עבור לתוכן העמוד
Menu

קורונה וכלכלה – קשיי הנשימה של לבנון

אמנם ההפגנות הפסיקו ברחובות אבל נגיף הקוורנה מוצא את לבנון ואת הממשלה השברירית שלה בעיצומו של משבר כלכלי עצום - מי שמנצל את את המצב לטובתו הוא החיזבאללה

נגיף הקורונה מערער את מעט היציבות הפוליטית השברירית השוררת בלבנון ומאשר את מה שכבר היה ידוע מזה זמן מה: חיזבאללה הוא בעל הכוח האמיתי – המחזיק במושכות השלטון בלבנון ומנווט את ממשלת הבובות שלה על פי רצונו ומטרותיו הפוליטיות.

חיזבאללה עושה כל העולה על רוחו: מתעלם מתקנות האוסרות על בואם של החוזרים מאיראן ומאפשר למקורביו לנחות בלבנון בלא מפריע, חזבאללה מונע מינויים ממשלתיים חדשים בבנק המרכזי של לבנון ובכך משתק את פעילותו, הוא מאיים על שלמות הממשלה באם לא תאפשר את חזרתם של יותר מ 20,000 אזרחים לבנונים , רובם תקועים באפריקה (מהקהילה השיעית), ובעיקר מונע ממשלת לבנון להכריז על מצב חירום במדינה. הכרזה כזו, תחת חוקת לבנון, הייתה מעמידה את הצבא הלבנוני כאחראי על ניהול ענייני המדינה, סיטואציה בלתי מתקבלת על הדעת מבחינתו של חיזבאללה משום שההכרזה כזו היתה מציבה אותו תחת שליטתו הבלעדית של צבא לבנון.

ככל שהדבר נראה משונה, דווקא ההתפרצות המגיפה מסייעת מאוד לחיזבאללה שכן בתואנה של צעדים סניטריים במסגרת המלחמה בנגיף, פוזרו ההפגנות נגד הממשלה, המחנות המאולתרים ברחבי הערים, במרחבים הציבוריים ועל הצירים הראשיים פורקו. במילים אחרות, בעוד שחיזבאללה כשל בניסיון להפסיק את ההפגנות ברחובות מאז אוקטובר 2019, הנגיף הצליח לעשות זאת מבלי שחזבאללה נאלץ להפעיל את המיליציות שלו נגד המפגינים ומבלי שצבא לבנון ירה ולו כדור בודד נגדם.

ההפגנות והמחאה שהולידה אותן התאדו כלא היו. המשימה העיקרית כיום של האזרחים היא לשרוד לא רק את הוירוס והבידוד אלא גם את הסימנים הראשונים לרעב במדינה. בטריפולי (בעיקר ברובע חי אל סלם) ובשכונת הדאחיה בפרברים הדרומיים של ביירות, שם ממוקם מטה חיזבאללה התגלו לגילויי מצוקה גדולים בקרב אזרחים המשוועים לאוכל ומבקשים מהממשלה להתערב. בעל משפחה באזור בעלבכ הצית עצמו למוות לאחר שנואש להביא מזון למשפחתו.

אכן, השילוב בין פורענות הקורונה לבין האסון הכלכלי המתמשך, הם האויבים העיקריים של הלבנונים. לאחר המשבר באוקטובר 2019  נחשפו מימדיי האסון הכלכלי בלבנון: ההכנסה הממוצעת של הלבנונים עומדת בין 2 ל -4 דולר ליום במדינה שהחוב החיצוני שלה הוא הגבוה ביותר בקרב מדינות העולם (יותר מ -80 מיליארד דולר). הדולר האמריקאי, שנסחר בשער הרשמי של 1,507 לירות לבנוניות לדולר, הגיע ל -2,800 לירות לבנוניות לדולר בסוף מרץ 2020. האינפלציה צמחה ב-27% מאז אוקטובר וגרמה למחירי המזון לעלות ב 50%. לבנון הודיעה בתחילת מרץ כי היא לא יכולה לעמוד עוד בתשלומי הלוואות החוץ שלה, זאת בעוד שדיווחים מסוימים הצביעו על האפשרות שהממשלה תערוך "תספורת " לכל הכספים המצויים בבנקים, צעד שיגרום להרס טוטאלי של הכלכלה הלבנונית שספק אם תוכל להתאושש מכך לאחר מכן.

 

כאשר המצוקה הכלכלית היא כה חריפה עדיין נדרש האזרח הלבנוני צריך לשלם 90 דולר על מנת להיבדק לנגיף הקורונה, ואילו תושבים בלתי חוקיים בלבנון (מיליון פליטים סורים ויותר מ -250,000 עובדים זרים ועשרות אלפי ,הפליטים" הפלסטינים) נדרשים לשלם 500 דולר עבור בדיקה –  סכום בלתי אפשרי לכל הדעות. במקביל, אנשים מקושרים מאוד, בשיתוף חלק מהבנקים, הצליחו להבריח יותר מ -6 מיליארד דולר מחוץ למדינה בתוך פחות משלושה חודשים, תוך רמיסה של כל חוקי החירום האוסרים על משיכה של יותר מ -1,000 דולר לכל שבוע ממה שמכונה "חשבונות טריים", חשבונות שנפתחו בתקופה לאחר אוקטובר 2019. יתר על כן, המדינה אסרה על משיכת מטבע מכספומטים עד לפתיחתו המחודשת של נמל התעופה הבינלאומי של ביירות ב-12 באפריל. כתוצאה מהמחסור במטבע אמריקני, כמעט נפסק כל היבוא למדינה למעט מוצרים שבחסות המדינה.

קיימת הסכמה כללית בלבנון לפיה ימי ממשלתו של ראש הממשלה חסאן דיאב ספורים. הרפורמות במערכת הפוליטית שהובטחו על ידי דיאב לא התממשו – החיפוש אחר כסף שנגנב נמצא בקיפאון (יותר מדי פוליטיקאים ומפלגות פוליטיות מעורבים). התקווה לשים קץ למערכת פוליטית המבוססת על קשרים וחלוקת משרות ומינויים פוליטיים על פי מפתח עדתי שהוחלט עליהם בהסכם טאיף  בשנת 1989, נותרו בלתי ממומשת.

 

לאור הדברים הללו אין להתפלא שהמתח עולה עד כדי פיצוץ קרב ובא בין היריבים הפולטים, ובעיקר בין ראש הממשלה לשעבר, סעד חרירי ומנהיג "הכוחות הלבנוניים" הנוצרים סמיר ג'עג'ע לבין חיזבאללה ומפלגת החסות שלו בראשותו של  שר החוץ לשעבר ומנהיג "תנועה פטריוטית " ג'יבראן באסיל, חתנו של הנשיא מישל עון.

משבר הקורונה, בשילוב עם השפל הכלכלי בלבנון, יאלץ בסופו של דבר את מקבלי ההחלטות לשקול מחדש את עמדותיהם ולנסות פעם נוספת להתגבר על הקיפאון המשתק את מדינת הארזים. ככל שהפתרון ירחק כך יתקרב הזמן שבו חזבאללה באמתלא כזו או אחרת ישתלט בפועל על המדינה.