עבור לתוכן העמוד
Menu

קמפיין "השחר הגדול" של חמאס ופת"ח על הר הבית – הגפרור שעלול להדליק את ירושלים

ארגון חמאס הכריז על קמפיין הסתה חדש הנקרא "השחר הגדול" ומנסה להביא להסלמה בהר הבית שתוביל לאינתיפאדה חדשה • המתיחות במתחם הר הבית גברה לאחר הרחקתו של השיח' עכרמה צברי, חמאס מאתגר את גורמי הביטחון שמנסים לשמור על הסדר

בחודש האחרון החריף המאבק על השליטה בהר הבית לאחר שתנועת חמאס השיקה קמפיין הסתה חדש הנקרא "השחר הגדול" הקורא למוסלמים להגיע לתפילות השחר במסגד אלאקצא, במערת המכפלה בחברון ובכל המסגדים בגדה וברצועה במחאה על המדיניות הישראלית "לייהד" את מסגד אלאקצא ואת מערת המכפלה בחברון.

הקמפיין של חמאס החל לפני פירסום "עסקת המאה" של טראמפ ותנועת פת"ח הצטרפה אליו. פירסום תוכנית השלום האמריקנית הגביר את המתיחות בהר הבית במיוחד לאור העובדה שהתוכנית קובעת כי הסטטוס קוו בהר הבית ימשך ויהודים יוכלו בעתיד להתפלל בהר הבית, כיום יכולים לבקר בהר הבית יהודים כתיירים אולם אסור להם להתפלל במקום.

לאחר פירסום התוכנית האמריקנית גבר קצב ההסתה של חמאס בכל הקשור לכניסת ישראלים להר הבית והחשש שישראל תנסה ליישם באורח חד צדדי את מה שמופיע במסמך "עסקת המאה" בכל הקשור להר הבית.

בחמאס יודעים כי הסלמה במצב הביטחוני בהר הבית יכולה להצית אינתיפאדה חדשה, אם לא בכל שטחי הגדה אז בוודאי במזרח ירושלים, כפי שהדבר כבר אירע בעבר.
הר הבית הפך לגפרור או הנפץ שמבעיר את השטח. גם יו"ר הרש"פ וגם חמאס מודעים לכך והם משתמשים בסמל הדתי של מסגד אלאקצא לנסות ולהבעיר את השטח בהתאם לצרכיהם הפוליטיים והמדיניים.

 

לכן,בחודש האחרון יש ניסיונות להסלמה במצב הביטחוני בהר הבית. מדי יום שישי, בתפילות השחר, ההפגנה הראשונה החלה ב-17 בינואר, מאות מתפללים יצאו בתהלוכה ברחבת הר הבית לאחר תפילת השחר תוך שהם קוראים קריאות לאומניות ומפרים את הסדר הציבורי, משטרת ירושלים הכניסה כוחות לרחבת הר הבית ופיזרה את המפגינים.
מאז ערוכה המשטרה בכוחות מתוגברים באזור הר הבית בימי שישי ומפזרת את ההפגנות לאחר תפילות השחר בעודן באיבן ולא מאפשרת להן להתרחב. מזג האוויר החורפי מסייע להרגעת השטח אך יש היענות של הציבור המזרח ירושלמי לקריאות של חמאס ופת"ח להגיע לתפילת השחר במסגד אלאקצא וזה בהחלט סימן מדאיג מבחינה ביטחונית.

חמאס ופת"ח ממשיכות בהפצת השקר כי "מסגד אלאקצא בסכנה" וכי ישראל פועלת לחלק את מסגד אלאקצא מבחינת זמני התפילה והמקום כפי שעשתה במערת המכפלה בעקבות הטבח של ברוך גולדשטיים בפברואר-1994 ולהקים בית כנסת באזור שער הרחמים.

בטענה הזו גם משתמשים הרש"פ, ירדן והפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל שהוצא מחוץ לחוק.

הרחקת השיח' עכרמה צברי

משטרת ירושלים עצרה בחודש שעבר יותר מ 120 פלסטינים על רקע הפרות הסדר בהר הבית ומסרה ל-60 פלסטינים נוספים צווי הרחקה ממתחם הר הבית לתקופות שונות.
האירוע החשוב ביותר היה הרחקתו של השיח' עכרמה צברי ממתחם הר הבית בצו לתקופה של 4 חודשים.

השיח' עכרמה צברי בן ה-80 נחקר במשטרה בחשד להסתה וכי בין היתר קרא לתושבי מזרח ירושלים להצטרף לקמפיין "השחר הגדול" מדי יום שישי.
השיח' צברי הינו דמות מוכרת בכל העולם המוסלמי, הוא משמש בתפקיד ראש המועצה המוסלמית העליונה והינו גם הדרשן של מסגד אלאקצא.

בשבוע שעבר הוא הפר את צו ההרחקה והגיע לתפילות בהר הבית ונישא על כפיים על ציבור המתפללים.

הרחקת של השיח' עכרמה צברי מהר הבית מעוררת זעם רב ברחוב המזרח הירושלמי, אולם הוא לא הותיר ברירה לגורמי הביטחון ועל פי החשדות נגדו הוא גורם המתסיס באופן קבוע את האווירה בהר הבית.

המתיחות בהר הבית גברה בשנה האחרונה על רקע המחלוקת בנושא מתחם שער הרחמים, שנפתח בכוח ע"י הווקף המוסלמי תוך הפרת צו בית המשפט, והעימותים היום יומיים בין השוטרים הישראלים לשומרי הווקף.

 

תוכנית "עסקת המאה" הגבירה את המתיחות עוד יותר ואנשי הדת השייכים לווקף המוסלמי משלהבים אף הם את האווירה בהר הבית ומתערבים בעניינים המדיניים.
כך למשל, השיח' מוחמד חסין, המופתי של ירושלים פירסם ב-10 בפברואר פסק הלכה(פתווא) שבו נכתב כי כל מי שישתף פעולה עם תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית בוא בוגד באללה, בנביא מוחמד, במסגד אלאקצא ובפלסטין.

בפסק ההלכה נאמר כי "התוכנית האמריקנית גוזלת את ירושלים מבעליה החוקיים".

ארגון חמאס מנסה להבעיר את השטח על רקע דתי ולהביא לאינתיפאדה במזרח ירושלים ובשטחי הגדה, לכן גורמי הביטחון של ישראל פועלים כעת בנחישות כדי לסכל את המזימה החדשה של חמאס, חשוב מאוד, במיוחד בתקופה הזו, לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית ולא לחרוג ממנו.