עבור לתוכן העמוד
Menu

קלטת קול ישנה חושפת שחיתות בשורות משה"מ

התקשורת האיראנית: מדובר בניסיונות לנקום על פעילות כח קדס

תחנת רדיו פרדא האמריקאית הודיעה[1] (10.2) כי הגיעה לידיה קובץ  קול באורך של כשעה, מדיון חסוי שנערך בשנת 2018 בין מחמד עלי (עזיז) ג'עפרי ( Mohammad Ali Aziz-Jafari )מפקד משמרות המהפכה לבין צאדק' זולק'דרניא (Sadeq Zolqadrnia), לשעבר סגן מפקד משמרות המהפכה לענייני כלכלה ושיקום, שבו השניים דנו בהרחבה על סוגיות כלכליות ושחיתויות ענק בצמרת משמרות המהפכה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

לאחר הפרסום ברדיו פרדא הקובץ הופץ במרבית כלי התקשורת בשפה הפרסית מחוץ לאיראן ולבסופו של דבר נדונה הסוגיה גם בכלי התקשורת באיראן. סוכנות הידיעות פארס ניוז המזוהה עם משה"מ אשרה את מקוריותה של הקלטת[2].

התקשורת  השמרנית המזוהה עם משמרות המהפכה ניסתה אף היא להמעיט מחשיבות הגילויים בקלטת בדבר שחיתות כלכלית בתוך משמרות המהפכה. נטען בין היתר כי קובץ הקול הופץ כבר ברשתות החברתיות בינואר 2020[3].

https://jcpa.org.il/article/%d7%a2%d7%a8%d7%91-%d7%94%d7%91%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%9c%d7%91%d7%a0%d7%95%d7%9f-%d7%a0%d7%a1%d7%a8%d7%90%d7%9c%d7%9c%d7%94-%d7%9e%d7%90%d7%aa%d7%92%d7%a8-%d7%90%d7%aa-%d7%99%d7%a9/

לפי הקלטת, השניים התייחסו לחלקם הישיר של יו"ר המג'לס מחמד באק'ר ק'אליבאף (ראש העיר דאז של טהראן) (Mohammad Baqer Qalibaf) ומפקדים בכירים של המשמרות, בינהם קאסם סולימאני, ג'מאלאלדין אברומנד סגן מפקד המשמרות לענייני התיאום וחוסין טאיב (Hossein Taeb ) ראש ארגון המודיעין של המשמרות.

על פי תמליל הקלטת הארוכה, ג'עפרי וזולק'דרניא ציינו בדיון החשאי שלהם, כי סולימאני וח'אמנהאי הם שתומכים בחלק מהשחיתויות הענק בצמרת משמרות מהפכה, וכי הגורמים שהיו מעורבים בשחיתויות המדוברות, חויבו לסייע כספית למימוש מטרות כח קדס, בראשו עמד סלימאני עד חיסולו (ינואר 2020).

זולק'דרניא, שככל הנראה שהקליט את השיחה החשאית במטרה לדווח באופן מסודר לממונים עליו, נשמע בקלטת האומר כי לפי הוראת עלי ח'אמנהאי כי המטרה של הפעילות הכלכלית של משה"מ  צריכה להיות הגשת סיוע לכח קדס  ולכן 90% מהמשאבים הכלכליים מהפעילויות הכלכלית  והמסחריות ועוד של משה"מ צריכים להיות מועברים לידיו ו-10% מהרווחים הנותרים צריכים להקצות ליתר כוחות משה"מ. המדובר  בכספים מעבר לתקציב הרשמי השוטף של הכוחות.

בדיון החסוי, זולק'דרניא מספר לג'עפרי כי המפקדים הכוחניים ומפקדים לשעבר של המשמרות כמו ק'אליבאף "בולעים" את הכספים ואת המשאבים של כח קדס, והדבר גרם לריב בין אסמעיל ק'אאני שאז היה סגן מפקד  כח קדס לבין ג'מאלאלדין אברומנד, שנתמך ע"י ק'אליבאף.

לפי רדיו פרדא, ג'עפרי מביע שמחה בדיון החסוי מההתמרמרות של מפקדי כח קדס בגלל התנהלות יתר מפקדי משה"מ, ואומר: כי עתה ק'אסם (סולימאני) מתחיל להבין מה עשו לו…זה טוב מאוד שעכשיו הסוגיה קשורה ישירות אליו ואם יתברר מה גודל החובות של "הולדינג יאס" ("Yas Holding" אחת התשלובות הכלכליות של מפקדי המשמרות) לכח קדס, וכי יש לקבל זאת בברכה כי סולימאני יבין שעליו לפעול…". סוכנות הידיעות פארס דיווחה בהקשר זה כי "יאס הולדינגס" הוקמה על ידי איראן כדי לתמוך במאבק בארגון המדינה האסלאמית במסגרת "חזית ההתנגדות" באמצעות פרויקטים של בינוי שונים, אך נכשלה במשימתה ולכן הוצאה ממסגרת משה"מ ועיריית טהראן, שהפסיקו לפקח אחריה ובהמשך פורקה לאחר שנחשפו בה שחיתויות.

