עבור לתוכן העמוד
Menu

צעדת השיבה: שובו של סינוואר

צה"ל התמודד בהצלחה עם אירועי "יום האדמה" אך בחמאס רואים בהם כמה הישגים גדולים וקמפיין "השיבה" ימשיך כמתוכנן עד ה-15 במאי • חמאס הצליחה להעלות את הבעיה הפלסטינית מחדש לסדר היום העולמי ולהביך את הרש"פ והעומד בראשה, "עסקת המאה" של טראמפ נראית כחלום שאינו בר ביצוע

מבחינה צבאית יכול צה"ל לרשום כהצלחה את אירועי "יום האדמה" בגדה וברצועה. המשימה שהטיל עליו הדרג המדיני הושגה, שום פלסטיני לא הצליח לפרוץ את גדר המערכת ברצועת עזה ולחדור לשטח ישראל הריבוני ובשטחי הגדה הצליח צה"ל להכיל את האירועים ללא שום הרוגים פלסטינים. לאחר העדרות ממושכת מהזירה, יחיא סינוואר שב לשלהב את ההמונים.

טענת חמאס כי מדובר ב"הפגנות עממיות בדרכי שלום", התבררה כצפוי כשקרית. חמאס שיגרה קדימה צעירים לעבר הגדר כדי לתקוף את חיילי צה"ל באבנים ובבקבוקי תבערה,גם 5 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס נהרגו על הגדר לאחר שניסו לתקוף את חיילי צה"ל.

צה"ל יפיק את הלקחים המבצעיים לגבי המשך ההפגנות בשבועות הקרובים מכיוון שבתנועת חמאס רואים באירועי "יום האדמה" הצלחה גדולה והנהגת חמאס מתכוונת להמשיך  בקמפיין "השיבה" עד ל"יום הנכבה" ב-15 במאי, למרות שבמדינות ערב לא הייתה כמעט היענות לקמפיין החמאסי, בלבנון מנע הצבא מתושבי מחנות הפליטים הפלסטינים לקיים צעדה לעבר הגבול עם ישראל באזור הדרום.

האסטרטגיה האיראנית מבית מדרשו של הגנרל קאסם סולימאני הצליחה בינתיים. תנועת חמאס הצליחה להפר את השקט ששרר בגבול רצועת עזה עם ישראל בעקבות הפסקת האש בתיווך מצרי בקיץ 2014 בתום מבצע "צוק איתן".

בתחילה חיממה חמאס את הגבול באמצעות הנחת מטעני חבלה על גדר המערכת באמצעות ארגונים "סוררים" ועכשיו היא החלה לשגר מפגינים לעבר גדר הגבול כ"בשר תותחים" כדי לשמור על מתיחות קבועה בגבול עם ישראל.

האסטרטגיה הזו תימשך כמה שבועות ויש לה פוטנציאל מסוכן מאוד, היא עלולה להביא להסלמה חריפה ולסבב לחימה חדש בין ישראל לחמאס בגבול רצועת עזה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמר ב-31 במרץ כי "צעדות השיבה הפכו את המאזנים והכללים המדיניים ופתחו את הדרך לחזרה לאדמת פלסטין".

בהנהגת חמאס רואים באירועי סוף השבוע כמה הישגים.

 

א.המספר הגבוה של הנפגעים האזרחים הפלסטינים, 16 הרוגים ולמעלה מ-1400 פצועים, הצליח להביך את ישראל מבחינה בינלאומית. הפלסטינים מציגים את מה שאירע בגבול הרצועה כ "טבח" (מג'זרה- בערבית). מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לישיבת חרום ולמרות שלא התקבלה החלטת גינוי לישראל, המזכ"ל דרש הקמת ועדת חקירה לאירועים שהיו בגבול רצועת עזה ואילו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ניצל את האירועים לחזור על דרישתו מהאו"ם למתן הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני.

חמאס מקווה שהלחץ הבינלאומי על ישראל יקשה עליה לפעול ויכבול את ידי צה"ל בהתמודדות עם ההפגנות בהמשך.

ב.הנהגת חמאס מעריכה כי הצליחה לעכב באמצעות קמפיין "השיבה" את פרסום התוכנית המדינית של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה".

ג.הנהגת חמאס הצליחה להביך את הרש"פ והעומד בראשה באמצעות הפעילות לאורך גבול הרצועה ב"יום האדמה".

