עבור לתוכן העמוד
Menu

פתח לתקווה בתימן: עסקת חילופי שבויים הגיעה לסיומה

פתח של תקווה במלחמה בת החמש שנים בתימן, עסקת חילופי השבויים הגדולה ביותר

פריצת דרך משמעותית בלחימה בתימן. לפי דיווחים שונים הצדדים במדינה הגיעו להסכמה -16 באוקטובר על החלפת אסירים גדולה בתיווך ארה"ב. התפתחות עשויה להחיות את תהליך השלום התקוע במדינה לאחר יותר מחמש שנים של סכסוך קשה.

שחרור השבויים לפני כשבועיים, הגדול ביותר אי פעם במלחמה, מסמן פריצת דרך ביישום עסקה המיוחלת בין המורדים החות'ים הנתמכים בידי איראן לבין קואליציה צבאית בהובלת סעודיה התומכת בממשלה המוכרת בעולם. לחץ בינלאומי גדול מופעל על הצדדים לסיים את המלחמה, שנהרגו בה אלפי אזרחים והידרדרה למשבר הומניטרי חסר תקדים.

"אנו שמחים מאוד שהמבצע הזה הסתיים בהצלחה, בלי קשר לאתגר שהיה זה להרכיב אותו", אמרה יארה חוואג'ה, דוברת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום בתימן, שפקחה על ההחלפה. היא הביעה תקווה שההסכם יעזור לצדדים הלוחמים להתגבר על חוסר האמון ולהתחיל מחדש את המשא ומתן המהותי "כדי לסיים את סבלם של מיליוני תימנים."

ב-26 באוקטובר נחתו בצנעא, בירת המורדים בתימן, ובעיר הנמל בדרום נמל עדן, מקום מושבה של הממשלה המוכרת בעולם, מספר מטוסים שהעבירו בסך הכל 352 אסירים משוחררים משני הצדדים. 1,056 עצורים שוחררו וחזרו לבתיהם .

עבדול רקיב אל עומרי, מנהל שדה התעופה של עדן, אישר לסוכנות הידיעות AP כי שני מטוסים נחתו בעיר בהפרש של כמה שעות, והביא את מספר האסירים הכולל שהוחזר לממשלת תימן ל 152.

הגל הראשון של משוחררים הגיע לעיר עדן לאחר שנלכדו בקרבות קשים בחוף המערבי של תימן. ההעברה השנייה כללה מספר לא ידוע של אזרחים שנעצרו במחסומים או נחטפו מבתיהם בבירת המורדים במהלך הלחימה.

בצנעא, הטלוויזיה "אל-מסירה" המנוהלת על ידי החות'ים שדרה תמונות של המשוחררים, לבושים בגלימות לבנות מסורתיות, יורדים מהמטוס לשטיח אדום ארוך, שם קיבלו את פניהם של אנשי ממשל, עובדי סיוע וקרובי משפחה, זאת לצד קריאות "אללה אכבר" הם השתטחו על הרצפה ונשקו לשטיח.

 

אחמד חאמד, מנהיג החות'ים, הבטיח בונוסים כספיים לכל האסירים המשוחררים ואמר כי הרשויות יסייעו לכל הגברים הרווקים לכסות את הוצאות החתונה שלהם.
"לא ננטוש את האסירים שלנו ולא נשכח אותם," אמר עבד אל קאדר מורטדה, ראש הוועדה החות'ית לענייני אסירים, בהודעה שבירכה את השבויים המשוחררים. לדבריו, החות'ים מבקשים לחתום על הסכם נוסף בתיווך האו"ם לשחרור עצורים נוספים.

בנאומו בפני מועצת הביטחון של האו"ם ביום חמישי תיאר שליחו המיוחד של ארצות הברית תימן מרטין גריפיתס את חילופי הדברים כ"מעלית תקווה". הוא קרא לשחרר אזרחים ונעצרו באופן שרירותי במהלך המלחמה, כולל עיתונאים.


עסקת חילופי השבויים הראשונית, בהשתתפות אלפי עצורים, נחשבה לפריצת דרך במהלך שיחות השלום בשבדיה בשנת 2018, במטרה לסיים מלחמה שהרגה 112,000 איש ודחפה מיליונים לסף רעב, אך התקפות צבאיות מתמשכות וחוסר אמון עמוק בין הצדדים הלוחמים גרמו שוב ושוב להתפורר.