עבור לתוכן העמוד
Menu

ראיסי: נורמליזציה לא תביא ביטחון לאזור

בעידודה של ריאד יצא ראש ממשלת עיראק לטהראן על מנת להפגש עם הנשיא האיראני על מנת לנסות לקדם את היחסים בין המדינות • באיראן מרוצים מהגישה של עיראק נגד נורמלזציה

נשיא איראן, אברהים ראיסי, אמר כי נורמליזציה של היחסים עם מספר מדינות ערביות אזוריות לא תביא ביטחון למשטר הציוני של הישות "הישראלית".

ראיסי אמר את הדברים במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת עיראק המבקר מוסטפא אל-קדימי בטהראן ב-26 ליוני. ראש הממשלה העירקאי הגיע למפגש בעידודה של ערב הסעודית.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

"במהלך הפגישה הזו, דנו ביחסי סחר ויחסים פוליטיים וכלכליים [בין שתי המדינות], והחלטנו להגביר את הקשרים הכלכליים. דנו בקשר הרכבת בין שלמצ'ה [באיראן] לנמל בצרה [של עיראק], שיכול למלא תפקיד גדול בהקלת הסחר בין שתי המדינות. דנו גם בהקלה על היחסים המוניטריים והבנקאיים בין איראן לעיראק", אמר.

באיראן ממשיכים לצאת נגד הנרומליזציה בין ישראל למדינות ערב:  "המאמצים שעשה המשטר הציוני לנרמל את היחסים עם מדינות אזוריות בשום אופן לא יביאו לביטחון המשטר הזה".

"אנחנו ועיראק מאמינים שהשלום והשלווה באזור תלויים בכך שכל הפקידים האזוריים יעשו את חלקם, ונורמליזציה [של היחסים] עם המשטר [הציוני] ונוכחות זרים באזור לא תפתור אף אחת מהבעיות של העם האזורי. "אמר ראיסי.

בהדגיש את חשיבות היחסים בין איראן לעיראק ואת התפקיד שמילאו שתי המדינות בהתפתחויות האזוריות, אמר ראיסי, "עמדנו לצד תושבי עיראק כשהמדינה עברה מצוקה קשה ונמשיך להיצמד יחד. ידידות ויחסים אלו לעולם לא יתקררו ויתפתחו על בסיס יומיומי. אין ספק שהביקור של מר קדימי והמשלחת הנלווית אליו יכול להוות נקודת מפנה בפיתוח היחסים בין שתי המדינות.

https://jcpa.org.il/2022/07/%d7%9e%d7%a0%d7%a1%d7%95%d7%a8-%d7%a2%d7%91%d7%90%d7%a1-%d7%95%d7%94%d7%aa%d7%9b%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%97%d7%9e%d7%90%d7%a1/

הוא אמר כי במהלך פגישתו עם קדימי הם דנו ביחסים הקיימים בין מדינות אזוריות, והוסיף: "אנו מאמינים ששיח בין מדינות אזוריות יכול לפתור בעיות אזוריות, [אך] נוכחותם של זרים באזור רק יוצרת יותר בעיות ואינה עוזרת. לפתור את הבעיות האלה".

מוקדם יותר החודש, אמר חמינאי, כי הממשלות הערביות שבחרו לנרמל את היחסים עם הישות "הישראלית" בניגוד לרצון עמן, בסופו של דבר ינוצלו על ידי המשטר הכובש.

בהתייחסו למלחמה בתימן אמר: "ללא ספק, אנחנו רואים את המשך המלחמה הזו חסרת פרי ומאמינים שאין למלחמה הזו תוצאה מלבד הסבל של העם", אמר ראיסי, והדגיש כי הפסקת אש יכולה להיות "צעד לקראת פתרון בעיות בתימן".

קדימי, מצדו, אמר כי במהלך שיחותיו עם פקידים איראנים, שני הצדדים דנו ביחסים היסטוריים, תרבותיים ודתיים דו-צדדיים.

ראש ממשלת עיראק הוסיף כי בגדד מייחסת חשיבות רבה ליחסיה עם טהראן על בסיס אינטרסים משותפים.

הוא ציין כי איראן ועיראק הסכימו לעשות מאמצים נוספים לשרת את האינטרסים של מדינותיהן ולהגביר את קשרי הסחר.

קדימי אמר שגם איראן ועיראק הסכימו לקבוע לוח זמנים כדי להקל על תהלוכת ארבאין השנתית הענקית.

הוא הוסיף כי בעוד שעולי רגל איראנים כבר יכלו לקבל אשרות בשדות התעופה בעיראק, כעת ניתן למספר מסוים של עולי רגל ארבאין לקבל אשרות דרך מעברי הגבול.

ראש ממשלת עיראק אמר, "דיברנו גם על אתגרים אזוריים גדולים והסכמנו לעשות מאמץ משותף כדי לסייע בביסוס יציבות ורוגע באזור. דיברנו גם על סוגיות הרות גורל העומדות בפני המדינות האזוריות. החלטנו לתמוך בהפסקת האש בתימן והסכמנו לתמוך בדיאלוג בתימן כדי לשים קץ למלחמה שהביאה סבל רב לעם התימנים".