החמאס הוכיחה כי היא זו שנלחמת על השמירה על "הקווים האדומים" הפלסטינים ובראשם "זכות השיבה" ונגד  התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ.

בעוד יו"ר הרש"פ משמיע הצהרות וגינויים, תנועת חמאס מבצע פעולות עממיות ענקיות בשטח ומגייסת את הרחוב הפלסטיני למאבק.

חברי ההנהגה הבכירה של חמאס, אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, פתחי חמאד והגנרל תוופיק אבו נעים ירדו לשטח והובילו עם המפגינים את קמפיין "השיבה", בכך נתנו דוגמא אישית למנהיגות אמיתית.

התנהלות הנהגת חמאס הוכיחה לציבור העזתי כי חמאס מובילה את המאבק למען רצועת עזה ולא הרש"פ.

ד.הנהגת חמאס הצליחה למלכד את מחמוד עבאס בכל הקשור לגבי תוכניותיו ברצועת עזה, להערכתה, הוא לא יעז להטיל בשבועות הקרובים שום סנקציות חדשות על רצועת עזה בעקבות מספר הנפגעים הרב ב "יום האדמה" מחשש שיתפס כ"בוגד" בעיני הציבור הפלסטיני.

שובו של יחיא סינוואר

מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר שנעלם בחודשיים האחרונים מכל פעילות, עקב כישלון תהליך הפיוס וחילוקי דעות קשים בצמרת חמאס, שב לפעול בזירה הצבורית.

עפ"י גורמים בחמאס, חלק גדול מהצלחת קמפיין "השיבה" שייך לו, הוא הצליח להוציא רבבות של תושבים מבתיהם ולהביאם לאזור הגבול עם ישראל.

לדבריהם, לקראת "יום הנכבה", הוא אף ינסה להגדיל את מספר המשתתפים בקמפיין "השיבה" כשהמטרה המוצהרת ליום הזה היא לחצות את גדר הגבול ולשוב לכפרים והאדמות שלטענת חמאס נלקחו בכוח מהפליטים החיים כיום ברצועת עזה.

סינוואר נשא בשטח נאום חוצב להבות נגד המצור על רצועת עזה ובו שני משפטים המעידים על כוונות ההמשך של חמאס במאבק נגד ישראל.

א."אם תושבי רצועת עזה ירעבו כתוצאה מהמצור-הם יאכלו את הכבדים של אלה שצרים עליהם".

ב. "ברגע המתאים תסתער ה"מובחרת" (נוח'בה-בערבית) שלנו על האוייב ונעקור את הישות שלו ממקומה".

צורת מאבק חדשה-ישנה

תנועת חמאס מציגה את קמפיין "השיבה" כאסטרטגיה חדשה, למרות שהיא נוסתה כבר ב-2011 בגבול ישראל לבנון ע"י חזבאללה, וכרעיון יצירתי ומקורי אחרי אינתיפאדות האבנים, הסכינים והשימוש בנשק החם.

המגמה של חמאס היא לגרור לקמפיין את כל הסקטור האזרחי ברצועת עזה ולשתפו במאבק ב"יום הנכבה".

השימוש בהמונים נותן כוח רב להנהגת חמאס, במיוחד כשהוא מלווה בסיקור תקשורתי נרחב, המסר החמאסי לתושבי הרצועה הוא שהאחדות הפלסטינית ב"יום האדמה" הביאה להישגים והצליחה להעלות את הבעיה הפלסטינית שוב לסדר היום הבינלאומי לכן יש חשיבות גדולה לפיוס הפלסטיני שמחמוד עבאס איננו רוצה בו.

גורמים בחמאס אומרים כי הצלחת אירועי "יום האדמה" ברצועה מוכיחה כי גם הדור הצעיר הפלסטיני דורש את "זכות השיבה" למרות שהוא נולד בתחומי רצועת עזה וכי הוא לא יוותר על זכותם של אבותיו ואבות אבותיו.

לכן, לא יצלחו כל הנסיונות של ממשל טראמפ לחסל את אונר"א וליישב את הפליטים הפלסטינים במדינות ערב.

מבחינת חמאס, אירועי "יום האדמה" הוכיחו כי  אין שום מדינה ערבית שיכולה לדבר בשם הפלסטינים ואפילו ארה"ב, הנחשבת למעצמה הגדולה בעולם, איננה יכולה להתעלם מהבעיה הפלסטינית ומ"זכות השיבה" של הפליטים.