עבור לתוכן העמוד
Menu

קצינים בכירים קובעים: לחץ על הרשות הפלסטינית הוא המפתח לסיום תשלומי הטרור

מכתב פתוח מאת: משה יעלון, עמוס ידלין, עוזי דיין, ח"כ אלעזר שטרן, ח"כ יעקב פרי, ח"כ איל בן ראובן, עוזי ארד, יעקב אבן, גרשון הכהן, יעקב לפידות, דן ביטון, דובי יונג, עודד טירה, אפרים לאור ויוסי קופרווסר.

מכתב פתוח מאת:

משה (בוגי) יעלון, עמוס ידלין, עוזי דיין, ח"כ אלעזר שטרן, ח"כ יעקב פרי, ח"כ איל בן ראובן, עוזי ארד, יעקב (ג'קי) אבן, גרשון הכהן, יעקב לפידות, דן ביטון, דובי יונג, עודד טירה, אפרים לאור ויוסי קופרווסר.

קבוצה המכנה עצמה "מפקדים לביטחון ישראל" בראשות האלוף. (במיל.) אמנון רשף, פרסמה לאחרונה הודעה הקוראת לממשלת ישראל לבקש מהקונגרס האמריקאי שלא לאמץ את חוק טיילור פורס. הצעת חוק זו, הנמצאת כעת בהליכי חקיקה בארה"ב, קוראת לממשלת ארה"ב לקצץ את הסיוע הכלכלי האמריקני לרשות הפלסטינית, כל עוד היא משלמת משכורות לטרוריסטים ומספקת תמיכה כספית למשפחותיהם.

ה"מפקדים לביטחון ישראל', טוענים כי ענישה כספית מצד ארה"ב עשויה להחליש את הרשות ולפגוע ביכולתה לשמור על שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. ברור כי כקציני צה"ל לשעבר הם מתנגדים לתשלומי הטרור של הרשות הפלסטינית, אך סבורים כי על ממשלת ארצות הברית להימנע מהפעלת לחצים כלכליים על הרשות הפלסטינית.

כמפקדי צה"ל וראשי מערכות ביטחון בכירים בעבר, אנו דוחים את הצהרת 'מפקדים לביטחון ישראל'. וסבורים כי בטעות יסודה. קשה להבין איך קבוצה שמכנה את עצמה "מפקדים לביטחון ישראל" מתנגדת לנקיטת צעדים נגד מדיניות המסכנת באופן ישיר וחמור את ביטחונם של מדינת ישראל ושל אזרחיה. המדיניות הרשמית של הרשות הפלשתינית בדבר תשלום משכורות חודשיות למחבלים ולמשפחותיהם תומכת בטרור שתוצאתו היא רצח ישראלים. קשה להבין ולהצדיק את התנגדות "מפקדים לביטחון ישראל" למאמצי ארה"ב להימנע מלסייע לרשות הפלשתינית בגין מדיניות תשלומי הטרור שלה. הצגת עמדה כזו היא נשיאת שם "ביטחון ישראל" לשווא.

ברצוננו להצביע על כמה מהשגיאות הטמונות בעמדה זו. ראשית, הצהרת ה"מפקדים" מתייחסת לרשות כאל ישות שמטרתה היחידה היא לספק ביטחון לישראל. זוהי טענה מגוחכת. הרשות הפלסטינית היא ישות שמטרתה היא קידום האינטרסים הפלסטיניים, כפי שהיא רואה אותם.

הרשות הפלסטינית רואה בכל צורות ה"מאבק" על מנת להשיג אינטרסים אלה כלגיטימיות ולכן משלמת משכורות למחבלים שנעצרו ושוחררו, מכל ארגון טרור שהוא, כולל החמאס. תשלום זה מתבצע על פי החוק של ה"רשות", המתייחס לטרוריסטים כאל "המגזר הלוחם" של החברה הפלסטינית.

מתן כספים לרשות הפלסטינית, כדי לאפשר לה להמשיך לשלם את המשכורות הללו, המעודדות ומייצרות עוד טרור, הינו צעד לא הגיוני, בלתי חוקי ולא מוסרי. יותר מכל, זהו צעד לא אנושי. האם ראוי לצפות שמשלמי המסים האמריקאים יסייעו בכסף לאלה שקוראים למעשי טרור ואף מבצעים פיגועים נגד ישראלים?

שנית, אין סיכוי שהרשות תפסיק לשלם את המשכורות הללו בלי שתופעל עליה מסכת לחצים פוליטית, משפטית וחשוב מכל – כלכלית. ארה"ב, אירופה וישראל פנו לפלסטינים בעניין זה פעמים רבות ומעבר לתיקונים קוסמטיים, דבר לא השתנה. גם מול דרישות ישירות של הממשל האמריקאי החדש, הרשות הפלסטינית מבהירה כי היא לא תשנה את מדיניות תשלומי הטרור שלה. רק לחץ ממשי ומוחשי עשוי להביא  לכך שברשות ישקלו ברצינות את הצורך לשנות את מדיניותם. הרשות עשויה, כמובן, להחליט לא לעשות זאת אפילו תחת לחץ, ואז נצטרך להעריך מחדש את המדיניות שלנו.

