עבור לתוכן העמוד
Menu

צה"ל נערך לאפשרות של עימות צבאי עם חזבאללה

מנהיג חזבאללה ממשיך באיומים על ישראל בהסלמה ביטחונית אם לא ייענו דרישות לבנון בעניין הגבול הימי בין שתי המדינות • ישראל דורשת ערבויות מלבנון שחזבאללה כי לא יסלים את המצב הביטחוני, אם לא יושג הסכם עד מחצית החודש הבא,בינתיים צה"ל נערך לאפשרות של עימות צבאי עם חזבאללה

מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, נאם השבוע בטקס לציון מלחמת לבנון השנייה, הוא התייחס לאיומים של שר הביטחון בני גנץ ואמר "האיומים הישראלים חסר ערך".

שר הביטחון הבהיר מוקדם יותר כי תקיפת אסדות הגז של ישראל על ידי חזבאללה עלולה לגרום למלחמה.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

עמוס הוכשטיין,המתווך האמריקני בין ישראל ללבנון יגיע לביירות רק בסוף החודש כדי לחדש את מאמצי התיווך בעניין הסכסוך על הגבול הימי בין שתי המדינות.

גורמים לבנונים אומרים כי אין עדיין שום מסמך כתוב על הסכמת ישראל לדרישות לבנון בענין הגבול הימי וכי מדובר בשמועות.לדבריהם, לבנון ממתינה להצעה כתובה ועל פיה יחליט חזבאללה כיצד להגיב.

העיתון הלבנוני אל-אח'באר טען ב-22 באוגוסט כי ההדלפות הישראליות על הסכם קרוב עם לבנון על הגבול הימי הן צעד מקדים של ישראל לניסיון להטיל עליה את האחריות לכשלון המשא ומתן, אם תוגש הצעה שאיננה מקובלת עליה וזאת במטרה להטיל על חזבאללה את האחריות לפרוץ מלחמה אם הוא יתקוף את מתקני הגז של ישראל בים התיכון.

היועץ לביטחון לאומי, אייל חולתא, יצא בתחילת השבוע לארה"ב לשיחות על בכירי הממשל בנושא הסכנה האיראנית והוא ידון עמם גם במשא ומתן עם לבנון על תיחום הגבול הימי בינה לבין ישראל.

בסוף השבוע שעבר שיגר מנהיג חזבאללה חסן נצראללה איום נוסף לעבר ישראל. בנאום שנשא הוא אמר: " אם דרישותינו בגבול הימי לא ייענו, אנו הולכים להסלמה".

הוא הוסיף:" צריכים לשים עין על המתווך האמריקני, הוא מבזבז זמן, אין כל קשר בין הסוגיה לבין האפשרות שייחתם הסכם גרעין בין איראן למעצמות".

העיתון הלבנוני "אלבנאא" דיווח בשבוע שעבר כי "ההתנגדות תשלח בקרוב מסר צבאי לאויב הישראלי כתגובה על מדיניות הסחבת והתמרון בסוגיה.

בלבנון מעריכים כי חזבאללה ישגר כטב"מים נוספים לעבר אסדת הגז "כריש" עוד לפני ביקורו הצפוי של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בלבנון בסוף החודש.

המתח בין לבנון לישראל גובר על רקע הכוונה של ישראל להתחיל בהוצאת הגז הטבעי משדה הגז "כריש" כבר בחודש הבא וחסן נצראללה ממשיך באיומיו.

על פי מקורות לבנוניים, לבנון הבהירה למתווך עמוס הוכשטיין כי היא אינה מוותרת על קו הגבול 23 ועל שדה הגז "קאנא" ומסרבת להשתתף בהוצאת הגז הטבעי מהים התיכון ביחד עם ישראל.

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ שיגרו אף הם אזהרות ללבנון ולחזבאללה אך הדגישו כי אינם רוצים בהסלמה, גם מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה היה סוג של מסר שהופנה לחזבאללה על היכולות של צה"ל במקרה של עימות צבאי.

