עבור לתוכן העמוד
Menu

"צעד תימני" – ממשל ביידן מעניק מתנת חינם לאיראן

החות'ים- שהוצאו מרשימת ארגוני הטרור מגבירים את ההתקפות על סעודיה

ממשל ביידן הוציא (16 פבר')  את המורדים החות'ים (אנצאר אללה)  בתימן מרשימת ארגוני הטרור[1], לאחר שאלה הוכנסו אליה על ידי ממשל טראמפ בינואר 21 זמן קצר לפני סיום כהונתו.  משרד החוץ האמריקני הודיע כבר ב-12  פבר'[2], כי ההחלטה תכנס לתוקף החל מה-16 פברואר והיא התקבלה נוכח "המצב ההומניטרי בתימן" ובעקבות דוח"ות שהתקבלו מארגוני סיוע הומניטריים, האו"ם ומספר חברי קונגרס אמריקניים משתי המפלגות. עוד נכתב, כי להכללת החות'ים ברשימת ארגוני הטרור עלולה להיות "השפעות הרסניות" על יכולתה של האוכלוסייה התימנית להשיג מוצרי יסוד כמו דלק ומזון.

יחד עם זאת, החליטה להשאיר את הסנקציות על מנהיגי החות'ים עבד אלמאלכ אלחות'י (Abdul Malik al-Houthi), עבד ח'אלק בדר אלדין אלחות'י Abd al-Khaliq Badr al-Din al-Houthi)) ועבדאללה יחיא אל חכים ( Abdullah Yahya al-Hakim remain) וקבעה כי "ארצות הברית תמשיך לעקוב קרוב אחרי פעולות אנצאראללה לצורך הטלת סנקציות, ובעיקר אחרי אלו האחראים לשיגור סירות נפץ לעבר תעבורת הסחר הימי בים האדום ושיגור כטב"מים לשטח סעודיה…והיא מודעת היטב לפעילותה התוקפנית הממארת של אנצראללה ובכלל זאת השתלטות בכוח על שטחים נרחבים בתימן ודיכוי בכח של התושבים באזורים אלה, תקיפת בעלות בריתה של ארצות הברית במפרץ, חטיפה ועינוי של אזרחי ארה"ב ובעלות בריתה, הטיית סיוע הומניטרי וכן תקיפת הממשלה בעדן (30 דצמ' 2020). כל הפעולות המצוינות גורמות להימשכות המשבר בתימן ויש להן השלכות הומניטריות קשות" .

במקביל, פרסם (16 פברואר)  משרד החוץ האמריקני הודעה נוספת הקוראת לחות'ים לחדול מהתקפותיהם על העיר מארב Marib)) בירת מחוז מארב (120 ק"מ מזרחית לבירה צנעא) בה נמצאים כמיליון פליטים והיא אחד המוקדים למשבר ההומניטרי הפוקד את תימן[4].

 

ההודעה מכירה בשפה רפה ואנמית במעורבותה ובאחריותה של איראן להמשך הסכסוך בתימן ותמיכתה ארוכת השנים במורדים החות'ים. איראן מעבירה בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז פרץ המשבר בתימן, מגוון אמצעי לחימה מגוונים בתחום הימי והאווירי , הידע לייצורם, מדריכים (כולל של חזבאללה הלבנוני) למורדים החות'ים בתימן.

איראן רואה בתימן חזית חשובה לניהול המערכה שהיא מנהלת נגד סעודיה ומדינות המפרץ ופלטפורמה נוחה לשיגור מגוון רחב של אמצעי לחימה ובהם כטב"מים תוקפים, סירות נפץ מהירות טילי שיוט, טילים בליסטיים ורקטות לעבר שטחה של סעודיה ולעיתים גם לשטח איחוד האמירויות. תימן מהווה  את שדה ניסויים הגדול  ביותר של איראן לבחינת מעשית-מבצעית של מגוון כלי הנשק (רובי צלפים, מטעני חבלה, מטולי רקטות, נשק נ"ט), טילים, רקטות, כטב"מים (איסוף מודיעין ותקיפה) במסגרת בחינתה המתמדת של אסטרטגיית הלחימה האסימטרית שהיא מפתחת בהתמדה נגד ארצות הברית. יוזכר, כי גורמים חות'ם אף איימו לתקוף את ישראל משטח תימן.

