עבור לתוכן העמוד
Menu

"קרב המוחות" בין השב"כ לחמאס

לכידת חוליית המחבלים של חמאס באזור רמאללה היא הצלחה חשובה של השב"כ במלחמה בטרור של חמאס • ארגון חמאס מנסה "לאזן" את התמונה בפרסום נתונים על מעצר עשרות משתפי פעולה ברצועה, לישראל יש יתרון ברור ב"קרב המוחות" מול חמאס

השב"כ הישראלי, בשיתוף עם הימ"מ, הצליח לעצור ב- 8 בינואר, במבצע מודיעיני מוצלח, את המחבל עאצם ברגותי, מבצע הפיגוע בצומת גבעת אסף בעת שהסתתר בביתו של סייען בכפר אבו שח'ידם באזור רמאללה.

עאצם ברגותי הופתע מהמעצר ולא הספיק אפילו להשתמש בנשק שהיה ברשותו, הוא נכבל באזיקים ונלקח לחקירה במתקני השב"כ.

מדובר בהישג מודיעיני חשוב, בכך תפס השב"כ את "חוד החנית" של ההתארגנות החבלנית של חמאס באזור רמאללה שהתבססה על חמולת ברגותי בכפר כובר, מדובר בפלג של המשפחה שהינו חבר ותיק בזרוע הצבאית של חמאס ועשה בעבר פיגועים נגד ישראל.

האחים צאלח ועאצם ברגותי ביצעו את הפיגועים בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף, לכידתם ותפיסת הנשק שהיה ברשותם יפחיתו משמעותית את סכנת הטרור באזור רמאללה.

מעצרו של עאצם ברגותי חשוב מאוד, גורמי הביטחון מגדירים אותו כ "נכס מודיעיני", הוא פעיל ותיק של הזרוע הצבאית של חמאס וחקירתו וחקירת הסייענים שנלכדו עמו תניב מידע חשוב על פעילות "החוליות הרדומות" של חמאס בשטחי הגדה המוכוונת מ"מטה הגדה" ברצועת עזה וממשרד הזרוע הצבאית באיסטנבול, את הפעילות הזו מנהל צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית וראש הזרוע הצבאית בגדה, באמצעות מחבלים ששוחררו ב"עסקת שליט" המכירים היטב את השטח.

 

כיצד פועל המודיעין הישראלי נגד חמאס?

 

חשיפת תשתית הטרור של חמאס באזור רמאללה הינה הצלחה חשובה של השב"כ הישראלי ששילבה מאמץ חקירתי ומודיעיני באמצעים שונים ומגוונים.

"קרב המוחות" המודיעיני בין השב"כ לחמאס נמשך עם יתרון ברור לישראל.

ארגון חמאס נלחץ מהפרסומים בישראל ובאמצעי התקשורת הערביים על הצלחת השב"כ בלכידת אנשיו ולכן הוא מיהר לפרסם אמש הודעה על "הצלחה" מודיעינית של מנגנוני הביטחון שלו ברצועת עזה כדי "לאזן" את התמונה.

בהודעה נטען כי נעצרו 45 משתפי פעולה עם ישראל בעקבות הפעילות המיוחדת של כוח צה"ל באזור ח'אן יונס בחודש נובמבר שעבר.

איאד אלבזם, דובר משרד הפנים של חמאס ברצועת עזה, טען כי מנגנוני הביטחון של חמאס מנהלים מצוד אחרי משתפי פעולה נוספים ברצועה.

"מדובר במאבק ביטחוני גדול שבו יש עליונות למוח הפלסטיני, מנגנוני הביטחון שלנו יכולים להתעמת עם מנגנוני הביטחון של הכיבוש, קשה לכיבוש להפעיל משתפי פעולה ברצועה ולכן הוא החדיר כוחות מיוחדים של צה"ל לאזור ח'אן יונס וגרם לתוצאה הרסנית", טען אלבזם.