חלק בולט בקובץ האודיו מתייחס ל"היעלמות 8 טריליון תומאן (סכום בשנת 2018 היה שווה ל-3 מיליארד דולר לפי השער הרשמי של דולר) בקרן השיתופית של משמרות המהפכה והמאמצים הזדוניים של מוחמד באק'ר ק'אליבאף, (ראש עיריית טהראן בין 2005-2017)  להעלים את הסוגיה באמצעות זיוף, השתקה ועוד. מהקלטת עולה גם כי ג'עפרי, המפקד דאז של המשמרות וקאסם סולימאני היו חלוקים בדבר המאבק בשחיתות בתוך הארגון. האגפים הכלכליים המרכזיים של משמרות המהפכה : זרוע הבינוי ח'אתם אלאניביאא' (Khatam al-Anbia Construction Base) וקרן השיתוף  (Cooperation Foundation )היו מעורבות עמוק בתוך פרשיות השחיתות.

יתר הנושאים בדיון החסוי מצביעים על כך כי חלק מהמינויים של השנים האחרונות בתוך המשמרות היו כתוצאה מיריבויות כלכליות ענק על שליטה בחברות כלכליות, בנקים וקרטלים שפעלו בחסות  משה"מ. שמות של רבים ממפקדי המשמרות הנוכחיים ולשעבר ובכירים נוספים בארגונים ומוסדות השלטון, מוזכרים בשיחה החשאית בין השניים.

 

באיראן ממעיטים מחשיבות הקלטת – השחיתות טופלה

חשיפת רדיו פרדא זכתה לפרסומת גדולה ביתר אמצעי התקשורת הבולטים בשפה הפרסית המשדרים לעבר איראן ובסופו של דבר חלחלה גם לאיראן עצמה.

לאחר שתיקה משמעותית בתקשורת הרשמית והרשתות החברתיות של איראן שנמשכה שלושה ימים, התייחס רמצ'אן שריף, דובר משה"מ, ל"הופעתה מחדש" של הקלטת ותאר (14 פבר')  אותה כניסיון מצד אויביה של איראן לפתוח מחדש פצעי עבר ולנקום בכח קדס של משמרות המהפכה על פעולות שבצע נגדם. הוא הוסיף, כי השחיתות מטופלת במסגרת משה"מ ואף הועברה לטיפול גורמים משפטיים[4] והנאשמים כבר ריצו את עונשם.

 (דובר משה"מ : השחיתות טופלה)
(דובר משה"מ : השחיתות טופלה)

העיתון כיהאן, המשקף את דעתו של מנהיג איראן שאף ממנה את עורכו הראשי, כתב כי קובץ הקול מצביע דווקא על כך שבכירי מפקדי משה"מ וקאילבף , כיום יו"ר המג'לס, היו נחושים להילחם בשחיתות וכי הסוגיה טופלה ביד קשה ונחושה במוסדות המשפטיים. העורך הראשי חסין שריעתמדרי (Hossein Shariatmadari) האשים את ארה"ב , הציונים, מדינות אירופה וארצות ערב בהפצת שקרים ועיוות המציאות כדי לנקום במשמרות המהפכה "המבזים את שאיפותיהם וחושפים את המשטרים (הערביים) השכירים". לדבריו,   "גם אם סלימאני מפקד כח אלקדס  קבל לידיו כסף הוא השתמש בו להילחם בארגון המדינה האסלאמית ולהציל נשים וילדים מעבדות וממכירתם לארגון המדינה האסלאמית". שריעמדרי מתח ביקורת על גורמים רפורמיסטיים בכירים שליבו את הסוגיה בכלי התקשורת והאשים אותם ואת מוסדותיהם  כי היו מעורבים במספר רב של מעשי שחיתות בשנים האחרונות[5].

מחומד עבאסזאדה משכינ( Mahmoud Abbaszadeh Meshkini) חבר בוועדה לביטחון הלאומי בפרלמנט אמר ב-12.2 בראיון לסוכנות אילנ"א כי הנושא יועלה לדיון בפרלמנט[6]. יחד עם זאת, הוא טען כי הסוגיה היא "מינורית" וכי הוא בעצמו הקשיב מספר פעמים לקלטת ולבסוף הגיע למסקנה כי "לא מדובר במשהו במיוחד" וכי האויבים ו"אנשים רעים וקנאיים" מנסים לפגוע במשמרות המהפכה ובפופולאריות של ארגון צבאי חשוב זה ובכל מקרה תפתח חקירה נגד המדליפים.

