עבור לתוכן העמוד
Menu

קרב הירושה ברשות הפלסטינית: להערך לעימות אלים

קרב הירושה ברש"פ קיבל תאוצה בעקבות אשפוזו של יו"ר הרש"פ בבית החולים ברמאללה • מחמוד עבאס עדיין לא סימן את יורשו וישראל צריכה להיערך לאפשרות של קרב ירושה אלים בגדה

כמיטב המסורת של המשטרים הדיקטטורים בעולם הערבי, הוטל איפול מלא על מצב בריאותו של יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, המאושפז בבית החולים ברמאללה.

לבני העם הפלסטיני, שרשמית מחמוד עבאס הוא נציגם בתוקף היותו ראש אש"פ המוכר כנציג הבלעדי של העם הפלסטיני, אין שום מידע מוסמך על מצב בריאותו, הם ניזונים מהצהרות של מקורביו והדלפות לאמצעי התקשורת הערביים והתמונות שפורסמו אתמול.

שום רופא פלסטיני מבית החולים ברמאללה לא התייצב מול מצלמות הטלוויזיה למסור מידע על מצבו של המנהיג הפלסטיני בן ה-83 ולענות על שאלות הנוגעות למצבו הרפואי מבלי לפגוע בפרטיותו.

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח מי שאחראי למדיניות הזו הינו מחמוד עבאס עצמו והחבורה המקיפה אותו בראשות הגנרל מאג'ד פרג' וצאיב עריקאת.

הם שומרים את המידע הרפואי האמיתי צמוד לחזה כדי שיוכלו לעשות בו שימוש פוליטי.

הסודיות הזו גורמת לחרושת של שמועות בשטחים, בקצב הזה לא ירחק היום שבו יאשימו בכירי הרשות הפלסטינית את ישראל ב "הרעלת" מחמוד עבאס, כפי שהיא "הרעילה" את יאסר ערפאת, ואף יכריזו עליו כ "שהיד", אין גבול למערכת השקר והתעמולה הפלסטינית שמנסה כבר עכשיו לבנות את המיתוס והמורשת של מחמוד עבאס.

מחמוד עבאס אושפז ב-20 במאי בפעם השלישית בבית החולים ברמאללה לאחר שעבר בשבוע שעבר ניתוח באוזנו.

עיתון "אלחיאת" היוצא לאור בלונדון טען ב-21 במאי מפי מקורות פלסטינים יודעי דבר, כי מחמוד עבאס סובל מדלקת ריאות קשה, החום שלו עלה ל-40 מעלות ורופאיו מנסים להוריד אותו, הוא ער אך מונשם ע"י מכונת הנשמה.

לעומת זאת, אמר צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ ב-21 במאי כי מצבו הרפואי של מחמוד עבאס הינו טוב והוא ישוחרר ביום שני או שלישי.

מחמוד עבאס בן ה-83 סובל גם מבעיות קשות בליבו, הוא עבר  3 צינתורים אך למרות זאת נותר מעשן כבד.

החודשים האחרונים החל מחמוד עבאס להכין את פרישתו מהמערכת הפוליטית הפלסטינית ועשה שני צעדים משמעותיים בנושא.

א.הוא העביר החלטה במועצה המהפכנית של פת"ח כי סגנו בתנועה, מחמוד אלעאלול, יחליף אותו, במקרה של נבצרות מצדו, לתקופה של 60 יום כממלא מקוםיו"ר התנועה עד לעריכת פריימריז ובחירת יו"ר חדש.

ב.הוא העביר החלטה במל"פ שמאפשרת האצלת הסמכויות של המל"פ למועצה המרכזית של אש"פ המונה 115 חברים, הוא הפך את המועצה המרכזית של אש"פ  לגוף המקבל את ההחלטות החשובות ובכללן בחירת יו"ר הרש"פ, בכך דחק מחמוד עבאס החוצה את תנועת חמאס ששולטת במועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) ממאבק הירושה והשאיר אותו בתוך תנועת פת"ח בלבד שהיא עמוד השדרה של הרש"פ.

