עבור לתוכן העמוד
Menu

קופרווסר: "לא תקופה טובה להיות איראני"

על רקע הכנסתה של איראן לרישמת המדינות הממנות טרור והלחץ הבינלאומי הגובר על טהראן נדמה כי איראן צריכה לבצע צעדים דרמטים גם בכלכלה אבל אולי והחשוב מכולם הדבר עלול להשפיע על הזירה המזרח תיכונית

לאחר הבטחות בנות 3 שנים החליט, כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, ה-FATF בשבוע שעבר להכניס את איראן ל"רשימה השחורה" של מדינות המממנות טרור.תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה , התייחס לעניין.

 

 

ב-2016 לאחר התחייבויות רבוץ של איראן השעה הארגון את ההחלטה נגד איראן , אולם בכינוס בפריז בשבוע שעבר כאמור, הוחלט לממש את הצעדים נגד איראן ולהכניסה לרשימה . לדברי תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה המשמעות של צעד זה, שארגונים המבקשים לשמור על מקובלות פיננסית בעולם הלא יוכלו לעשות עסקי עם בנקים וחברות ביטוח איראניות, דבר שיקשה עוד יותר את היד ובעיקר על הכיס של האזרח האיראני.

לדברי קופרווסר מדובר בצעד משמעותי ביותר משום שבראש הארגון עומדת כיום סין ולכן , אם עד עכשיו למדינות כמו סין או רוסיה , שהתעלמו בעיקר מהסנקציות המשניות שהטילה ארה"ב על חבורת שסוחרות עם איראן, דבר שלא נגע כל כך לאותם חברות, נדמה שעכשיו הצעד יהיה יותר משמעותי וגם סין ורוסיה יצטרכו להתייחס אליו בהיבטים של הלבנת הון וטרור.

 "משמעות הצעד הזה היא שאיראן שנמצאת גם ככה בקשיים כלכלין תצטרך לבצע צעדי צנע נוספים. ראינו בנובמבר את ההשפעה של אותם צעדים (1500 הרוגים בהפגנות במדינה) ויחד עם הקשיים של מדינות חסות כמו עיראק, לבנון שנמצאת בעצמה במערבולת פיננסית קשה וישראל התוקפת בסוריה, הדברים יכולים להוביל לתרעומת גודלה נוספת בציבור". קופרווסר מדגיש כי הלחץ בו נמצאת איראן מאז חיסולו של סולימאני, יחד עם אחוז ההצבעה הנמוך במדינה, שמראה על חוסר אמון של הציבור בהנהגה ובנוסף לתפיסת נשק האחרונה של ארה"ב בדרך אל הח'ותים בתימן מקשות מאוד על האיראנים וכי "זה לא זמן טוב להיות איראני" , אומר קופרווסר ומוסיף כי בשל אותו לחץ יכול היות ניסיון איראני הראות כי הם עדיים פועלים במזרח התיכון , דבר שישראל גם צריכה להיות ערוכה אליו.