משמרות המהפכה מבססים את אחיזתם הצבאית-פוליטית-כלכלית

חשיפתה מחדש ובקול גדול של של קלטת האודיו שב וחושף את עומק מעורבותם של בכירי משמרות המהפכה בפוליטיקה ובכלכלת איראן. משמרות המהפכה מהווים כיום את גורם הכח המרכזי באיראן עליו נשען מנהיג איראן ועם הסתלקותו יהוו את גורם הכוח המרכזי שבמידה רבה יקבע גם את יורשו של ח'אמנהאי ואת עתידה של איראן כמדינה הנשלטת על ידי שיטת הוליאת פקיה – שלטו איש הדת.

למעשה כבר היום משמרות המהפכה הם אלה המנהלים במידה רבה את מדיניות החוץ של איראן – בין היתר באמצעות כוח קדס של משמרות המהפכה – כפי שחשפה קלטת אחרת שהודלפה ובה דברי הביקורת של שה"ח לשעבר מחמד ג'ואד ט'ריף[7]– על מקומו והשפעתו של כח קדס במדיניות האיראנית והגיבוי לו הוא זוכה מצד המנהיג. שה"ח הנוכחי של איראן כבר מיישר קו עם משמרות המהפכה ומוציא לפועל את מדיניותו, לאור קשריו הענפים בעבר עם מפקד כח קדס, סלימאני, אותו ליווה במהלך פעילותו האזורית[8].

משמרות המהפכה של איראן מעורבים כמעט בכל פעילות כלכלית מרכזית באיראן באמצעות רשת מסועפת של חברות ואחזקות –  מפרויקטי בינוי ותשתיות אסטרטגיות באיראן  (סכרים, דרכים מהירות, תעשיית המזון תחבורה, תעשיית הנפט והברחות נפט). מעורבות זו – באיראן ומחוצה לה- מאפשרות לו ליהנות מכספים רבים הזורמים ישירות לכיסיו חוץ מתקצובו במסגרת התקציב השנתי של איראן. עובדה זו מהווה פתח לשחיתות ולכספים רבים הזורמים לידי בכירי הארגון להעצמת משה"מ ולביסוסו ככוח המרכזי במדינה. חלק מהכספים מועבר לגורמי מחנה ההתנגדות באזור (תימן, סוריה לבנון, לחמא"ס ולג'האד האסלאמי, חזבאללה ועוד.)

בעבר ניסו גורמים שונים לצמצם את כוחו של משה"מ ללא הצלחה.  את המאבק עד מותו הוביל, הנשיא רפסנג'אני (בני משפחתו טוענים כי לא מת מוות טבעי…) וגם הנשיא רוחאני מתח ב-2017 ביקורת על  כוחם של משמרות המהפכה והגדירם "ממשלה עם אקדח שאיש אינו מעז להתחרות עימה" בתחום הכלכי נוכח שליטם במגזרים רחבים בסקטור הכלכלי.

נראה, כי הפצת הקלטת נועדה לשוב ולפגוע במשמרות המהפכה אך נראה כי נסיונות אלה (שאינם חדשים) נחלשים ואין בכוחם לערער את אחיזתם הפוליטית והכלכלית הגוברת  של משמרות המהפכה בכלכלה ובפוליטיקה האיראנית ולמעשה אף במנהיג איראן שעל כידוניהם הוא נשען.

בסיכומו של דבר נראה כי משמרות המהפכה הצליחו לחולל את המהפכה בתוך המהפכה האסלאמית ומשכבה חלשה ומדוכאת, ממנה גוייסו להגן על המהפכה, דרך כור ההיתוך של מלחמת איראן-עיראק, הפכו לאליטה האיראנית החדשה השלטת ומנווטת את דרכה של איראן.

 

 

 

[1] https://www.radiofarda.com/a/leaked-tape-unveiling-corruption-in-highest-level-of-irgc/31697618.html

[2] https://tinyurl.com/4p92wrdb

[3] https://t.me/ohnews/44265 ; https://twitter.com/Nostradamus_IR/status/1222462327611691009

[4] https://tinyurl.com/3meshpks

[5] https://tinyurl.com/yck5du2j

[6] https://www.bbc.com/persian/iran-60360312

[7] https://jcpa.org.il/article/%d7%94%d7%a7%d7%9c%d7%98%d7%95%d7%aa-%d7%96%d7%a8%d7%99%d7%a3-%d7%97%d7%a9%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%9e%d7%9c%d7%90%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%9e%d7%90%d7%91%d7%a7-%d7%91%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f/

[8] https://jcpa.org.il/article/%d7%a9%d7%94%d7%97-%d7%94%d7%97%d7%93%d7%a9-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%94%d7%93%d7%99%d7%a4%d7%9c%d7%95%d7%9e%d7%98-%d7%94%d7%9e%d7%94%d7%a4%d7%9b%d7%a0%d7%99/