כי הממגורות בנות 50 יכולות לקרוס בכל רגע ויש להרוס אותן.

המשלחת תאסוף גם פרטים טכניים לפרויקט שלה בטריפולי. בשנת 2019 חתמה לבנון על עסקה עם חברת הנפט הגדולה ברוסיה, Rosneft, לשדרוג ותפעול מתקני אחסון בטריפולי, המאפשרת לחברה הרוסית לנהל את פעולות האחסון של עיר הנמל בצפון לבנון.

המשלחת הרוסית מתכננת גם לשפץ שני בתי זיקוק נפט בלבנון: אחד בטריפולי ואחד בבית זיקוק זהראני בדרום לבנון.

נמל טריפולי בלבנון
נמל טריפולי

יתר על כן, הקבוצה נמצאת בשלבים מוקדמים של הערכת הצעות להשקעה בשתי תחנות כוח באמצעות תוכנית Build-Operate-Transfer (BoT), שם חברה רוסית תשפץ ותפעל את תחנות הכוח במשך מספר שנים לפני שתחזיר אותן למדינת לבנון.

"הם בוחנים את שיקום תחנות החשמל על הנייר לעת עתה ובוחנים את הדרישות הטכניות שהמשרד ביקש, אך הם עדיין זקוקים להרבה נתונים לפני שהם עורכים ביקור באתר", אמר מוקלד.

הוא הוסיף כי הם עדיין בוחרים בין שלוש תחנות כוח: זהרני בדרום, דיר עמר בטריפולי וסלעאטה בחוף הצפוני של לבנון.

בבירות ורחבי המדינה חווים בימים אלה הפסקות חשמל, כאשר החשמל המסופק על ידי הממשלה זמין רק בין שעתיים לחמש שעות ביום בחלקים מסוימים של המדינה. רשתות הגנרטורים המספקות חשמל לבתים בלבנון בזמן הפסקות ממשלתיות החלו לקצוב אספקה ​​בגלל אספקת דלק מוגבלת.

קונסול הכבוד לרוסיה בטריפולי, ז'אק סראף, ציין כי המשלחת נסעה בטיסת אירופלוט הראשונה למדינה מאז מטוס המטוס ביטל את הנסיעות למדינה בגלל מגפת הקורונה.

"הם מעבירים מסר: רוסיה חזרה ואנחנו רוצים לבנות מחדש את לבנון בגזרה החשובה ביותר שלה", אמר סרף .