ארה"ב מנסה לתווך בין ישראל ללבנון אך חזבאללה מנסה לטרפד, כנראה בהנחיית איראן, כל הגעה להסכם על הגבול הימי.

חזבאללה טוען שהוא רק מנסה לסייע לממשלת לבנון לשמור על זכויותיה ובלבנון מאשימים את ישראל ב" הפגנת שרירים" ובהסלמה מילולית לקראת הבחירות לכנסת בנובמבר.

ישראל וחזבאללה אינם מעוניינים בעימות צבאי מסיבות פנימיות של כל אחד מהצדדים, בסופו של דבר ישראל יכולה לדחות את מועד הוצאת הגז הטבעי מהים בשדה הגז "כריש" בכמה חודשים עד לאחר הבחירות לכנסת ולהביא להורדת המתיחות.

ארה"ב אף היא איננה מעוניינת בהסלמה באזור, היא מחפשת תחליף לגז הרוסי בגלל המלחמה באוקראינה.

על פי גורמים אירופיים, ארה"ב מעוניינת שישראל ולבנון יגיעו להסכם אחרי הבחירות לנשיאות בלבנון.

המצב בלבנון הינו רגיש, יש בה ממשלת מעבר והבחירות לנשיאות אמורות להתקיים בחודש אוקטובר , לבנון איננה יכולה לעמוד בשום עימות צבאי עם ישראל, היא עדיין מלקקת את פצעי מלחמת לבנון השניה, אין לה שום עתיד כלכלי והזדמנות לצאת מהמשבר מבלי שתוציא את הגז הטבעי מהים וחזבאללה יודע זאת.

 

צה"ל נערך לעימות צבאי בצפון

בישראל לוקחים ברצינות את איומיו החוזרים ונשנים של חסן נצראללה וצה"ל ערוך בצפון להגנה על אסדת הגז "כריש" בכל האמצעים וגם לאפשרות של כמה ימי קרב אם חזבאללה יתקוף את אסדות הגז של ישראל בים התיכון.

חילוקי הדעות בין ישראל ללבנון אינם גדולים וניתנים לגישור, כך אומר גורם מדיני בכיר, אך נראה שחסן נצראללה מזהה הזדמנות לחזק את מעמדו ברחוב הלבנוני ובסופו של יום להציג את עצמו כמי ששמר על זכויותיה של לבנון וכי בזכותו היא הגיעה לתוצאות טובות יותר במשא ומתן.
ישראל דורשת ערבויות ממשלת לבנון, באמצעות המתווך האמריקני שחזבאללה יקפיא את איומיו לתקוף את כל אסדות הגז שלה בים התיכון אם לא יושג הסכם לפני מחצית חודש ספטמבר.

גורמים מדיניים בכירים מבהירים כי ישראל לא תיתן  לארגון חזבאללה שום תמונת ניצחון.

חזבאללה אינו מוכן לתת שום ערבויות לממשלת לבנון לפני שהממשלה תקבל טיוטת הסכם ברורה השומרת על זכויותיה בהוצאת הגז הטבעי מהים התיכון ותיחום מדוייק של הגבול הימי בינה לבין ישראל.

גורמים בלבנון טוענים כי החברות הבינלאומיות חוששות מאוד מאיומי חזבאללה לפגוע בכל אסדות הגז של ישראל במימי הים התיכון והן מפעילות לחץ כל ישראל למנוע כל מתיחות והסלמה ושמירה על יציבות ביטחונית במימי הים התיכון ולכן ממשלת ישראל דורשת את הערבויות האלה מחזבאללה באמצעות המתווך האמריקני שהינו בקשר עם ממשלת לבנון.

האמריקנים עובדים על נוסחה שתאפשר לישראל וללבנון להתחיל בעבודות הפקת הגז הטבעי במקביל לאחר השגת ההסכם על זכויות הגז של שתי המדינות ותיחום הגבול הימי ביניהן.