עבור לתוכן העמוד
Menu

קנדה: סוגיית מכירת הקרקעות ליהודים הגיעה גם ליבשת

הכתבה מתארת פלסטיני שלכאורה מכר חלקת קרקע ליהודים כ"בוגד" תחת הכותרת: "לקח לכל בוגד המעביר קרקעות: הוא יחיה כבוגד וימות כופר".

קנדה: המגזין הקנדי בערבית "כאן לונדון", היוצא לאור בלונדון, אונטריו, פרסם (גיליון 79, דצמבר 2018, עמוד 18) את הכתבה הבאה:[1]

כותרת: "לקח לכל בוגד המעביר קרקעות: הוא יחיה כבוגד וימות כופר"

תוכן הכתבה: "האדם המכונה עלאא קרש אשר העביר חלקת קרקע בעיר אל-קודס [ירושלים] לציונים מת לא מכבר יחד עם אנשים אחרים בתאונת דרכים בדרך יריחו.

"הלווית ההרוגים בתאונת הדרכים הקשה נערכה במסגד אל-אקצה למעט ההלוויה של הבוגד הזה, כיוון שאיש לא הסכים להתפלל לזכרו ולא ניתן היתר להכנסת ארון הקבורה שלו למסגד אל-אקצה.

"כמו כן, כל המסגדים ב[עיר] אל-קודס סירבו להכניס את ארון הקבורה באומרם, כי הם אינם רוצים שבוגד אשר העביר אדמה ליהודים יטמא אותם [כלומר גופתו תחלל את קדושת המסגדים], וכדי שהדבר ישמש לקח לכל בוגד כמוהו.

"אחד האנשים ב[עיר] אל-קודס סיפר לי ביום מן הימים, כי המתווך אשר העביר את הבית אשר מוכר כיום בשם "בית שרון" לטרוריסט אריאל שרון [לשעבר ראש ממשלת ישראל], מת שנה לאחר מכן [לאחר העברת הבית לידי שרון], וגורלו היה דומה לאדם זה, כיוון שכולם סירבו להתפלל לזכרו ושערי מסגד אל-אקצה נסגרו בפניו! האם המתווכים של הכיבוש אינם לוקחים בחשבון את הגורל הזה?"

 

משפחתו של עלאא כמאל קרש פרסמה (9 בנובמבר 2018) הודעה[2] בה נאמר, כי הבית האמור הושכר ע"י משפחת קרש משנת 1935, ובשנת 2009 ממשלת ישראל החלה לפעול לפינוי הבית מיושביו בטענה שהוא נמכר ע"י בעליו. לטענת המשפחה, בשנת 2010 השתלטו "מתנחלים" על הבית למעט חדר אחד בו התגורר אחד מבני המשפחה. עוד אמר, כי הפינוי של חדר זה בוצע בכוח בשנת 2016 למרות המחאה של בני המשפחה.

 

הודעת המשפחה ציינה, כי עלאא קרש ריצה עונש מאסר בישראל במשך שלוש שנים (במשתמע על רקע ביטחוני) והוא היה אחד הפעילים באינתיפאדה הראשונה בעיר העתיקה ירושלים.

 

בני המשפחה הדגישו, כי הם ערכו תפילה לזכרו של עלאא קרש וכי הוא נקבר בהתאם להלכה האסלאמית. לדבריהם, הם לא מחו על הסירוב להתפלל לזכרו במסגד אל-אקצה כדי למנוע "בעיות" וכדי לשמור על שלום הציבור. לדבריהם, הוקמה סוכת אבלים לקבלת ניחומים במשך שלושה ימים על פי הנוהג האסלאמי.

 

משפחת קרש קראה ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לפעול נגד אלה העומדים מאחורי הניסיון להפיץ דברי כזב על המת ומשפחתו.

 

בשנה אחרונה הגבירה הרשות הפלסטינית והמוסדות הפלסטיניים האסלאמיים את הקמפיין נגד מכירת אדמות ליהודים.

