עבור לתוכן העמוד
Menu

צרות בכלכלה: שביתה כללית משתקת את איראן

הענות מרשימה לקריאה לשביתה כללית במדינה של בתי המסחר והבאזרים • לקראת סבב הסנקציות השני - ייצוא הנפט יורדות

השביתה הכללית של בעלי החנויות והשווקים באיראן החלה השבוע ואליה מצטרפים נהגי מוניות ונהגי המשאיות השובתים כבר 18 ימים. מפקדי כוחות ביטחון הפנים התייחסו בביטול לקריאה לשביתה, לעגו לה ואמרו כי גורמים "אנטי מהפכניים בחו"ל" הם שקוראים לשביתות, ולכן לא תהיה היענות לכך. המציאות ברחובות איראן מראה תמונה אחרת. תחנות טלוויזיה בשפה הפרסית המשדרות מאירופה וארה"ב לאיראן, משדרות מאז הבוקר סרטונים רבים מהשביתה הגדולה בערים השונות ואת ההיענות הנרחבת לה. גם ברשתות החברתיות מופצים סרטונים המעידים על שביתה נרחבת ותמיכה בנהגי המשאיות.

שביתת נהגי המשאיות שהתחדשה לאחר שלושה סבבים קודמים נכנסה כבר ליומה -18 ומתקיימת בכ-310 ערים זאת, חרף האיומים יוצאי דופן של התובע הכללי של העיר שיראז כי המשטר יכול להוציא את הנהגים להורג (באמתלה ששביתתם מונעת ממוסלמים להשיג אוכל וצרכים בסיסיים). 17 נהגים נעצרו כבר בעיר קזווין והם ממתינים לגזר  העלול להיות הוצאה להורג.

 

המדדים הכלכליים – לא טובים

ובתוך כך – חודש לפני תחילת הסבב השני של הסנקציות של ארה"ב על איראן  והפעם על מגזר הנפט המדדים הכלכליים המרכזיים שוב אינם מאירים פנים לאזרחיה ולמנהיגיה. שער הריאל האיראני ירד שוב ועומד על סכום של 146500 ריאל לדולר, זאת למרות ניסיונות של המשטר להציג עליה במדדים.

במקביל פרסמה קרן המטבע הבינלאומית הערכה מחודשת כי קצב הצמיחה של הכלכלה האירנית יהיה שלילי השנה ויעמוד על -1.5% וההערכה נוספת כי האינפלציה תגיע ל -29.6%.

בהמשך ההתדרדרות במצב הכלכלי של איראן, ביז'ן זנגנה, שר הנפט האיראני,  אמר 8.10.2018 לאירנ"א (סוכנות הידיעות הרשמית של איראן) כי לא רק ערב הסעודית אלא אף מדינה לא תוכל למלא את המקום של איראן אם לא תוכל לייצא נפט, בעקבות הסנקציות האמריקניות הצפויות בנובמבר על תעשיית הנפט שלה.

הוא הגיב בכך לדבריו של הנסיך הסעודי, בן סלמאן, אשר אמר ביום ו' האחרון  כי לסעודיה יש עתודות נפט גדולות והיא יכולה לספק לשווקים בינלאומיים את המחסור  כשאיראן לא תוכל לייצא נפט.

סוכנות רויטרס  דיווחה ב-8.10.2018 כי בניגוד לדברי שר הנפט האיראני, חלה ירידה משמעותית בייצוא הנפט של איראן בשבועות האחרונים. על פי הדיווח ייצוא הנפט של איראן עמד  בספטמבר השנה על 1.6 מיליון חביות ביום,  והוא צנח ל-1.1 בשבוע הראשון של אוקטובר. רויטרס ציטטה גם גורמים אחרים שטענו  כי הייצוא האיראני עומד אפילו על פחות ממיליון חביות ביום.