עבור לתוכן העמוד
Menu

תימן: הח'ותים מרגישים כי הם לפני ניצחון

המורדים החות'ים בתימן, הנאמנים לאיראן, הגבירו את ההתקפות על סעודיה למרות הודעת הנשיא ביידן על רצונו להפסיק את המלחמה בתימן וביטול סיווג החות'ים כארגון טרור • החות'ים הציעו הפסקת אש ושליח האו"ם מנסה לקדם יוזמת שלום שתביא ליציבות בתימן •  סעודיה תאלץ כנראה להסכים למהלך מדיני שיפסיק את המלחמה

מאז הודיע הנשיא ביידן על הפסקת התמיכה הצבאית בקואליציה הצבאית הנלחמת בתימן נגד החות'ים כדי להביא להפסקת המלחמה,  הגבירו המורדים החות'ים את התקפותיהם על סעודיה. גם הודעת הממשל האמריקני כי בוטלה ההכרזה של ממשל טראמפ עליהם כארגון טרור לא מסייעת להפסקת התקפותיהם על סעודיה.

בימים האחרונים תקפו החות'ים בטילים בליסטיים ובמלט"ים מדוייקים שני בסיסים של חיל האוויר הסעודי שמהם ממריאים מטוסי קרב סעודים לתקיפות בתימן.

ב-10 בפברואר תקפו החות'ים באמצעות 4 מל"טים ממולכדים את שדה התעופה הבינלאומי "אבהא" שבדרום סעודיה, אחד משדות התעופה החשובים של סעודיה.

ההתקפה, הייתה לדברי החות'ים בתגובה על הפצצת הקואליציה בראשות סעודיה על כוחות המורדים התוקפים את העיר מארב שבתימן שהיא המעוז הראשי של ממשלת תימן החוקית ושיש בה שדות נפט חשובים.

שדה התעופה "אבהא" מחולק לשני חלקים, חלק אזרחי וחלק צבאי, מחלקו הצבאי ממריאים מטוסי קרב להפציץ את יעדי המורדים החות'ים בתימן, שדה התעופה "אבהא" נמצא במרחק כ-170 ק"מ מהגבול עם תימן.

החות'ים דיווחו על פגיעה מדוייקת במטרות, אך סעודיה דיווחה על אש שפרצה באחד מהמטוסים האזרחים. מאז הותקף שדה התעופה עוד פעמיים.

ב-11 בפברואר תקפו המורדים החות'ים בטיל בליסטי את בסיס חיל האוויר הסעודי "המלך ח'אלד" באזור ח'מיס משיט,  בדרום סעודיה. לדברי החות'ים הפגיעה הייתה מדוייקת והיא באה בתגובה על "המשך ההסלמה מצד סעודיה והמצור על תימן", הקואליציה בראשות סעודיה הודיעה כי הצליחה ליירט את הטיל ששיגרו המורדים החות'ים.

החות'ים טוענים כי מטוסי הקרב שתוקפים את בסיסיהם בתימן באופן יומי הינם מטוסים אמריקנים וכי המשך התקיפות , למרות הודעת הנשיא ביידן, מעיד על כך שמדובר בספין תקשורתי אמריקני ולמעשה ארה"ב ממשיכה לתמוך באופן מעשי בהמשך המלחמה בתימן.

שר החוץ של החות'ים, ד"ר הישאם שריף שיגר מסר לסעודיה וארה"ב האומר:"הפסיקו את ההתקפות בשטחנו ואנו נפסיק את  ירי הטילים והמל"טים עליכם."

לקראת הפסקת הלחימה?

מוחמד עלי אלחו'תי, חבר המועצה המדינית העליונה של החות'ים, הציע ב-13 בפברואר להפסיק את ההתקפות על סעודיה באמצעות טילים ומל"טים מדוייקים בתמורה לכך שיפסקו ההפצצות של הקואליציה בראשות סעודיה על יעדי החות'ים בתימן.

החות'ים מתנהלים בביטחון עצמי רב מול סעודיה. ההודעה של הנשיא ביידן על פעילותו להפסקת המלחמה בתימן והוצאת החות'ים מההגדרה של "ארגון טרור" העניקה להם תחושה של ניצחון מבחינה מורלית.

נראה כי מאחורי ההסלמה האחרונה בהתקפות החות'ים על סעודיה עומדת איראן שמנסה להפעיל לחץ על ארה"ב להסיר את הסנקציות מעליה ולחזור להסכם הגרעין. האיראנים אינם מסתפקים בהצהרה של ג'ו ביידן על הפסקת הסיוע הצבאי לסעודיה ולאיחוד האמירויות ומנסים לגחך אותו באמצעות הגברת המתקפות על סעודיה.

מדובר בהסלמה מסוכנת מאוד, החות'ים מעבירים את המלחמה לתוך סעודיה בהמשך להתקפה שלהם על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" באזור אלבוקיק בספטמבר 2019 ותקיפת מיכלית הנפט בנמל ג'דה באמצעות סירות ממולכדות בשנה שעברה.

המאבק הצבאי כרגע במלחמה בתימן הוא על העיר מארב, מדובר במערכה כבדה מאוד מאז החלה מלחמת האזרחים לפני כ-6 שנים.

