עבור לתוכן העמוד
Menu

קללת חאשוקג'י

בית המלוכה הסעודי הסתבך מבחינה בינלאומית בגלל  היעלמותו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י על אדמת טורקיה המיוחסת ליורש העצר מוחמד בן סלמאן • ההערכה בעולם הערבי היא שסעודיה תיאלץ לצמצם נזקים, להודות בקשר שלה להיעלמותו של העיתונאי ולמצוא גורם שיהיה "השעיר לעזאזל" בפרשה

סעודיה, מנהיגת העולם הסוני, נמצאת במצוקה גדולה, ובמיוחד יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בעקבות פרשת היעלמותו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י שעפ"י החשד נרצח ע"י שליחיו של יורש העצר הסעודי בתוך בניין הקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

שבועיים ימים חלפו מיום היעלמותו של ג'מאל חאשוקג'י ומצבה רק הולך ומסתבך.

הנשיא טראמפ שוחח בטלפון עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז שהכחיש נמרצות כל קשר להיעלמותו של חאשוקג'י, בעקבות השיחה שיגר טראמפ את שר החוץ מייק פומפיאו לריאד כדי לקבל הסברים מפורטים על המשבר. כמו כן הודיעה ארה"ב כי סעודיה מסכימה לחקירה יסודית על המקרה.

שר החוץ של טורקיה, קאווסוגלו אמר היום (שלישי) כי טורקיה "לא קיבלה הודאה" מסעודיה על היעלמותו של העיתונאי ג'מאל ח'וגוגי, לאחר שביקר בקונסוליה באיסטנבול לפני שבועיים.

משפחתו של ג'מאל חאשוקג'י דורשת הקמת ועדת חקירה בינלאומית נייטרלית בנסיבות מותו. גם בארה"ב ובקהילה הבינלאומית גוברת הדרישה למצות את הדין עם סעודיה, בקונגרס מדברים על ביטול עסקות מכירת נשק אמריקני לסעודים. בין שתי המדינות עומדות עסקות נשק ענקיות  הנאמדות בכ-110 מיליארד דולר.

הפרשה מאיימת ליצור קרע בין סעודיה למדינות המערב בעוד ארה"ב וסעודיה נאבקות יחד נגד משטר ההיאתולות באיראן, עדיין לא ברור אילו השפעות יהיו למשבר על עתיד המזרח התיכון.

טורקיה טוענת כי בידיה הוכחות מוקלטות חותכות למעשה הרצח אך היא עדיין לא פרסמה אותן, גופתו של חאשוקג'י לא התגלתה אך גורמים במשרד התובע הכללי הטורקי מסרו לערוץ אל-ג'זירה כי  צוות החקירה הטורקי בראשות התובע הכללי שנכנס לתוך בניין הקונסוליה באיסטנבול בחיפוש אחר ראיות לרצח, מצא ממצאים המאששים את ההנחה הזו למרות שנעשה מאמץ לטשטש אותם,להערכת הטורקים יצטרך הצוות עוד יומיים-שלושה כדי לסיים את עבודתו.

רשת CNN דיווחה ב-15 באוקטובר כי סעודיה נערכת להודות כי חאשוקג'י נהרג בקונוסליה בעת חקירה שהשתבשה וכי היא תתחייב שהאחראים ישאו באחריות.

גורם אחר מסר ל CNN כי סעודיה מכינה דו"ח שבו יכתב כי מי שחקר את העיתונאי פעל על דעת עצמו ושכל המעורבים ישאו באחריות.

מה באמת קרה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול?

ערוץ אל-ג'זירה דיווח ב-15 באוקטובר מפי גורמים במשרד התובע הכללי בטורקיה כי בידי גורמי  הביטחון הטורקים הקלטות אודיו שמהן עולה כי העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י נרצח 4 דקות בלבד לאחר שנכנס לבניין הקונסוליה הסעודית  באיסטנבול.

