עבור לתוכן העמוד
Menu

רוחאני מבקר בבגדאד

לראשונה מזה חמש שנים מבקר הנשיא האיראני בבירת עיראק • בדצמבר האחרון ביקר סולימנאי במדינה כדי לחזק את השליטה האיראנית

נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיע לבגדאד בביקורו הרשמי הראשון בעיראק מאז כניסתו לתפקיד לפני חמש שנים, כך דיווחה סוכנות הטלוויזיה "אל-אטאה".

רוחאני צפוי לחתום על מספר הסכמים כלכליים עם עמיתו העיראקי במהלך ביקורו בן שלושת הימים. בעבר הצהיר כי הוא מתכוון להעלות את נפח הסחר בין שתי המדינות מ -12 מיליארד דולר ל -20 מיליארד דולר.

לקראת הביקור, התערבו השערות בתקשורת הערבית על מטרתה, שכן כלי התקשורת האיראניים התמקדו במידה רבה בהיבט הכלכלי של המסע, תוך מתן משקל מיוחד לסחר הבילטראלי, שכן טהראן מבקשת לעקוף את השפעת הסנקציות האמריקניות.

בדצמבר האחרון ביקר ק'אסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה, האחראי לפעילות מבצעית-חתרנית של משמרות המהפכה האיראניים בעיראק. ככל הנראה, בפעם הראשונה מזה כשנה, במהלכה ממשיכה איראן להיות מעורבת בצורה עמוקה בקלחת הפוליטית העיראקית בניסיון להשפיע על הרכב ממשלתה.

בפעם האחרונה סלימאני נראה בעיראק בסוף דצמבר 2017 , בליווי חסן דאנאיי-פר שגריר איראן לשעבר בבגדד, ואיש בכיר לשעבר בכוח קדס. סלימאני נפגש עם מסעוד בארזני, המנהיג הכורדי העיראקי כשלושה חודשים לאחר כישלון משאל העם בחבל הכורדי. איראן הפעילה קודם עריכתו  לחצים כבדים כדי למנוע אותו והשיגה למעשה את מבוקשה.  בעקבות ביקור סלימאני אז , נאותה איראן לפתוח מחדש שני מעברי גבול בין איראן לכורדיסטן העיראקית, אשר טהראן סגרה אותם בעקבות יוזמת משאל העם.

חרב בדרך לשחרור פלסטין

לפי הערוץ "אלעאלם" האיראני (המשדר בערבית לקהלי יעד בעולם הערבי והמוסלמי כזרוע תעמולה איראנית) , אבו מהדי אלמהנדס, סגן מפקד המיליציות השיעיות "אלחשד אלשעבי" ("הגיוס העממי") ליווה את סלימאני בפגישה  במהלכה העניק מפקד כוח אלקדס חרב למארחו הסוני באומרו כי החרב הדומה לחרב של האמאם עלי, האמאם הראשון של השיעים, מהווה "סימן יושר והפניית תשומת לב לשחרור פלסטין"[1].

אבו מהדי אלמהנדס נראה במהלך  2016 מלווה פעמים רבות את מפקד כוח ק'ודס בחזיתות לוחמה מול כוחות המדינה האסלאמית (דעא"ש), כולל הלוחמה לשחרור פלוג'ה, מבקר  לאחרונה בתדירות רבה בטהראן וביקוריו זוכים לכיסוי תקשורתי רב. הוא היה בין אורחי הוועידה לאחדות אסלאמית אשר נערכה לאחרונה בטהראן , ואף קיבל פרס קולנוע איראני לתמיכה בהתנגדות. במקביל, קיים פוזי ברהום, נשיאה החדש של עיראק  ביקור רשמי ראשון בטהראן באוקטובר 2018.

העיתונות העיראקית המזוהה עם מתנגדי איראן, פירשה את ביקור סלימאני כחידוש התערבות טהראן בענייניה הפנימיים של עיראק, וזאת בשעה שעאדל עבד אלמהדי, ראש ממשלת עיראק נתקל בקשיים לבדרך להשלמת הרכבת ממשלתו  – שבעה חודשים לאחר עריכת הבחירות הכלליות. כתב טלוויזיה של קול אמריקה בשפה הפרסית מעיראק, דיווח כי סיעת השיעים בפרלמנט העיראקי הביעה התנגדות נמרצת ללחצים של סלימאני בנושא בחירת שר הפנים של עיראק[2].