עבור לתוכן העמוד
Menu

פת"ח וחמאס – אחדות טקטית לא אסטרטגית

תנועות פת"ח וחמאס עשו תרגיל משותף ביחסי ציבור בנושא הסיפוח ושיגרו מסר של אחדות לאומית ואזהרה לישראל מפני ביצוע תוכנית הסיפוח בגדה • ההערכה בצמרת פת"ח היא כי מדובר במהלך הונאה של חמאס שמטרתו לדחוף לאינתיפאדה בגדה אך יו"ר הרש"פ מנצל אותו כדי להראות כי הוא תומך באחדות

צריך להקדים ולומר, אין פיוס בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס, לא נחתם שום הסכם ביניהן. תנועת חמאס ממשיכה לשלוט באופן בלעדי ברצועת עזה ומונעת את כניסת שרי הממשלה הפלסטינית אליה, במקביל היא ממשיכה לעצור ולחקור פעילים של תנועת פת"ח ברצועה.

גם מצרים שהייתה מאז 2007 המתווך העיקרי בין שתי התנועות שומרת על שתיקה ועד כה לא הזמינה את 2 הצדדים לקהיר לשיחות פיוס.

קיימת התקרבות בין פת"ח לחמאס לאחר מגעים שהתקיימו בשבועיים האחרונים בין בכיר פת"ח ג'יבריל רג'וב לבין הנהגת חמאס, באמצעות אחיו נאיף שהינו בכיר בארגון.

לאחר שג'בריל רג'וב הציג בפני יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס את הספין התקשורתי החדש של התקרבות בדרך ל"אחדות לאומית" וקיבל את אישורו, הוא כינס ברמאללה מסיבת עיתונאים וירטואלית משותפת עם צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שדיבר בשיחת וידיאו קונפרנס מביירות שבלבנון.

הקישוט הנוסף למסיבת העיתונאים המשותפת כדי להציג "אחדות פלסטינית" היה חבר הכנסת איימן עודה, יו"ר המפלגה המשותפת, שישב בקהל.

 

 

 

 

מאז 2007 ועד היום , לאחר שתנועת חמאס גירשה את הרש"פ מרצועת עזה בכוח הנשק, ופעיליה השליכו כמה פעילי פת"ח מגגות הבתים ברצועת עזה, היינו עדים ל-14 הסכמים והבנות פיוס בין פת"ח לחמאס שאחד מהם אפילו נחתם בכעבה שבמכה, המקום הקדוש ביותר בדת האיסלאם, בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס למנהיג חמאס ח'אלד משעל.

אולם, כל ההסכמים וההבנות לא החזיקו מעמד, מעבר למחלוקות האידיאולוגיות מתקיימת מערכה כבדה על השאלה מי ישלוט בעוגה השלטונית ועד כמה מוכנה תנועת פת"ח להתחלק בה עם תנועת חמאס.

 

איראן ממשיכה לשקר ולטעון כי ארבעת הדיפלומטים האיראנים בידי ישראל

גורם בכיר בפת"ח אומר: "חמאס ופת"ח הם שני קווים מקבילים שאינם יכולים להיפגש".

ההתקרבות הנוכחי בין שני התנועות הינה טקטית ולא ברית אסטרטגית. היא משרתת את האינטרסים של שתי התנועות להכשיל את תוכנית הסיפוח של ישראל. יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מנסה להפגין באמצעות המהלך הזה כי הוא בעד פיוס ואחדות לאומית ואילו חמאס הלכה על המהלך כדי לנסות לדחוף את הרש"פ לעימות צבאי עם ישראל או להביא להתקוממות עממית בשטחי הגדה כדי להחליש את שלטונה של הרש"פ.

עבאס זכי, בכיר פת"ח הסביר ב-2 ביולי את המהלך: "מדובר בכורח המציאות,אנו רוצים לשחרר את פלסטין, אי אפשר לעשות זאת במכה אחת ולכן צריך לעשות זאת בשלבים", הוא הדגיש.

 

תנועת חמאס שיגרה למסיבת העיתונאים המשותפת את נציגה הבכיר צאלח אלעארורי הנושא בתואר סגן יו"ר הלשכה המדינית, בפועל הוא ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואיש הקשר לאיראן ולחזבאללה, משרדו ממוקם בשכונת א-דאחיה בביירות לאחר שגורש מטורקיה וקטאר לאחר לחצים שהפעילו ארה"ב וישראל.
אלעארורי ממשיך להפעיל את המשרד של הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול באמצעות מגורשים מ"עסקת שליט", המשרד הזה אחראי על הוצאת פיגועים בשטחי הגדה.