שר החוץ האמריקני בלינקן הודיע ב-12 בפברואר כי  ארה"ב הסירה את ארגון "אנצאראללה" של החות'ים בתימן מרשימת ארגוני הטרור אך השאירה את הסנקציות על ראשיו:עבד אלמאלכ אלחות'י,עבאללה יחיא אלחכים ועבד אלח'אלק בדר א-דין אלחות'י.

הוא הסביר כי הצעד נועד להקל על המשבר ההומניטארי במדינה והבטיח כי ארה"ב תמשיך לעקוב אחרי התקפות החות'ים על בנות בריתה באזור.

הנשיא ביידן שלח שליח מיוחד לסעודיה ולמדינות המפרץ כדי למצוא פתרון דיפלומטי למלחמה ולמשבר ההומניטארי הגדול הפוקד את תימן.

הוא נעזר בשירותיו של הדיפלומט לשעבר, טימותי לינדרקינג, בעל ניסיון דיפלומטי ארוך בשירות החוץ האמריקני כדי להביא להפסקת המלחמה בתימן, סעודיה איננה נלחמת רק נגד המורדים החו'תים הפרו איראנים כדי לסייע לממשלה החוקית אלא גם נגד ארגון אל-קאעדה שעושה פיגועי טרור בתוך סעודיה.

גם האו"ם מפעיל שליח מיוחד לנושא המלחמה בתימן, את  מרטין גריפית, האו"ם מנסה לשכנע את איראן לתמוך ביוזמת השלום שלו לנושא תימן ומפת הדרכים שגיבש להביא לסוף המלחמה, נראה כי ממשל ביידן תומך ביוזמה הזו הבנוייה מ-3 נדבכים.

א.הפסקת אש כוללת באוויר, בים וביבשה,כולל הפסקת ההתקפות על סעודיה.האו"ם יפקח על הפסקת האש.

ב.כל הצדדים ישתפו פעולה עם האו"ם  לטפל במשבר ההומניטארי בתימן,יפתחו כל הצירים הראשיים לערים צנעא,אלחדידה, מארב,סעדה ואלג'וף, יפתח שדה התעופה הבינלאומי בצנעא, הכל כדי להעביר מזון במטרה לעצור את הרעב בתימן.

ג. חידוש המשא ומתן על סיום המלחמה, הקמת ממשלה זמנית, עריכת משאל עם על חוקה חדשה ועריכת בחירות כלליות לפרלמנט ולנשיאות.

 

הנשיא ביידן מנסה לעמוד בהבטחות הבחירות שלו בנושא הפסקת המלחמה בתימן אבל תוך כדי כך נפגע הביטחון של סעודיה ושל איחוד האמירויות,  הוא הבטיח לשמור על ביטחונה של סעודיה ולסייע לה להגן על שטחה’ אך בשטח רק הוגברו ההתקפות הצבאיות של החות'ים על סעודיה, האיראנים מפרשים את המהלכים של ביידן בנושא המלחמה בתימן כסימן של חולשה וזה רק מעודד אותם להנחות את החות'ים להגביר את ההתקפות על סעודיה.

טימותי לינדרקינג, שליח נשיא ארה"ב לתימן בפגישות במדינה
טימותי לינדרקינג, שליח נשיא ארה"ב לתימן בפגישות במדינה

ממשל ביידן מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו, מחד גיסא הוא ביטל את ההכרזה על החות'ים כארגון טרור אך מאידך גיסא הוא השאיר את הסנקציות על ראשי מנהיגיהם.

ההתפתחויות האחרונות, מאז נכנס הנשיא ג'ו ביידן לבית הלבן, נחשבות בעולם הערבי ככישלון של סעודיה במלחמה בתימן.

המבצע הצבאי הגדול הנקרא "סופת הנחישות" שיזם מוחמד בן סלמאן כדי למנוע את ההשפעה האיראנית בתימן נכשל, המדינות הסוניות שהיו חברות בקואליציה הזו כמו: איחוד האמירויות,בחריין,מצרים, ירדן וקטאר נסוגו בהדרגה מהקואליציה.  בשורה התחתונה סעודיה לא הצליחה להשיג ניצחון צבאי על החות'ים שטוענים לניצחון  במלחמה ומלגלגים על יורש העצר מוחמד בן סלמאן כי נכשל במאמציו למצב את עצמו כמנהיג סוני אזורי שהצליח לבלום את התפשטות איראן בדרום המדינה.

לאור ההכרזה של הנשיא ביידן על רצונו להפסיק את המלחמה בתימן, סעודיה תצטרך להחליט האם היא ממשיכה בה או שהיא תומכת ביוזמת השלום של האו"ם לפתרון המצב בתימן,בכל מקרה היא יוצאת רע מהמלחמה הזו.

נראה כי סעודיה תאלץ להיכנע ללחצי ממשל ביידן להפסיק את המלחמה, עד עכשיו המלחמה הזו נתפסת ככישלון של סעודיה ושל המחנה הסוני שלא הצליח לבלום את ההשפעה האיראנית בתימן.