עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה: המזה"ת בדרך לסגר

תורכיה נכנסה ובגדול למעגל המדינות שמדווחת על חולי קורונה • מדינות רבות כפו סגר כללי ואסרו על תפילות יום השישי • ירדן ביצעה צעד קיצוני ביותר • חשש כי לבנון תקרוס כלכלית ותגיע למצב של איטליה

מדינות המזרח התיכון ממשיכות לדווח על עליה במספר הנדבקים והמתים מנגיף הקורונה COVID 19 כאשר ירדן ותורכיה החלו במאמצים לנסות ולמנוע את הפשטות המגיפה. ישנו חשש מסוים כי תורכיה לאור התעלמותה ואי ביצוע הבדיקות באופן מקיף בה, תהפוך למוקד הבא של התפרצות המגיפה.

 

הניצחון של טראמפ בלבנון

מדינות במפרץ ממשיכות לנקוט בצעדים רבים למנוע את המגפה והן סוגרות אט אט את שעריהן מפני העולם החיצון והחלו בקמפיין נגד התגודדות קהל ושמירה על היגיינה בסיסית. ירדן לקחה צעד קיצוני מאוד והכניסה את תושביה לעוצר כללי של שלושה ימים.

בסופ"ש ארגון הבריאות העולמי דחק במדינות המזרח התיכון למסור להן מידע נוסף על מספר הנדבקים שלהן, והאשים מספר מדינות כי הן לא מדווחות על כלל המקרים אחמד אל מנדהרי, המנהל האזורי של ארגון הבריאות העולמי של מזרח הים התיכון, אמר כי הגישה האזורית למלחמה בנגיף הייתה עד כה "לא אחידה" וכי יש לעשות הרבה יותר.

בסוף השבוע הזה צוין יום האם במדינות ערב במזרח התיכון, ורבים התלוננו כי אינם יכולים לבקר את בני משפחתם. אחרים הודו לאימהות שבילו את החג בעבודה – כרופאות או כאחיות בבתי חולים. כרטיס ברכה מקוון פופולרי אחד שיבח את האימהות ועודד את שטיפת הידיים.

הקורונה במזה"ת: פסק זמן אזורי

עירק

עירק דיווחה על 193 מקרים ו -14 מקרי מוות כתוצאה מוירוס הקורונה, תוך כדי המשך המאבק בשרידי ארגון דאעש. עיראק הטילה עוצר בן שבוע, עם קנסות בצדו. טיסות הושעו משדה התעופה הבינלאומי של בגדאד. כמה נפות סגרו גם את גבולותיה.
במהלך סוף השבוע נאלצה הממשלה לפרוס חיילים לאחר שמאות אלפי אנשים מחאו על העוצר וביקשו להתפלל במסגד גדול בצפון בגדאד.

לבנון

ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, ביקש אתמול (שבת) מכוחות הביטחון לאכוף צעדים מחמירים יותר ולמנוע התגודדות של אנשים. לדבריו, הגברת האכיפה תגרור סיורים ומחסומים רבים וקרא לתושבים לצאת רק יש צורך הכרחי בכך.

משרד הבריאות פרסם כי מספר הנדבקים במדינה עלה ב-30 אחוזים ובסה"כ עומד על 230 בני אדם. ארבעה אנשים מתו בחודש האחרון.

ממשלת לבנון הכריזה על מצב חירום בתחילת השבוע והורתה על סגירת מרבית העסקים במדינה, כולל שדות התעופה. מומחים מזהירים שמערכת הבריאות במדינה אינה מוכנה, מכיוון שהמשבר הפיננסי הקשה במדינה עלול להביא לקריסת מערכות.
הערכה נוספת מעלה את החשש כי ייתכן בשל מצב מערכת הבריאות וחוסר יכולת האכיפה של הממשלה עלולה להידרדר למצב דומה לזה של איטליה.

סוריה

סוריה ממשיכה לטעון כי לא נרשם אף מקרה של נדבקים בנגיף. ארגון הבריאות העולמי מטיל בטענה זו ספק רב. קבוצת המתנדבים של "הקסדות הלבנות" פעלה לחיטוי אזורים סואנים בצפון מערב סוריה, במיוחד נוכח המצב הקשה באידליב. קבוצות הסיוע השונות פועלות להעלאת המודעות ולהפחתת הסיכונים. עוד נמסר כי הצבא מחלק מסכות וכפפות לחיילים.

ירדן

בסוף השבוע החליטה הממשלה להכניס את המדינה לעוצר בן שלושה ימים. כלל החנויות במדינה נסגרו ותנתן לתושבים התרעה מראש מתי ניתן יהיה לקנות מוצרי מזון. העוצר מתוכנן עד ליום שלישי. כ-400 אי שנעצרו על הפרת העוצר. בירדן ישנן כ-100 מקרי הדבקות רשמיים. האו"ם דיווח כי כמה פליטים במחנות נדבקו בנגיף.