 

לכן, המסר החשוב ביותר מבחינת חמאס במסיבת העיתונאים המשותפת היה להבעיר את שטחי הגדה.

צאלח אלעארורי קרא לבני הדור הצעיר של פת"ח וחמאס לצאת לפעילות בשטח נגד הסיפוח, "הפעולה בשטח היא החשובה ביותר, אל תמתינו להוראות" הוא הדגיש.

התנגדות בפת"ח

צאלח אלעארורי טען במסיבת העיתונאים כי סוכם עם פת"ח על הפסקת המעצרים של פעילי חמאס בגדה, אולם, כמה שעות אחרי מסיבת העיתונאים המשותפת החרימה המשטרה הפלסטינית דגלים של חמאס באחת ההפגנות בגדה.

מנגנוני הביטחון הפלסטינים פשטו על ביתו של מחבל משוחרר של החמאס בצפון הגדה ערכו בו חיפוש ואף עצרו את העיתונאי טארק אבו זיד המזוהה עם חמאס.
בסוף השבוע תקפו אנשי ביטחון פלסטינים את פעילי חמאס שהשתתפו בחגיגות בג'נין לרגל שחרורו של פעיל חמאס אמג'ד קבהא מהכלא הישראלי לאחר 18 שנות מאסר, דובר חמאס חאזם קאסם גינה את המעשה.

מנגנוני הביטחון הפלסטינים ממשיכים להחזיק במעצר עשרות פעילים של חמאס בגדה.

נאיף רג'וב, בכיר בחמאס ואחיו של ג'בריל רג'וב יצא במתקפה על הרש"פ, בראיון לבטאון חמאס "אלריסאלה" ב-3 ביולי הוא אמר כי "ישנם גורמים ברש"פ שאינם רוצים פיוס עם חמאס ופועלים להכשילו, המעצרים של פעילי חמאס שעושה הרש"פ הם ההוכחה הטובה לכך".

גורמים בפת"ח אומרים כי נאיף רג'וב כיוון בדבריו לגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי שארגון חמאס ניסה להתנקש בחייו בחיי ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה בעת שסיירו ברצועת עזה במרץ 2018, פרג' מסתייג מהמהלך שיזם ג'בריל רג'וב להתפייס עם חמאס ולגייס אותה למאבק לצד הרש"פ, פרג' מכיר היטב את התוכניות של חמאס להשתלט על הגדה.

הדילמה של איראן: לבחור בין “רובים בדמשק לבין חמאה בטהראן”

לדברי גורמים בפת"ח, מאג'ד פרג' רוצה להכשיל את המהלך של ג'בריל רג'וב מכיוון שהוא חושש שרג'וב ישדרג את מעמדו בקרב הירושה כדי להפוך ליורשו של מחמוד עבאס.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ איננו מאמין לשום מילה של תנועת חמאס אך הסכים זמנית למהלך מכיוון שהוא משרת את האינטרסים שלו כרגע, לדבריהם מדובר בעוד מהלך הונאה של חמאס שמעוניינת רק לקטוף את פירותיו, אם הוא יצליח, ולא בצעד אמיתי לקראת פיוס.

 

לאן פני הדברים?

השאלה הנשאלת ברחוב הפלסטיני בגדה היא: מה הלאה? אילו צעדים יבואו בעקבות מסיבת העיתונאים המשותפת לפת"ח וחמאס?
תנועות חמאס ופת"ח שידרו, באמצעות מסיבת העיתונאים המשותפת, מסר של אחדות לרחוב הפלסטיני ואזהרה והרתעה לישראל, אך אם הן לא ינקטו בצעדים מעשיים בימים הקרובים המסרים האלה יתפוגגו במהירות.

בשטח נמשך הפיצול בין הגדה לרצועה, הפלגים הפלסטינים ברצועה בירכו על המהלך אך גם הם ממתינים לראות מה יהיו המהלכים הבאים.
ובמערכת הביטחון הישראלית שואלים האם אחרי שהרש"פ הודיעה על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, היא תאפשר כעת לפעילי חמאס בגדה לצאת לפיגועים נגד ישראל ותפסיק את סיכול הטרור.

אין שום סימן לכך, יו"ר הרש"פ יודע היטב מהי המשמעות של מהלך כזה, ברגע שהוא יתן אישור לכך הוא יהפוך לאוייב של ישראל וסוף שלטונו הוא רק שאלה של זמן.
חמאס היא אוייב נחרץ של הרש"פ יותר מאשר ישראל, היא רוצה לקפד את ראשו של מחמוד עבאס והוא יודע זאת היטב, יו"ר הרש"פ מתמרן כעת בניסיון להפחיד את ישראל ולהרתיע אותה ממהלך הסיפוח.