כדקה לאחר ציוצו של אנטוני בלינקן ברשת החברתית טוויטר, על ההחלטה להוציא את המורדים החות'ים מרשימת ארגוני הטרור פרסם דובר צבאי מטעם החות'ים, כי חיל האוויר של אנצאר אללה תקף בהצלחה יעד צבאי רגיש בשדה התעופה הבינלאומי אבהא (דרום מערב סעודיה) ומפקדה באזור ח'מיס משיט בשלושה כטב"מים מסוד "קאצפ K2" Qasef-2K)) ו"צאמד 3" ((SAMAD-3, ש"פגעו בדיוק רב במטרות"[1]. בתקיפה נגד שדה התעופה אבהא נפגע מטוס אזרחי.  ב-15 פבר' שבו החות'ים ותקפו את נמלי התעופה באבהא ובג'דה במאפיינים דומים תוך שהם מדגישים, כי "הורחב מעגל האש" נגד "העומק הסעודי".[2]

(הודעה אמריקנית על הסרת מרשימת הסנקציות וזמן קצר אח"כ נטילת אחריות חות'ית לירי על סעודיה)
(הודעה אמריקנית על הסרת מרשימת הסנקציות וזמן קצר אח"כ נטילת אחריות חות'ית לירי על סעודיה)

בתקיפה נגד שדה התעופה אבהא נפגע מטוס אזרחי. ב-15 פבר' שבו החות'ים ותקפו את נמלי התעופה באבהא ובג'דה במאפיינים דומים תוך שהם מדגישים כי "הורחב מעגל האש" נגד "העומק הסעודי".

הקאצפ K2 הינו העתק של הכטמ"ב האיראני אבאביל- Tוהוא מצויד בראש נפץ של כ-30 ק"ג. ה"צמאד 3" נקרא על שם המנהיג החות'י צלאח אלצמאד שנהרג בתקיפה אווירית של הקואליציה הערבית באפריל 2018. כטב"מ מסוג זה שוגר לעבר (ספט' 2018) לעבר שדה התעופה הבינלאומי של דבי "לאור מעורבותה של איחוד האמירויות בפעילות הצבאית של הקואליציה הערבית בתימן"

 

("צמאד-3" תקיפה בטווחים של1800 ק"מ )
("צמאד-3" תקיפה בטווחים של1800 ק"מ )

העיתון "כיהאן", המשקף את עמדת מנהיג איראן, כתב (14,16 פבר') כי התקיפות בוצעה בתגובה "על המשך התוקפנות של סעודיה נגד תימן". כלי התקשורת באיראן מהדהדים את הודעות הדוברים הצבאיים והמדיניים החות'ים ומשמשים למעשה אחד משופרות התעמולה המרכזיים של החות'ים. זאת, במסגרת המאבק עם ערב הסעודית על השפעה אזורית על דעת הקהל המוסלמית והערבית. העיתון ציטט גם דובר מטעם המועצה העליונה של תימן שהזהיר צבא תימן והלוחמים הכפופים לו ימשיכו בהתקפות בעומק סעודיה ובעלות בריתה באזור כל עוד ימשיכו אלה לתקוף את תימן.

לאיראן אינטרס בהמשך הלחימה בתימן, שלא הובילה מאז שליחת כוחות הקואליציה הערבית למדינה לשינוי של ממש במצב בשטח. החות'ים ממשיכים לשלוט במרבית השטח שכבשו ובכלל זאת בעיר הנמל החשובה בים האדום, אלחדידה ובבירה צנעא. הלחימה מאפשרת לאיראן מעבר לניסוי אמצעי לחימה שונים גם להתיש ולהחליש את סעודיה יריבתה הסונית המושבעת.

