עבור לתוכן העמוד
Menu

רוחאני: המשבר הכלכלי – "קושי היסטורי"

נשיא איראן איים לעצור את ייצוא הנפט דרך המפרץ הפרסי • שיבח את צוות המו"מ להסכם הגרעין

נשיא איראן חסן רוחאני שב  (4 דצמבר) ואיים לעצור את ייצוא הנפט מהמפרץ אם איראן לא תוכל למכור את הנפט שלה בעקבות הסנקציות. רוחאני שנאם באצטדיון בעיר  שאהרוד (Shahrud) במחוז סמנאן. רוחאני אמר כי על ארצות הברית להבין כי איראן מוכרת ותמשיך למכור את הנפט שלה…היא אינה מסוגלת למנוע זאת מאיראן, אך אם  תנסה "אף אחד לא יוכל לייצא נפט דרך המפרץ הפרסי".  ארצות הברית הדגישה בעבר כי בכוונתה להביא לאפס ייצוא נפט מאיראן, אך בינתיים כבר נתנה הקלות זמניות למספר מדינות להמשיך ולייבא נפט מאיראן.

רוחאני אמר כי ארצות הברית אינה יכולות לסבול איראן חזקה המנהלת קשרים עם כל העולם, מזרח ומערב,  והיא מנסות למנוע זאת ממנה לחתור תחת יחסים אלה ולבודד את איראן , אך למעט כמה מדינות קטנות  והמשטר הציוני" אף אחד לא משתף איתן פעולה. הוא הדגיש, כי  בניגוד לרצונה של ארצות הברית, איראן תמשיך ואף תרחיב את יחסיה הכלכליים, התרבותיים והפוליטיים עם שכנותיה ועם שאר מדינות העולם וכי "איראן לא תהפוך לאויבת שלהן". בהקשר זה אמר נשיא איראן, כי כוחות הביטחון של איראן השרו ביטחון באזור ואף העניקו ביטחון למדינות נוספות דוגמת עיראק, לבנון וסוריה ואף סייעו למדינות נוספות באזורו ובמסגרת זו הם מסייעם לחות'ים בתימן הנאבקים נגד "הפולש הסעודי".

בתוך כך ממשיך רוחאני להתמודד עם הביקורת המוטחת בו ובממשלתו הנתפסים כאחראים למשבר הכלכלי הפוקד שוב את איראן לאחר הסתלקות ארצות הברית מהסכם הגרעין ובעיקר על כך שלא נתחו הטב את האפשרות כי ארצות תחזור בה מההסכם. רוחאני אמר, כי כדי לנהל  משא ומתן אין צורך להביע ביטחון מלא בצד השני. הוא  שב והביע את הערכתו הרבה לצוות המו"מ בנושא הגרעין שבצע את משימתו תחת עינם הפקוחה של המנהיג, ח'אמנהאי, המג'לס (פרלמנט) ומועצת שומרי החוקה ובכל מקרה "זה היה הדבר הנכון לעשותו".

בהמשך קבע רוחאני, כי הסכם הגרעין סלל את הדרך לחידוש ייצוא הנפט, הזרמת השקעות לאיראן והרחבת פעילותם של אנשי עסקים לפני החתימה עליו "העולם נהג לגנותנו, כיום מגנה העולם את ארצות הברית…אם אתם סבורים כי ידה של ארצות הברית על העליונה, עליכם להבין כי טראמפ נכשל".

רוחאני הגדיר את סנקציות הכלכליות שהטילה ארצות הברית על איראן כ"קושי היסטורי" אך לא משבר "איראן איננה ולא תהיה נתונה במשבר". הוא אמר כי ממשלתו תוסיף להילחם באינפלציה ובאבטלה הגואה. רוחאני אמר כי ממשלתו תממש את כל הבטחות הבחירות לאזרחים ותשפר את  מצב הכלכלי והבטיח לשפר את מצב המים והתחבורה במחוז.

http://president.ir/fa/107048