עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר בשיחות בווינה: : "סוגית Karaj סגורה" – איראן מסרבת לפיקוח

במקביל לשיחות המתקיימות בוינה הודיע ראש תכניתה גרעין של איראן כי הפיקוח על האתר כארג' בו נמצאות לפי החשד צנטריפוגות ואמצעים נוספים השייכים לתכנית הגרעין האיראנית והיה תחת פיקוח בעבר לא יחודש לאלתר

סוכנות הידיעות רויטרס מפרסמת היום (שלישי) כי ראש תכנית הגרעין של איראן, מוחמד אסלאמי, הודיע לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן מסרבת לאפשר לפקחי הארגון להכנס אל מתקן Karaj ואינם מקובלים על ממשלת טהראן.

" Karaj הוא מחוץ לתחום…אנו פעלנו במסגרת הסכמי ה-NPT ואיננו מקבלים שום דבר אחר",אמר אסלאמי.

"סוגית Karaj סגורה, והמקרים כביכול הקשורים לזה צריכים להפתר ביחד", אמר.

האיום הצפוני של חמאס

גורמים בשיחות הגרעין בווינה אמרו מוקדם הבוקר כי לא הרבה השתנה במו"מ מול טהראן.  "אין שום התקדמות, על אף שעות העבודה הרבות", העידו, ותלו את האשמה באי הסכמתה של איראן לחדש את הפיקוח על אתריה הגרעיניים ובמיוחד אתר כאראג', שבו הוסרו המצלמות. "אם איראן לא תבטיח גישה לפקחי סבא"א זה יתפרש כחוסר עניין במו"מ רציני", הבהירו.

בכראג' יש שני מתקנים גרעיניים: אתר לאחסון פסולת גרעינית ו"מרכז מחקר גרעיני לרפואה ולחקלאות", שהוקם ב-1974. לפי השלטונות האיראניים המרכז משתמש בטכנולוגיה גרעינית על מנת להגיע לפיתוחים בתחום איכות המים, הקרקע והחקלאות.

ד”ר גולד: התקרבות מדאיגה במפרץ

למרות הטענות שמדובר במרכז מחקר למטרות אזרחיות, ב-2007 הטילה מועצת הביטחון של האו"ם סנקציות על המרכז הזה, ותיארה אותו כמעורב בתוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים של המדינה. המתקן נמצא באזור תעשייתי שבו בין היתר גם מתקני ייצור תרופות – שבהם איראן מייצרת כעת את החיסון המקומי שלה לנגיף הקורונה.

ביוני השנה דווח על ניסיון חבלה שסוכל ואיראן האשימה את ישראל בביצוע.