עבור לתוכן העמוד
Menu

רוחאני: הכדור נמצא רק במגרש של וושינגטון

רוחאני בישיבת הממשלה: "כל העולם מאוחד בקריאה (לארה"ב) - מדוע היא לא חוזרת להתחייבויותיה המוקדמות והקול האחיד הזה של העולם חשוב מאוד אם כי המשטר המושחת והמרצח ילדים (הכוונה לישראל) ואחת או שתיים מהמדינות הקטנות באזור עומדות בצד אחר מול העולם. נכון שגם האירופאים מבקרים אותנו, אבל הם צריכים לזכור כי הם חייבים לנו

חסן רוחאני, נשיא איראן, ציין ביום ד' 27.1, בישיבת הממשלה נכנסת לעשור פאג'ר (חגיגות יום השנה להקמת הרפובליקה האיסלמית לפני 42 שנה) "במצב שבו היא בטוחה יותר מתמיד והמלחמה הכלכלית שנכפתה עליה נכשלה ונמצאת בימיה האחרונים".

רוחאני התייחס לתום עידן של דונלד טראמפ ואמר כי "כל העולם מאוחד בקריאה (לארה"ב) – מדוע היא לא חוזרת להתחייבויותיה המוקדמות והקול האחיד הזה של העולם חשוב מאוד אם כי המשטר המושחת והמרצח ילדים (הכוונה לישראל) ואחת או שתיים מהמדינות הקטנות באזור עומדות בצד אחר מול העולם. נכון שגם האירופאים מבקרים אותנו, אבל הם צריכים לזכור כי הם חייבים לנו ואין להם זכות לבוא אלינו בטענות ודרישות לא הגיוניות. הן היו אלה שלא קיימו את ההבטחות שלהן למרות שאנו נשארנו בהסכם".

הצטרפו עכשיו לערוץ הטלגרם שלנו

הוא הוסיף: "חיכינו הרבה זמן, ישבנו בשילוב ידיים ורק הקשבנו להם במשך שנה שלמה והם (האירופאים) הבטיחו לנו הבטחות ולא פעלו או שלא יכלו לפעול. אחרי שנה, אנו נאלצנו לוותר בהדרגה על ההתחייבויות וצמצמנו כל חודשיים עוד התחייבויות בתחום הטכנולוגיה הגרעינית, אך תמיד חזרנו והדגשנו שבכל פעם שהם יחזרו להתחייבויותיהם, גם אנו באופן מיידי ותוך שעה, נחזור אל כל התחייבויות שלנו. ההיגיון שלנו נכון והם לא יכולים להתנגד עוד להגיון זה".

רוחאני הוסיף: "אנו רואים שלשותפות המסחר שלנו באזור ובעולם יש תנאים שונים של אינטראקציה איתנו; מכיוון שהפושע הגדול ההוא (הכוונה לטראמפ) הלך כבר, והן רואות שהמצב שונה, עכשיו אנחנו יכולים לחשוב כבר להגיע לפתרון הבעיות שלנו עם העולם כסוגיה השנייה (אחרי הסוגייה הראשונה בנושא הגרעין), אבל עלינו לדעת שמצבנו שונה לחלוטין מלפני חודש-חודשיים".

לדברי חסן רוחאני, חגיגת יום השנה של המהפכה האיסלמית האיראנית שונה השנה בגלל מגפת קורונה, אך "הלבבות של העם האיראני מלאים עדיין בתשוקת המהפכה". הוא נזכר כי "כבר מראשית המהפכה גורמים רבים היו מופיעים בתחנות טלוויזיה הזרות, בעיקר של המערב, והיו טוענים כי המהפכה האיראנית לא תימשך יותר מחצי שנה. אפילו בשנים האחרונות הם טענו כי איראן לא תראה יום השנה ה-40 של המהפכה שלה (הכוונה לדברי ג'ון בולטון, אשר אמר כי מתנגדי המשטר ישלטו באיראן טרם שהמשטר בטהראן יחגוג את יום השנה ה-40 שלו. השנה איראן מציינת את יום השנה ה-42 של המהפכה).