עפ"י הדיווח, בעת שישב חאשוקג'י בחדרו של הקונסול הסעודי מוחמד אלעתיבי נכנסו מספר אנשים אל החדר וגררו אותו בכוח לחדר סמוך, תוך השמעת קללות, וניסו להרוג אותו באמצעות זריקה, אחרי כמה דקות נדם קולו של חאשוקג'י.

דעת הקהל בסעודיה, במדינות ערב ובקהילה הבינלאומית היא נגד סעודיה ורואה בה את האחראית לחיסולו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י.

רצח חאשוקג'י מסמל  את הפגיעה הקשה במדינות ערב בחופש הביטוי ובזכויות האדם, מדובר במשטרים דיקטטורים שאינם יכולים לקבל שום ביקורת מקרב בני עמם.

סעודיה הפסידה בבורסה סכום של 33 מילארד דולר והנשיא טראמפ איים בנקיטת סנקציות כלכליות ומדיניות כלפיה אם יתברר כי היא האחראית לחטיפתו ורציחתו של העיתונאי חאשוקג'י.

סעודיה הגיבה באזהרה משלה וזו הפעם הראשונה מזה עשרות שנים  ששתי המדינות מחליפות בינהן אזהרות פומביות מהסוג הזה.

מדינות, ארגונים, אמצעי תקשורת ואישים מהמערב כבר הודיעו על ביטול השתתפותן בועידת ההשקעה העולמית "דאבוס במדבר" שתתקיים בסעודיה וזאת במחאה על רצח חאשוקג'י.

שלומיאליות סעודית

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז יזם ב-14 באוקטובר שיחת טלפון עם נשיא טורקיה ארדואן כדי לדון במשבר וארמון המלוכה הסעודי פרסם הודעה על דברי השבח שאמר המלך על הקשר בין סעודיה לטורקיה.

ברור שמדובר בניסיון לרכך את עמדתה של טורקיה שהינה חברה בציר התומך ב"אחים המוסלמים" המתנגד למדיניות סעודיה בראשות הנשיא ארדואן ושליט קטאר השיח' תמים בן חמד.

סעודיה עומדת בראש הציר הנגדי המתנגד לתנועת "האחים המוסלמים" הכולל את מצרים ומאע"מ.

העיתונות המצרית הרשמית התיייצבה לצד סעודיה והאשימה את תנועת "האחים המוסלמים" ביחד עם טורקיה וקטאר בחטיפתו או ברציחתו של חאשוקג'י וקשירת קשר נגד סעודיה.

במקביל הודיע מלך סעודיה על פתיחה בחקירה פנימית בעניין היעלמותו של העיתונאי חאשוקג'י.

סעודיה מנסה לפתור את המשבר בדרך דיפלומטית, המלך הסעודי שיגר לאיסטנבול את יועצו הנסיך ח'אלד אלפייצל שיש לו קשרים טובים עם הצמרת הטורקית, הוא נפגש עם הנשיא ארדואן אך נכשל בניסיונו לשכנע אותו כי גורמים "סוררים" אחראים למותו של חאשוקג'י בבנין בקונסוליה וכי לארמון המלוכה לא היה קשר למותו של העיתונאי.

כבר עתה ברור שכל הפרשה מתחילתה נוהלה באופן שלומיאלי שרק סיבך את בית המלוכה הסעודי.

החובבנות הסעודית באה לידי ביטוי בקבלת ההחלטה לחסל את ג'מאל חאשוקג'י על אדמת טורקיה, התכנון והביצוע של החיסול היו כושלים ולא נלקחה בחשבון האפשרות כי הקונוסליה הסעודית באיסטנבול היא תחת פיקוח של שירותי הביטחון הטורקים שגם מצותתים לנעשה במשרדי הקונסוליה.

מדובר במחדל סעודי גדול בתחום הביטחון והמודיעין שעליו היא כנראה תיאלץ לשלם מחיר כבד.

גם ניהול המשבר ע"י הסעודים היה מגננתי והותיר את הזירה התקשורתית האזורית והבינלאומית להתקפות טורקיה ומדינות המערב.