 

בהודעה שפרסם (10 ביולי 2018)[3] אמר מוחמד אמין חוסיין, המופתי העליון של פלסטין, כי פלסטין היא אדמת הקדש אסלאמי ועל פי ההלכה האסלאמית חל איסור למכור אותה לאויבים.

 

חוסיין ציין, כי מכירת אדמה לאויבים ולספסרים נחשבת לביטוי של נאמנות לכופרים ובכך היא מוציאה את המוכרים מכלל עדת המוסלמים והם נכללים בגדר אלה שעזבו את האסלאם ובגדו בדת, באללה ובמוחמד.

 

בתום ישיבה שקיימה ב-11 באוקטובר 2018 הודיעה מועצת פוסקי ההלכה העליונה של פלסטין (מג'ליס אל-אל-איפתא אל-אעלא) בראשות המופתי העליון של ירושלים ופלסטין השיח' מוחמד חוסיין, כי כי פלסטין היא אדמת הקדש אסלאמי ואסור למכור את אדמותיה ונכסיה או להעביר את הבעלות על אדמתה ל"אויבים".[4]

 

עוד הדגישה פוסקי ההלכה העליונה של פלסטין, כי המכירה של נכסי נדל"ן לכיבוש או העברת בעלות באמצעות מתווכים נחשבות בגידה חמורה בדת, במולדת ובערכים. עוד צוין, כי כל מי ששותף לפשע זה הוא בגדר זומם נגד האדמה והעם הפלסטיני ו"מוכר את נפשו לשטן וחובה ללחום בו בכל המישורים, על משפחתו להתנער ממנו לאחר רדיפתו במישור הביטחוני על מנת שישמש לקח לכל מי שחשקה נפשו לוותר על גרגר אחד מהאדמה המבורכת".

 

השיח' עיכרמה סברי, ראש המועצה המוסלמית העליונה ודרשן במסגד אל-אקצה, הדגיש כי ההלכה האסלאמית אוסרת על מכירת קרקעות ליהודים. "אנו מדגישים [את חשיבות] פסקת ההלכה שפרסמו חכמי הדת של פלסטין בשנת 1935 ולפיו המעביר חלקת קרקע ליהודים מוציא עצמו מעדת האסלאם. את גופתו לא ירחצו, היא לא תולבש תכריכים, לא יתפללו לעילוי נשמתו והוא לא יקבר בבתי העלמין של המוסלמים".[5]

 

פסק ההלכה משנת 1935,[6] שאושר בידי חכמי הלכה מפלסטין ומכל רחבי העולם האסלאמי, "אסר פה אחד על מכירת אדמות בפלסטין ליהודים". האיסור חל גם תיווך, סיוע בהסדרה של המכירה או שתיקה על פעולת מכירה של אדמות ליהודים. עוד נקבע, כי העוברים על פסק ההלכה דינם כדין הבוגדים באללה ובנביאו מוחמד. על פי ההלכה האסלאמית, דין מוות חל על מוסלמים הבוגדים באסלאם, באללה או במוחמד.

 

הכתבה בעיתון "הונא לונדון" עשויה לטעת אצל הקוראים את הרושם, כי מכירת קרקעות ליהודים באל-קודס – ירושלים משמעותה בגידה באסלאם, וכי אלה הנוהגים כן מוציאים עצמם מעדת המוסלמים.

[1]    https://drive.google.com/open?id=1LMbvGhiIBnN–cJ1iUviKB-oC3ViNEz2

[2]    https://tinyurl.com/y82y2yg3

[3]    https://drive.google.com/open?id=1OIAueyuDdQmWt_MpEaH-a2GALVcIS4wQ

[4]    http://www.wafa.ps/ar_page.aspx?id=7VjvfLa840302723700a7VjvfL

[5]    https://twitter.com/PalinfoAr/status/1048404336144015361

[6]    https://www.palestine-studies.org/sites/default/files/The_Fatwa_on_the_Sale_of_Land.pdf