טורקיה

טורקיה הטילה ביום שבת עוצר על אזרחיה בני ה-65 ומעלה, ואסרה על מסעדות לארח בשולחנות, . עד כה דווח על 21 בני אדם שמתו מהנגיף ומספר הנדבקים הוכפל ל-947 בני אדם. סה"כ בוצעו כ-3,000 בדיקות .
בתי הספר נסגרו, בתי קפה וברים, אסרה תפילות המוניות וליגת הכדורגל והכדורסל במדינה נדחו עד למועד לא ידוע.

מצרים

במצרים דווח על 285 מקרי הדבקות ועל שמונה מקרי מוות. במדינה נשמעו קריאות רבות להטלת עוצר ברחבי המדינה. קהיר, הבירה, היא אחת הערים הצפופות ביותר על פני כדור הארץ, עם יותר מ 20 מיליון תושבים.

עד כה הודיעה כי כל המוזיאונים והאתרים הארכיאולוגיים, כולל הפירמידות המפורסמות בגיזה, ייסגרו מיום שני ועד לסוף מרץ. הרשויות אמרו כי יחטאו את כל האתרים במהלך הסגר.
מצרים הודיעה גם על הפסקת זמנית של תפילות יום שישי והתקהלות בכל המסגדים. הכנסייה האורתודוכסית הקופטית ביטלה את כל השירותים והחתונות. מסעות הלוויה הוגבלו לבני משפחתו של המנוח.

לוב

לוב טרם דיווחה על הדבקות בנגיף הקורונה בשטחה. האו"ם ותשע מדינות נוספות קראו לצדדים הלוחמים במדינה להפסיק פעולות איבה כדי לאפשר לרשויות הבריאות להילחם נגד הנגיף החדש.

בהצהרה משותפת, שגרירי אלג'יריה, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, בריטניה וארה"ב, כמו גם משלחת האיחוד האירופי לוב וממשלות תוניסיה ואיחוד האמירויות, קראו "להפסקת אש הומניטרארית ".

הרשויות במזרח לוב השעו את כל התחבורה הציבורית והורו על סגירת עסקים לא חיוניים. הממשלה במערב הכריזה על עוצר לילי שהחל ביום ראשון באזורים שנמצאים בשליטתה, כולל עיר הבירה טריפולי. היא הודיעה כי כל המסגדים, מתקני החינוך והחנויות ייסגרו ויאסרו על מסיבות חתונה, הלוויות ותחבורה ציבורית.

אלג'יריה

באלג'יריה דווח על 139 מקרי הדבקות ו-15 מקרי מוות במדינה מנגיף הקורונה, הממשלה השעתה את כל הנסיעות הבינלאומיות והפנימיות ודחתה את כל אירועי הספורט הבינלאומיים. נאסר גם על התכנסויות תרבותיות ופוליטיות וישנו איסור על קיום הפגנות .כמו כן נסגרו מסגדים, בתי קפה ומסעדות ומחצית מעובדי המדינה נשארו בבתיהם.

מרוקו

ממשלת מרוקו הודיעה על ניתוק קשרי הים והיבשה עם מדינות אירופה, אלג'יריה וסין. וטיסות בינלאומיות נאסרו, אירועי ספורט הופסקו ובתי ספר ואוניברסיטאות סגורים. יש איסור על התכנסויות של יותר מ- 50 איש.

משרד הפנים של מרוקו הכריז על מצב חירום בשעות מאוחרות של יום חמישי, ומונע מתנועה לא הכרחית ברחובות. אנשים נדרשים להציג בפני מסמכי המשטרה המצדיקים את הסיבות שלהם להיות בחוץ.

במרוקו דיווח על 96 מקרי וירוס הדבקות מאושרים, כולל שלושה מקרי מוות.

תוניסיה

תוניסיה, דיווחה על 60 מקרי הדבקות ומקרה מוות בודד. ביום שישי היטלה עוצר על תושביה והגבלה של התנועה הציבורית. האנשים התבקשו להשאר בבתים ולהמנע מתנועה לא הכרחית.

כווית

כווית דיווחה על חולים שהחלימו מנגיף הקורונה, סה"כ מספר המחלימים במדינה עומד על 30 כך מסר, שר הבריאות, בזיל אל-סבאח ביום ראשון.

בכווית דיווחו על 176 מקרים של נדבקים מנגיף קורונה, חמישה מהם נמצאים בטיפול נמרץ.

המדינה יישמה מאז צעדים נוקשים להכיל את ההתפרצות.

בתחילת יום ראשון הטילה כווית עוצר כללי החל מהשעה 17:00 עד להודעה חדשה.

השעיית בתי הספר והאוניברסיטאות הוארכה גם עד ה- 4 באוגוסט כחלק מהמאמצים להילחם בנגיף.

עומאן

עומאן דיווח על ביום ראשון על שלושה מקרי הדבקות חדשים בנגיף הקורונה דבר המביא ל-55 את מספר הנדבקים הכולל. סה"כ נרשמו 17 מקרי החלמה במדינה. ההודעה נמסרה באמצעות משרד הבריאות של עומאן בחשבון הטוויטר הרשמי שלה. המשרד חזר על הנחיות הבריאות לשמירה על היגיינה טובה ועקוב אחר כללי ההתרחקות החברתית.