ההחלטה האמריקנית של ממשל ביידן להוציא את החות'ים מרשימת הטרור ולהפסיק חלק מהסיוע לסעודיה בתחום תקיפת מטרות חות'יות בתימן בחימוש מדוייק מתוצרת ארה"ב, משחקת אפוא לידי איראן דווקא בעיתוי הרגיש של אפשרות הצטרפותה מחדש של ארצות הברית להסכם הגרעין ומעלה ספק ברצינות הצהרותיה של ארצות הברית "להרחיב ולחזק" (to lengthen and to strengthen ) אותו גם לסוגיית הטילים הבליסטיים ופעילותה החתרנית של איראן באזור – שתי סוגיות בהן "מתמחה" איראן ואותן היא מייצאת לתימן.

 

(תמונות: מימין רקטה ומשגר פג'ר-1 באתר תסנים המקורב למשה"מ; באמצע – רקטות פג'ר-1 שלא התפוצצו שמאל למעלה – המשגר ששמש לשיגור הרקטות ; שמאל למטה – ברקע לוגו סראיא אוליאא' אלדם ואילוסטרציה של שיגור רקטה ) - ממשל ביידן לא הגיב עד עתה
(תמונות: מימין רקטה ומשגר פג'ר-1 באתר תסנים המקורב למשה"מ; באמצע – רקטות פג'ר-1 שלא התפוצצו שמאל למעלה – המשגר ששמש לשיגור הרקטות ; שמאל למטה – ברקע לוגו סראיא אוליאא' אלדם ואילוסטרציה של שיגור רקטה ) – ממשל ביידן לא הגיב עד עתה

מבחן לממשל ביידן גם בעיראק

כדי להמחיש את עומק הדילמה שמציבה איראן למדיניות האמריקנית ולממשל ביידן באזור נטלה מיליציה שיעית עיראקית  פרו-איראנית  הקשורה לחזבאללה-עיראק –  "סראיא אוליאא' אלדם" (Saraya Awlia al-Dam) אחריות להתקפת רקטות על נמל התעופה בארביל. ממצאים בשטח מצביעים כי נורו כ-24 רקטות מסוג פג'ר-1 (107 מ"מ) מתוצרת איראן. משה"ח האמריקני "הביע זעם" [1] על ההתקפה במהלכה נהרג עובד קבלן אזרחי של הצבא האמריקני ונפצעו מספר חיילי קואליציה. שה"ח האמריקני הודה כי בעבר בצעו  מיליציות שיעיות הנתונות למרותה של איראן התקפות דומות  בעיראק "אך לפי שעה מוקדם מדי לקבוע מי עומד מאחורי ההתקפה"[2] וכי "הארוע בחקירה" . יתכן, כי הפעולה מהווה נדבך נוסף מהלחץ שמפעילה איראן על ארצות הברית באזור  והיא מעמידה את הממשל האמריקני במבחן רציני ראשון בכל הקשור לנכונותו להפעיל כח נגד איראן ושלוחיה באזור לצד כוונתו לחזור למסגרת הסכם הגרעין.

 

 

[1] https://www.state.gov/rocket-attacks-in-erbil/

[2] https://www.state.gov/secretary-antony-j-blinken-with-mary-louise-kelly-of-nprs-all-things-considered/

[3] https://t.me/sabreenS1/18885 ; https://twitter.com/qah911/status/1361625943773761537 ; https://twitter.com/nnahidkhosrava2/status/1361695700153679875 ; https://tinyurl.com/TasninFajr

[1] https://home.treasury.gov/policy-issues/financial-sanctions/recent-actions/20210216

[2] https://twitter.com/SecBlinken/status/1360268413323665409

[4] https://www.state.gov/the-houthis-must-cease-the-assault-on-marib/

[1] https://twitter.com/army21ye/status/1360268440741756928

[2] https://www.almasirah.net/post/180060/%D8%B5%D8%AD%D9%8A%D9%81%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%8A%D8%B1%D8%A9-1097-%D8%A7%D9%84%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%D8%A7%D8%A1-16-%D9%81%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%B1-2021