עבור לתוכן העמוד
Menu

צ'אנס נוסף? מאמץ מצרי להחיות את הפיוס הפלסטיני

על רקע הבחירות הקרבות במצרים ועל רקע המשבר ברצועה - א-סיסי מנסה את מזלו שוב

מאמצי הפיוס חוזרים לקהיר. ראש המודיעין המצרי החדש, הגנרל עבאס כאמל, מנהל מאז ה-10 בחודש סדרה של שיחות אינטנסיביות עם הנהגת חמאס בראשות אסמעיל הניה שהגיעה לקהיר. למעשה, בגלל חשיבות השיחות זומנו לקהיר גם כל בכירי חמאס מחו"ל ובהם צאלח אלעארורי סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס.

עפ"י גורמים מצרים, המודיעין המצרי לא איפשר למשלחת בראשות אסמעיל הניה לצאת לקטאר להתייעצויות עם שאר חברי ההנהגה והם נאלצו להגיע למצרים.

מצרים רוצה לצמצם ככל האפשר את המעורבות של קטאר בנושאים הפלסטינים ולאפשר לאיחוד האמירויות "דריסת רגל" בכל הקשור לסיוע ההמניטארי לתושבי הרצועה.

מצרים חידשה את המפגשים עם הנהגת חמאס,  בזמן שהצבא המצרי מנהל מבצע צבאי גדול נגד שלוחת דאע"ש בסיני. המפגשים בין המודיעין המצרי לחמאס הופסקו במשך כמה שבועות נוכח המבוי הסתום שאליו נקלעו שיחות הפיוס בין פת"ח לחמאס וגם בעקבות הדחתו של ראש המודיעין המצרי הגנרל ח'אלד פווזי ע"י הנשיא א-סיסי.

ראש המודיעין החדש הגנרל עבאס כאמל משמש גם כראש הלשכה של הנשיא א-סיסי והוא בעצם יד ימינו לכל דבר ועניין ונהנה מאמונו המלא.

עפ"י בקשת המודיעין המצרי הוטל איפול מלא על תוכן השיחות כדי שההדלפות לא ישבשו את מהלך הדיונים. כתוצאה מהשיחות הגיעה כבר משלחת של המודיעין המצרי מקהיר לרצועת עזה כדי להתחיל ולטפל במוקשים שמונעים את ביצוע תהליך הפיוס.

גורמים בחמאס ברצועת עזה שהיו בקשר עם חברי המשלחת במצרים אומרים כי השיחות מתנהלות באווירה חיובית וכי מצרים יזמה את המהלך הזה כדי להציל את רצועת עזה מקריסה בגלל המשבר ההומניטארי החמור שבו היא נמצאת.

המצרים חוששים שהמצב הכלכלי הקשה יגרום להתפרצות ולסבב לחימה חדש עם ישראל, דבר שעלול לערער את היציבות גם במצרים.

לכן, מצרים הודיעה למשלחת חמאס כי בכוונתה לפתוח את מעבר רפיח באופן כמעט קבוע לתנועת תושבים משני צדי הגבול וגם למעבר סחורות.

המצרים הודיעו כי יתחילו להכשיר אזור סחר חופשי בצפון סיני מייד עם סיום המבצע הצבאי נגד דאע"ש, המגמה המצרית היא לאפשר הכנסת סחורות ללא הגבלה לרצועה כדי להפחית את התלות של רצועת עזה בישראל.

עפ"י גורמים בחמאס אפשר לסכם כי השיחות עסקו בנושאים הבאים:

א.המשך המגעים ליישום הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח.

ב.צעדים שונים להקלת המצור על הרצועה

ג. הכרזת הנשיא טראמפ בעניין מעמד ירושלים ולקראת "עסקת המאה" שאמורה להתפרסם בקרוב.

ד. "היום שאחרי מחמוד עבאס" – הנהגת חמאס דורשת כי מחמוד עבאס יקדם כבר עתה את

נושא הבחירות לנשיאות נוכח מצבו הבריאותי.

ה. המצב בגבול ישראל עם רצועת עזה בעקבות אירוע פיצוץ הדגל הממולכד שממנו נפצעו 4 חיילי צה"ל והמצב לאורך "ציר פילדלפי" בגבול הרצועה עם מצרים. הנהגת חמאס התחייבה שלא להגיש שום סיוע לשלוחת דאע"ש בסיני ולא לאפשר לנמלטים מהקרבות עם הצבא המצרי להיכנס לרצועת עזה דרך המנהרות כדי למצוא בה מקלט וטיפול רפואי.

ו.עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל תמורת 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים ברצועה( למרות שחמאס מכחישה זאת רשמית).

היוזמה המצרית לחדש את המגעים עם הנהגת חמאס היא נכונה מבחינתה. מצרים תקיים בחירות לנשיאות בסוף החודש הבא והיא רוצה לשמור על יציבות במדינה ולא לאפשר לגורמים כמו תנועת "האחים המוסלמים" ודאע"ש לפגוע במצב הביטחוני לקראת הבחירות.

לכן, היא מעוניינת בהמשך השקט ברצועת עזה , גם מבחינת ריסון המשבר ההמניטארי הקשה וגם מבחינה ביטחונית בגבול עם ישראל.

נראה כי הנהגת חמאס הבינה את המסר העיקרי של מצרים שרוצה יציבות ורגיעה ברצועה ומוכנה לפעול  כדי להשיגו באמצעות הקלה משמעותית של המצור ולחץ על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להתקדם בנושא הפיוס ולבטל את הסנקציות הכלכליות שהוא הטיל על הרצועה.

לא מן הנמנע שגם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יוזמן בקרוב למצרים כדי לשמוע את עמדותיה בנושא הפיוס הפנים פלסטיני ואת דרישתה כי לא יציב קשיים על יישום הסכם הפיוס.