רוחאני המשיך ואמר כי "האויבים רצו להפיל אותנו בטרור כלכלי ובמלחמה כלכלית ולבוא לשלוט במדינה הזו. בשל מעשיהם גרמו לאזרחינו לחיות בתנאים קשים ולסבול, עמנו לעולם לא ישכח את מטרותיהם העליונות המהפכניות, הדתיות והלאומיות. אמנם לעם שלנו יש הרבה תלונות כלפי השלטון, אך זה נושא נפרד והאהדה שלהם כלפי המדינה והמהפכה היא משהו אחר. בכל הנוגע לאיראן, לעצמאותה ולמערכת הרפובליקה האיסלאמית, כל הסבל והבעיות היומיות של העם נשכחים וזו המטרה העליונה עבור העם שצריך להמשיך ולהגן עליו".

רוחאני, ביקש מהפלגים היריבים בתוך איראן לשלב ידיים ולסייע בפתרון הבעיות ולהתגבר ביחד על החסרונות. לדבריו, ככל שנתאחד ונשלב ידיים ונהיה קול אחד, תקופת המלחמה הכלכלית תהיה קצרה יותר אך אם יהיו לנו חילוקי דעות ויריבויות ונראה אחד בשני כאויב, אז הסנקציות יימשכו עוד תקופה ארוכה יותר.

הנשיא אמר עוד כי "נכון שאני אומר שהכדור נמצא במגרש של וושינגטון, אבל רק הכדור של הסכם הגרעין נמצא במגרש של וושינגטון, ובכלל, אנחנו צריכים לעשות את העבודה בעצמנו. אם נהיה מאוחדים, שעת הסיום של המלחמה הכלכלית בוודאי תהיה קצרה יותר".

רוחאני המשיך להתייחס למחנה השמרני לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו ביוני השנה ואמר עוד כי "בכל מקרה, יש בעיות ועלינו לפתור את הבעיות יחד אם כי יש גורמים בתוכנו שלא רק שיושבים בידיים משולבות ולא עושים כלום אלא הם מריעים גם לאויב. אך מדינה זו מיועדת לכולנו וכולנו חייבים לעבוד יחד ולהיות שותפים לגורלה של המולדת… ממשלתי הייתה בעיצומה של מלחמה כלכלית שנכפתה עליה ללא צדק בשלוש השנים האחרונות, אך היא נתקלה בביקורות נוקבות ולפעמים לא צודקות. נכון שמותר לבקר ואנו מקדמים בברכה את הביקורות אך המבקרים האלה מתעלמים מהקושי הרב של הממשלה בניהול המלחמה הקשה הזו. הם רק מבקרים מבלי להציע פתרונות".

רוחאני הגן על אינטרנט "חופשי" באיראן

הנשיא רוחאני בתגובה לזימון שר התקשורת שלו לבית הדין, אמר כי "אם גורם כלשהו במדינה רוצה לזמן אדם שאחראי על האינטרנט באיראן, הוא חייב לזמן אותי". רוחאני אמר במהלך ישיבת ממשלתו כי "לא ניתן להעמיד איש לדין בגין רוחב פס באינטרנט. זו הייתה פקודתי. אם גורם כלשהו רוצה לזמן מישהו, חובה עליו לזמן אותי. אף אחד לא יכול לזמן את השר שלי".

רוחאני אף אמר כי "מרחב הסייבר הפך למרחב נשימה. אם לא היה מרחב וירטואלי, איך התלמידים והסטודנטים היו יכולים ללמוד השנה ואיך אנשים היו עוברים את התקופה הקשה של השנה האחרונה ללא בידור במרחב וירטואלי?".

ממשלת רוחאני הביעה בכלל השבוע תמיכה גורפת בהחלטות מוחמד ג'ואד אזרי ג'הרומי, שר התקשורת, אשר נמנע עד כה מלחסום את רשת האינסטגראם באיראן כפי שרשות השופטת פסקה על כך ולפי דרישות הרבות של אנשי הדת הקיצונים ורשות השידור הממלכתית שהפכה לצד בולט בנושא.

עלי רביעי, דובר הממשלה, אמר (26.1) כי חסימת אינסטגראם "תגרור כעוד מיליון מאזרחי המדינה אל עבר עוני ואבטלה". הוא הדגיש כי לפחות 115 אלף עמודים של אזרחי איראן באינסטגראם קשורים לפרנסת משפחות ומביאים רווח כלכלי לכמיליון מאזרחים. יש לציין כי שר התקשורת זומן לפני שבוע לבית הדין בנושא התמהמהות משרדו בחסימת רשת האינסטגראם, ולאחר עיכוב כשעתיים בבית הדין, השר שוחרר בערבות כספית[1].

________________________________________
[1] https://www.radiofarda.com/a/ali-rabiee-against-ban-of-instagram-in-iran/31067659.html