שלישית, אין סיבה להאמין כי אם חוק טיילור פורס יאושר, שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות יעצר. שיתוף הפעולה הביטחוני משרת את האינטרסים של הרשות הפלסטינית. היא מתמקדת בסיכול פיגועים המתוכננים על ידי תנועת חמאס, היריבה הפוליטית של הרשות הפלסטינית, הג'האד האסלאמי ואנשי המדינה האסלאמית. התקפות אלה עשויות להרוג ישראלים, אך הן נועדו גם להביך את הרשות ולהחלישה במאבק הפוליטי מול חמאס.

שיתוף הפעולה הביטחוני הישראלי-פלסטיני אינו מונע מן הרשות הפלסטינית להשקיע בהפצת שנאה ובהסתה נגד ישראל ואינו מונע פעילות טרור של תנועת פת"ח עצמה. למעשה, חלק מהפיגועים בשנתיים האחרונות בוצעו על-ידי אנשי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית, אשר לאחר מכן פוארו על-ידי כיכרות ציבוריות שנקראו על-שמם על-ידי ממשלת הרשות, וכן מתן אותות כבוד נוספים, להם זוכה כל מחבל פלסטיני.

רביעית, אי-אישור של חוק טיילור פורס יהווה לגיטימציה למדיניותה הבלתי מקובלת של הרשות, וירשם כניצחון של הטרור, במאבקו לקבלת לגיטימיות וכוח.

לבסוף, בניגוד לטענה המרכזית של 'מפקדים לביטחון ישראל', הרשות הפלסטינית לא תתמוטט בגלל חוק טיילור פורס. יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, הבהיר כי הקמת הרשות הפלסטינית היא ההישג החשוב ביותר של התנועה הלאומית הפלסטינית. לא יהיה זה הגיוני שהפלסטינים יפרקו אותה. הם ינסו להתנהל איכשהו ללא הסיוע או במקרה הטוב, לשנות את המדיניות שלהם ובכך עשוי סוף סוף סיכוי לשלום, וזה האינטרס האמיתי של מפקדים, שבאמת דואגים לביטחון ישראל.

האיומים האמיתיים על הרשות הפלסטינית הם מחויבותה למטרות פוליטיות בלתי ניתנות להשגה ולמאבק מתמשך נגד ישראל, במקום להשקיע בתהליך שלום אמיתי, רמת התפקוד הנמוכה של הרשות, השחיתות הפושה בה והיעדר מערכת המבטיחה אמון עממי בהנהגה. אין לנו הרבה מה לעשות בעניין זה, ויש מקום לדאגה, לקראת סיום תקופת מנהיגותו של אבו מאזן, אך התמיכה בלחץ על הרשות כגיבוי לתביעה הצודקת להפסקת תשלום לטרוריסטים עולה בקנה אחד עם האינטרסים הביטחוניים של ישראל.

ראוי לציין כי הכנסת שוקלת להעביר חוק הקורא לנכות את הסכום שהרשות משלמת למחבלים מהכספים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית ומעבירה לה. מציעי החקיקה באים מכל המפלגות, למעט מר"צ והרשימה הערבית המשותפת. בין המציעים שני אלופים בדימוס, שניים מראשי השב"כ לשעבר, ניצב לשעבר במשטרה ואלוף משנה לשעבר בצה"ל, שהיה מפקד יחידה מיוחדת. אנשים אלה מחויבים מאדלביטחונה של ישראל.

רב-אלוף (במיל.) משה (בוגי) יעלון כיהן כרמטכ"ל וכשר הביטחון.

אלוף (במיל.) עמוס ידלין שרת כראש אגף המודיעין הצבאי, כיום עומד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב.

אלוף (במיל.) עוזי דיין שימש כיועץ לביטחון לאומי לשעבר וסגן הרמטכ"ל, כיום הוא ראש מועצת הביטחון.

אלוף (במיל.) יעקב "ג'קי" אבן, מפקד אוגדה לשעבר ומפקד לשעבר של המכללה לביטחון לאומי

אלוף (במיל.) גרשון הכהן מפקד חיל הים לשעבר ומפקד המכללות הצבאיות של צה"ל.

אלוף (במיל.) יעקב לפידות, הוא מפקד אוגדה לשעבר ומפקד לשעבר של המכללה לביטחון לאומי

תא"ל (במיל.) עודד טירה, מפקד חיל התותחנים לשעבר.

תא"ל יוסי קופרווסר לשעבר ראש אגף המחקר וההערכה של אגף המודיעין ומנכ"ל המשרד לענינים אסטרטגיים. כיום הוא מנהל פרויקטים בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

ח"כ יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר. כיהן כשר המדע והטכנולוגיה.

ח"כ אלעזר שטרן, אלוף (במיל.), מפקד בה"ד 1 לשעבר, קצין חינוך ראשי לשעבר וראש אגף משאבי אנוש לשעבר.

ח"כ איל בן ראובן, אלוף (במיל.) סגן מפקד פיקוד צפון במילואים,  שירת כמפקד גיס בחיל השריון, היה ראש מטה זרוע היבשה וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

פרופ' עוזי ארד, ראש אגף המחקר במוסד לשעבר, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר.

אלוף (במיל.) דן ביטון, לשעבר ראש אגף טכנולודיה ולוגיסטיקה, וראש עוצבות אתגר וסיני.

אל"מ (במיל.) אפרים לאור, לשעבר ראש מחלקת התכנון המבצעי באגף המבצעים, לשעבר מפקד גדוד 82 ומפקד חטיבה 7.

תת-ניצב (בדימוס) דובי יונג, לשעבר ראש מטה הכוחות המיוחדים של משטרת ישראל, מומחה לביטחון פנים ולחימה בטרור.