עבור לתוכן העמוד
Menu

רוחאני: השנתיים אחרונות – הקשות ביותר לעם האיראני

בנאום במחוז יזד קרא נשיא איראן להלחם בשחיתות הפושה במדינה • הוסיף כי ארה"ב הבינה כי לא תצליח להכניע את איראן דרך הסנקציות • חשף כי התגלו שדות נפט חדשים • יצא כנגד השמרנים במדינה

נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום (ראשון) בעיר יזד כי שדה נפט חדש שהתגלה בדרום המדינה המכיל כמות של יותר מ-50 מיליארד חביות נפט גולמי..
עוד הוסיף כי השדה נמצא במחוז חוזסתן שבדרום המדינה, שבו שוכנת תעשיית הנפט החיונית לכלכת הרפובליקה האסלאמית. לדבריו, התגלית תתווסף ל-150 מיליארד חביות הנפט שיש לאיראן כיום. "אני אומר לבית הלבן שבזמן שאתם הטלתם סנקציות על מכירות הנפט של איראן, עובדי ומהנדסי המדינה הצליחו לגלות 53 מיליארד חביות נפט", אמר רוחאני, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות פארס.

נשיא איראן התייחס גם לשחיתות במדינה וקרא לרשות השופטת לחשוף יותר מידע על השחיתויות במדינה ושל הגורמים המעורבים בה.

הוא התייחס בעקיפין לפרשת שחיתויות ענקית שנחשפה. הפרשה התרחשה בתוך הרשות השופטת בעת כהונתם של האייתוללה צאדק' אמולי לאריג'אני כשעמד בראש הרשות עד לפני כשבעה חודשים.

הנשיא אמנם לא נקב בשמו משום שעדיין עומד בראש המועצה לאבחנת האינטרס של המשטר וכן מכיוון שהוא אחיו של עלי לאריג'אני, היו"ר הנוכחי של הפרלמנט.

רוחאני אמר כי בנוסף למקרי השחיתות שנחשפו עד כה, על רשות השופטת להתייחס גם למספר מקרי שחיתויות שנחשפו על ידי הרשויות בסכומים העולים על 10 מיליארד דולר כ"א. הוא אמר כי המהלכים בתיק הסוחר הממשלתי (באבק זנג'אני) אשר מוחזק בכלא וקיבל גז"ד של הוצאה להורג (אך עדיין הדין לא בוצע) צריכה לתת הסבר על סכום של 2.7 מיליון דולר שנגנבו מהמדינה.

רוחאני אמר כי הממשלה הקודמת התרשלה בשמירה על סכום של 2 מיליארד דולר מכספי המדינה וארה"ב שמה את ידיה על הכספים שהיו מופקדים באמריקה ויש להעמיד לדין את הגורמים הרשלנים, יהיה מעמדם אשר יהיה.

הנשיא הוסיף כי ידוע לו על עוד פרשה נוספת בסכום של 947 מיליון דולר, בה חשודים בכירים נוספים בשחיתות וגניבה של כסף .

רוחאני אמר עוד כי גורמים "חסרי עקרונות" (כוונתו לשמרנים) בדו סיפורי סרק כי "נעלמו" 18 מיליארד דולר מתקציב המדינה , זאת בשעה שהבנק המרכזי פרסם נתונים מדויקים והתייחס באופן רשמי לפירוט ההוצאות ש-7.3 מיליארד דולר מהסכום הוקצב לייבוא מוצרי יסוד ויתר הסכום, שהוא ההפרש של שערי דולר מהכנסות הממשלה, הופקדו בבנק המרכזי ויתר הרשויות הרשמיות.

רוחאני הדגיש כי השנה והשנה שחלפה, היו השנים הקשות ביותר לאיראן ולעם האיראני בגלל חזרת הסנקציות האמריקאיות, אך הדגיש כי ארה"ב הגיעה להבנה שהעם האיראני עמד בגבורה בלחצים הקשיים ולכן אמריקה היא שהתייאשה כבר.

בעת הנאום של רוחאני בעיר יזד, הוא דאג לנקוב בהתלהבות בשמו של מוחמד ח'אתמי, אחד הנשיאים הקודמים של המשטר אשר גורמים שנוא בקרב הגורמים השמרנים הדורשים את מעצרו. הקהל הריע רבות לשמו של ח'אתמי ובכך הוכחו אנשי המחוז כי הם מעריצים עדיין את ח'אתמי, חרף היריבות הרבה מול המחנה השמרני.

כמו כן בעת הנאום של רוחאני, צעירים השמיעו סיסמאות נגדו, אך הוא אמר כי הם קבוצה קטנה שלמעשה משמחת את ארה"ב, בשעה שרוב העם חושב אחרת.