הנשיא ארדואן נתן לסעודיה אפשרות של מוצא של כבוד מהתסבוכת שיצרה, הוא שמר רוב הזמן על שתיקה והשמיע מתחילת המשבר רק הצהרה אחת והותיר את הבמה ליועציו אשר הדליפו בשיטתיות לאמצעי התקשורת מידע מפורט על חטיפתו של ג'מאל חאשוקג'י וחיסולו בתוך בניין הקונסוליה הסעודית באיסטנבול ע"י "צוות חיסול" שהגיע במיוחד מסעודיה.

נשיא טורקיה הסכים להקמת צוות משותף סעודי-טורקי שימצא פתרון למשבר אך ברור שסעודיה איננה יכולה לצאת מן המשבר בלא כלום, הטורקים מצפים שהיא תצביע על האחראים לרצח ותאפשר את העמדתם לדין בטורקיה מכיוון שהפשע בוצע על אדמה טורקית.

פרשנים ערבים מעריכים שאם תסרב סעודיה למסור את האחראים לרצח לידי הטורקים היא מסתכנת בכך שתסתבך בהקמת ועדת חקירה בינלאומית ובכך שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן יהיה מבוקש לחקירה או העמדה לדין ע"י בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג.

 

כיצד תסתיים הפרשה?

 

נשיא טורקיה ארדואן רואה עצמו כמנהיג אסלאמי חשוב המוביל את העולם האסלאמי מתוקף היותו מבכירי תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, הוא נמצא בפני בעיה קשה בפני העולם המוסלמי והקהיליה הבינלאומית ואיננו יכול להרשות לעצמו לוותר לסעודיה ולעבור לסדר היום.

כל ויתור או עסקה מתחת לשולחן עם הסעודים יתגלו והדבר יפגע בתדמיתו.

חיסולו של חאשוקג'י על אדמה טורקית נחשב בעולם לפגיעה קשה בריבונות של טורקיה וזלזול חמור בה.

אחת ההערכות הנשמעת בעולם הערבי היא שסעודיה תנסה למשוך את המשבר לאורך זמן בתקווה שבינתיים יצוץ נושא חשוב אחר שימשוך את התעניינות דעת הקהל העולמית ויסיט אותה מפרשת חאשוקג'י.

העיתון "דיילי טלגרף" הבריטי דיווח ב-15 באוקטובר כי סעודיה מנסה לשכנע את ממשלת טורקיה לצאת בהודעה משותפת כי העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י מת כתוצאה מהתקף לב וכי הדיפלומטים הסעודים בקונסוליה הסעודית באיסטנבול נכנסו לפניקה והסתירו את גופתו.

לא מן הנמנע שבית המלוכה הסעודי ימצא "שעיר לעזאזל" שעליו יוכל להטיל את האחריות לרצח העיתונאי חאשוקג'י, להתנער ממנו פומבית ולהסגירו לטורקיה בטענה כי פעל באופן עצמאי בניגוד למדיניותו והנחיותיו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

פתרון כזה יאפשר גם לנשיא טראמפ שלא לנקוט בצעדים חריפים מדי נגד סעודיה.

בית המלוכה הסעודי עשוי להטיל את האחריות למותו של חאשוקג'י על מוחמד עתיבי, הקונסול הסעודי באיסטנבול או על סעיד אלקחטאני יועצו הקרוב של יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

קחטאני נחשב לזרוע של יורש העצר "המטפלת" מאחורי  הקלעים באמצעי התקשורת הסעודים ועפ"י מקורות שונים הוא שניהל את המבצע נגד ג'מאל חאשוקג'י.

החשש של בית המלוכה הסעודי הוא מצעד אמריקני שיקפיא את את הפקדונות והכספים הסעודים בבנקים בארה"ב שנאמדים ביותר מ-2 טריליון דולר כפי שהוקפאו כספיה של איראן אחרי המהפיכה הח'ומיינסיטית ב-1979.