עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: “רוסיה מנסה לחפות על כישלונותיה”

יירוט המטוס הרוסי על ידי הסורים גרר את ישראל לתוך משבר שלא תכננה

בשיחה עם ‘מידה’ אומר תא”ל (מיל’) יוסי קופרווסר, ראש חטיבת המחקר באמ”ן לשעבר, כי “ישראל הבהירה בצדק שגם אם הרוסים יעבירו את הטילים לסורים זה לא יפגע במחויבות שלה לעצור את הצטיידות חיזבאללה בנשק איראני מתקדם”.

 

אם הטילים אכן יועברו עד כמה זה יגביל את מרחב התמרון של חיל האוויר?

 

“ישראל לא סתם הפצירה ברוסים שלא לספק לסוריה את ה-S300. אם המערכת הזו תגיע לסוריה היא תציב אתגרים קשים יותר מאשר ה-S200. מצד שני גם הרוסים לא רוצים להיחשף במערומיהם ולגלות שלמרות ה-S300 ישראל ממשיכה לפעול בסוריה וכי ציוד ההגנה האווירי הרוסי לא טוב מספיק. בכל מקרה אין לנו ברירה אלא למנוע הגעת הציוד המתקדם גם תחת איומים משמעותיים”.

 

קופרווסר, חוקר בכיר ב’מרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה’, טוען כי הרוסים מאשימים את ישראל כדי לכסות על מחדליהם. “בראש ובראשונה הרוסים לא רוצים להודות שהם היו לא בסדר – ולהאשים את הסורים זה אומר בעצם להאשים את עצמם כי מי שאחראי על מערכות ההגנה הסוריות שהפילו בטעות את המטוס הרוסי – זה משרד ההגנה הרוסי”.

 

פוטין הודה לפני מספר ימים שהסורים הפילו את המטוס הסורי, אבל אתמול משרד ההגנה הרוסי הטיל את האחריות על ישראל. יש לך הסבר לפער בין ההצהרות?

 

“עובדתית גם משרד ההגנה הרוסי לא מכחיש שהמטוס שלהם הופל על ידי הסורים, אבל הם אומרים שזה באשמתנו. ההסברים שלהם שהמטוסים שלנו השתמשו במטוסים של הרוסים כמגן לא ממש מתיישבים עם המציאות ועם לוחות הזמנים. הרוסים לא ממש מתעניינים בעובדות כי אחרת הם יצטרכו להודות שמערכות הגנה רוסיות הפילו מטוס רוסי והרגו חיילים רוסים. אף אחד לא רוצה את זה”.

 

“איראן צריכה את רוסיה”

 

לדברי קופרווסר, “הרוסים גם לא יכולים להאשים את האיראנים על כך שהם מעבירים ציוד דרך סוריה ומחוללים את המשבר – כי ישראל התריעה בפני רוסיה לפחות ב-200 תקיפות שעצימת העין וההשלמה עם הפעילות האיראנית יובילו לתוצאה הטראגית שראינו לפני שבוע. אז הדרך הטובה ביותר לפטור את עצמך מאחריות זה להאשים את ישראל”.

 

לטענת קופרווסר האירועים בסוריה מחייבים התערבות פעילה של ממשל טראמפ: “האמריקנים איתנו, אבל עכשיו הם צריכים לנקוט מעשים”, הוא אומר. “כולנו זוכרים איך רוסיה הזהירה את טראמפ לא להתקיף את אסד אם ישתמש בנשק כימי – אבל זה לא מנע מהאמריקנים, בסיוע הבריטים והצרפתים, לשגר 110 טילים על אסד. עכשיו הזמן להבהיר לפוטין שלא יהיה משתלם עבורו לאפשר לאיראן להמשיך ולנסות להעביר נשק לחיזבאללה דרך סוריה. ברגע שהאמריקנים יבהירו שהם עשויים להצטרף לתקיפות של ישראל – פוטין יצטרך להודיע לאיראנים שהסתיימה החגיגה ובאופן טבעי הרוחות יירגעו”.

 

איראן תקשיב לפוטין?

 

“זו שאלה טובה, אבל בינתיים היא לא עמדה במבחן המציאות כי פוטין לא ביקש. איראן זקוקה היום לרוסיה יותר מתמיד, במיוחד על רקע חידוש הסנקציות של טראמפ. כרגע רוסיה לא הרגישה צורך ללחוץ על האיראנים ועכשיו הבית הלבן צריך להפעיל לחץ על פוטין בנושא”.

פורסם לראשונה באתר מידה.