ארגון חמאס מנסה שוב לסחוט את הלימון הזה עד לטיפה האחרונה, כל מי שבקי בשיטות המודיעין מבין כי מדובר בטענה מגוחכת ואין זה המקום להסביר מדוע, מה שחשוב להצביע עליו הוא שחמאס בלחץ גדול, הארגון מודה למעשה בהודעתו שיש עשרות משתפי פעולה עם ישראל שנעצרו וכי עוד כמה מהם עדיין פועלים בשטח- האם זוהי "ההצלחה" של מנגנוני הביטחון של חמאס ששולט ברצועה כבר 12 שנים?

דובר משרד הפנים של חמאס פירט בהודעתו את  השיטות באמצעותן מגייס השב"כ הישראלי את משתפי הפעולה הפלסטינים לשורותיו.

א.גיוס פלסטינים העוברים דרך מעבר ארז לישראל.

ב.שימוש בנערות פיתוי המגיייסות פלסטינים, תושבי הרצועה, באמצעות הרשתות  החברתיות (בעיקר פייסבוק).

ג.שימוש באגודות צדקה כדי להגיע לשכבות החלשות ברצועה הזקוקות לכסף ומהן לגייס משתפי פעולה.

ד.סיוע כספי ישיר-גיוס משתפי פעולה תמורת תשלום כספי על שירותיהם עבור ישראל.

 

ארגון חמאס מוטרד מאוד גם מהפעילות של משרד מתאם הפעולות בשטחים הכפוף לשר הביטחון.

האתר הביטחוני של חמאס "אלמג'ד" פרסם ב-7 בינואר את שיטות הפעולה של מתאם הפעולות בשטחים שלטענתו "מיישם את מדיניות הטרור הציונית".

בכתבה נטען כי מתאם הפעולות בשטחים מסייע בסגירת המעברים בגדה וברצועה כדי להפעיל לחץ על האוכלוסיה הפלסטינית וכי יש לו אג'נדה ביטחונית באמצעות שיטות מסורתיות וטכנולוגיה חדישה.

לטענת כותב המאמר, מתאם הפעולות בשטחים מנצל את צרכי האזרחים הפלסטינים לנסוע,לקבל אישורי עבודה ואישורים לטיפולים רפואיים וכי קציני השב"כ מגייסים תושבים פלסטינים במשרדיהם במעברי הגבול.

לדבריו הם משתמשים בשיטות מודיעיניות נוספות כדי להשפיע על האוכלוסיה הפלסטינית בשטחים:

א.שימוש בדף פייסבוק של מתאם הפעולות בשטחים-צוות ישראלי מיוחד מנתח את תגובות הגולשים הפלסטינים.

ב.אפליקציות בטלפון הסלולארי (סמרטפון) לקבלת אישורים שונים-כך מאתר השב"כ את נקודות התורפה של התשובים הפלסטינים.

ג.הפעלת רשתות אינטרנט באולמות ההמתנה במעברי הגבול-כך מצליח השב"כ לחדור למכשירי הטלפון הסלולאריים ולתכןלתם.

ד.שימוש באפליקציית "טלגרם"-כדי לחדור למכשירי טלפון סלולאריים.

ה.שימוש בתחנת רדיו של מתאם הפעולות בשטחים להעברת מסרים לפלסטינים-התחנה אמורה להיפתח בקרוב.

 

הפרסומים שיוזם ארגון חמאס על שיטות הפעולה המודיעיניות של ישראל נועדו להראות כי מנגנוני הביטחון שלו עוקבים אחריהן ולהרתיע את האוכלוסיה הפלסטינית מלשתף פעולה עם ישראל.

למעשה, ארגון חמאס פועל נגד הרוח, המצב הכלכלי הקשה ברצועה ושלטון הדיקטטורה של חמאס בעזה דווקא דוחפים פלסטינים רבים לשתף פעןלה עם ישראל, ארגון חמאס מעוניין ברגיעה בגבול הרצועה אך מאידך גיסא הוא מנסה לפתוח חזית חדשה עם ישראל בשטחי הגדה באמצעות הפעלת "חוליות רדומות" נגד מתנחלים וחיילי צה"ל.

לכן יש חשיבות גדולה ללכידת התשתית החבלנית של משפחת ברגותי בגדה וסביר להניח שהחקירה תוביל לגילויים ביטחוניים נוספים חשובים וסיכול פיגועים מתוכננים בשטחי יהודה ושומרון.