 

מי יחליף את מחמוד עבאס?

 

לפחות 8 בכירים בתנועת פת"ח רואים את עצמם כיורשים פוטנציאליים של מחמוד עבאס ובראשם מרוואן ברגותי הכלוא בישראל ושפוט ל-5 מאסרי עולם על רצח אזרחים ישראלים.

הסיכויים שישראל תשחרר את ברגותי מהכלא כדי שיחליף את מחמוד עבאס נראים כרגע קלושים.

חוץ ממנו מתחרים על התפקיד, הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי,מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פת"ח, ג'בריל רג'וב מזכ"ל פת"ח, צאיב עריקאת מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, מוחמד דחלאן שגורש מתנועת פת"ח, ד"ר מוחמד א-שתיה חבר הועדה המרכזית של פת"ח ותוופיק א-טיראווי חבר הועדה המרכזית של פת"ח.

אולם בגלל מאבקי הכוח במסגרת קרב הירושה ומתוך רצון לשמור על שלמותה של הרש"פ החליט מחמוד עבאס לסמן יורש זמני עד לעריכת בחירות כלליות.

הוא עדיין לא עשה זאת וגם לא מינה לעצמו סגן כפי שהבטיח לכמה ממקורביו.

עפ"י דיווח באתר "אלח'ליג' און ליין" מה- 5 במאי, מחמוד עבאס הודיע לצמרת תנועת פת"ח כי הוא עשוי למנות באופן זמני לתפקיד יו"ר הרש"פ את ראש הממשלה ראמי חמדאללה עד לעריכת בחירות כלליות בשטחים.

ראמי חמדאללה הינו ברירת המחדל של מחמוד עבאס מכיוון שהוא נאמנו ואיננו משתייך לשום מחנה אחר בתנועת פת"ח, כמו כן הוא מקובל על ארה"ב, ישראל ומדינות ערב.

לעומת זאת הוא איננו חבר רשמי בהנהגת אש"פ ומעולם לא ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי.

גם אם מחמוד עבאס יתאושש וייצא מבית החולים הרי שברור כי זמנו קצוב והוא לא יוכל להוביל את ההנהגה הפלסטינית לעוד פרק זמן ממושך.

לישראל, לבכירי פת"ח, לארה"ב ולמדינות ערב המתונות יש אינטרס משותף והוא לייצר "תקופת מעבר" יציבה וחילופי הנהגה שקטים בצמרת הרש"פ עד לבחירת מנהיג חדש שיעמוד בראש הרש"פ.

לא בטוח כלל וכלל שהמשימה הזו תושג, בשטח ישנן מליציות חמושות  המתכוננות לרגע שבו יפרוש מחמוד עבאס מתפקידו או שיהיה במצב של נבצרות.

הקבוצות האלה נאמנות ל מאג'ד פרג', מוחמד דחלאן, מחמוד אלעאלול, ג'בריל רג'וב, מרוואן ברגותי ותוופיק א-טיראווי.

בשטחי הגדה עלולים לפרוץ אירועי דמים והתנגשויות שונות בין הקבוצות השונות בפת"ח על השלטון והמצב עלול להתדרדר עד למלחמת אזרחים.

גם תנועת חמאס לא צפויה לטמון ידה בצלחת והיא אמורה להפעיל את אנשיה בשטחי הגדה במסגרת המאבק על הירושה.

האינטרס של חמאס הוא לתפוס את השלטון בשטחי הגדה ולשבש את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

צפויים לנו ימים מעניינים וייתכן שצה"ל יצטרך להתערב כדי למנוע מחמאס להשיג הישגים בשטח או למנוע התנגשויות בין הקבוצות השונות בפת"ח שעלולות לסכן את חיילי צה"ל והאזרחים הישראלים המתגוררים בתחומי יהודה ושומרון.